May 16, 2006
Hej!
En fråga om hårddiskfel och risk för krasch.
Jag har tre hårddiskar. Alla funkar, till synes utan problem. Ibland hörs en lågt, ljust ihållande tjutande ljud från någon av diskarna (har inte kommit på vilken än) och