Hårddisken tog självmord! Byta styrkort?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hårddisken tog självmord! Byta styrkort?
jgrund
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 10
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 27, 2008 - 5:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej!

Jag har en fråga eller tre angående byte av styrkort på en hårddisk! (Det heter styrkort va? Kretskortet på undersidan av hårddisken är det jag pratar om iallafall)

Det är så att när jag går skulle starta min käre trotjänare till dator, så började en hårddisk att fräsa och spotta rök. Den brann, hårt sagt. (Hårddisken är inkopplad i min laptop via en SATA till USB-adapter)

Givetvis fanns det data på hårddisken jag vill åt som ligger efter senaste backupen. (Alltid!)

Så, jag tänkte att det kanske bara är styrkortet som rök. Det mekaniska och skivorna borde vara fullt dugliga fortfarande. Därför stal jag en likadan hårddisk av en kompis

Det jag undrar nu är...
1. Hur stor är chansen att det bara är styrkortet som tagit ner skylten och gått och dött?
2. Kommer det funka att meka dit polarens styrkort?

Lite jämförelser och högt tänkande, kan hoppas över om du är kissnödig 🙂

Det är exakt samma modell (hela framsidans klisterlapp är likadan på båda, sånär som på lite siffror efter en rad "P/N:" och en rad "S/N:", men det lär bara vara typ serienummer som givetvis är olika, eller?)

Man kan se på både serienummer och utseende att åldersskillnaden är.. ptja.. den är märkbar! (Min disk stressade ihjäl sig innan 40 års-krisen, medan kompisens disk lever ett lugnt liv som pensionär, typ)

Baksidan är det lite fler skillnader på dock..
[ Bild på baksidor ]

(Den högra är den trasiga (den hela är bränd vid kontakterna? finurligt.))

Den lilla svarta pluppen vid översta vänstra ringen är mer bullig på den hela (äldre?) disken.. eller.. äh.. det är nog en skada..

På chippet i mitten av styrkortet finns fyra rader siffror/bokstäver:
1. 88i6725S-TFJ1
2. YPM10112
3. 0723 B0P
4. TV

Rad 1 och 4 överensstämmer på båda diskarna, medan 2 & 3 skiljer såg åt alltså.

Samma sak gäller de resternade chippen.

Silverplattan i mitten (vid "axeln" alltså) har också olika siffror. Serienummer kan man hoppas på?

Och så märket på själva höljet också då.

Skillnaderna finns alltså, men det mesta känns som skillnader i serienummer och sådär

3. Vågar jag testa och byta?
4. Vad kan konsekvenserna bli om skräpet inte fungerar? Alltså, tippar ni på korrupt data eller förstörs något fysiskt?

(anledningen till att jag bara inte byter och testar är för att jag inte vill pajja kompisens styrkort, samt att garantin på min disk antagligen ryker om jag börjar meka med den.. (datan är värd mer än själva disken för mig dock, så jag mekar gärna om jag vet att det funkar :))

Tack för mig, höll jag på att skriva..
Tack på förhand, heter det! 😀

Visa vad ni går för nu, älsklingar

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1187039
March 30, 2008 - 7:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Nej, det går inte, eftersom du ändå inte kan byta styrkortet på det sättet utan att kortet måste prommas in mot hårddisken.

För att lyckas så måste följande uppfyllas:

Tilverkningsland
Styrprom
Serienummer
Promnummer
biostyp
storlek
antal läshuvuden
Inskrivningsteknink

Detta innebär i princip att du skulle behöva 2 hårddiskar från samma tillverkare från samma frabrik tillverkade samma dag.

Det är bättre att höra av sig till IBAS eller Albergs Data som reparerar och kan återställa hårddiskar.

Detssutom så kan du inte byta kortet, även om du hade 2 identiska då detta måste lödas in i hårddisken, vilket innebär att du måste öppna den.
Du skulle kunna ta bort kontaktbandet (klipps av) och sätta emot från det andra kortet, dock har du bara ungefär 3/100 av en millimeter i precision.

jgrund
Medlem
1187077
March 31, 2008 - 8:32 am
sp_Permalink sp_Print

Sebbe wrote: Nej, det går inte, eftersom...

Oh, är det så pass? :

Jag har för mig att jag har hört om folk som bytit och haft sig, och då ibland också med relativt olika hårddiskar (dessa är oerhört lika om man jämför med dem)..

Men du är alltså helt säker på din sak?

För det där med kontaktbandet stämmer väl inte? Det ser ju ut att vara en "vanlig kontakt" där som man rycker ur sidleds (från 'axeln')

(Ohyggligt illegalt att ifrågasätta någons svar kanske ja ;), men jag har läst om folk som "bytit utan problem för att spara datan" och sådär.. visserligen på idg-forumet.. kanske inte är något man bör lita på.)

(vad är prom(/promnummer) förresten?)

Ha en bra dag! :]

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
1187104
March 31, 2008 - 1:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Den disken du ska byta mot måste som Sebbe säger vara tillverkad väldigt nära och i samma serie så att säga. Det är bland annat rad 2 och 3 däruppe.

Så, om du har en "Seagate 100 GB modell a" så räcker det inte med en annan "Seagate 100 GB modell a" för att det måste vara exakt samma "sub-modell" så att säga.

Men visst, det går, jag har gjort det själv på servrar där man oftast har massvis med diskar som är likadana och levererade på samma gång. Bara byta, "nu funkar den" disken, nu den osv.

jgrund
Medlem
1187267
April 1, 2008 - 11:55 am
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote: Men visst, det går, jag har gjort det själv...

Okej! Lite hopp finns, härligt.. 🙂 :pray:

Är det ett enkelt byte, eller krävs lödning och så, som Sebbe säger?

Har du någon aning om vad konsekvenserna kan bli om styrkortet inte stämmer överens med hårddisken? (Är konsekvenserna ofarliga så kan jag ju pröva mig fram, menar jag..)

Laglorden
Member
Medlem
1187368
April 1, 2008 - 8:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Det brukar vara små pilliga kontakter, iaf när jag gjorde det, vilket var rätt länge sen iofs...

Konsekvensens, tja, det blir väl mest att det inte funkar. När den startar och ska rapportera vilken disk det är så blir det bara "rappakalja", sen hittar den inte ett skit.

Jag _tror_ inte den skriver disken mera sönder än den redan är... tror, som i kyrkan.

jgrund
Medlem
1187435
April 2, 2008 - 11:05 am
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote: Konsekvensens, tja...

Okej.. härligt.. pillkontakter är bra! 🙂

Har flera "exakt" likadana hårddiskar jag kan låna av en kompis för att testa lite då (skiljer rätt mycket i serienummer dock)..

Så länge styrkorten inte pajjar så är allt lugnt, vill inte elda upp hans pryttlar också liksom.. 🙂 Får hoppas på att det inte är någon inre skada som kortsluter (?) skräpet eller så då.. Tro är bra!

Men nu vankas det Åre och ytterliggare några skiddagar!

Jag återkommer med resultat nästa vecka!

Tack så mycket för hjälpen hörni! 🙂

lassemannen
Medlem
Forum Posts: 9
1188232
April 8, 2008 - 6:56 am
sp_Permalink sp_Print

Jag kan ge exempel på skillnad på samma kretsnummer men olika tillverkningsdatum.

Seagate Barracuda 120MB 7200rpm.

Dessa HD är i princip identiska med samma kretsar MEN olika datum, olika batch nummer på IC kretsar desutom.

De borde fungera exakt lika men gör inte det.

Den äldre HD fungerar i Win98SE men den nyare vägrar starta med OS Win98SE installerat på den HD, båda fungerar perfekt i WInXP.....

Märkligt fenomen va.

Jag har testat flera olika sådana 120MB och det är samma skillnad på äldre och nya.

Det tog tid innan jag kom på det, trodde först det var olika moderkortet eller annat som strulade.

Så visst kan du byta krets, har du tur så går det, har du otur kan nåt ha ändrats i IC kretsen.

Lycka till.

Laglorden
Member
Medlem
1188240
April 8, 2008 - 9:19 am
sp_Permalink sp_Print

Just Seagate Baracuda finns ju många olika varianter. Tror det finns en tillverkningslinje i Kina och en annan i hmm.. Singapore? De är helt olika egentligen, man kan se det på infästningen till drivmotorn, bland annat är det ickekinesiska några decibel tystare.

jgrund
Medlem
1188784
April 12, 2008 - 9:31 am
sp_Permalink sp_Print

Yay!

Jag testade att byta (lättaste meket ever förresten, lossa fyra skruvar, lyft av kortet), och visst fan funkade det 😀

(Sebbe, erkänn att du jobbar för Albergs? ;))

Härligt!

Har nu fått hem en extern 500gb:are (MyBook 2 essential, vacker!), och lagt över allt skräp på den. 🙂

Tack så mycket för hjälpen grappar!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 279
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL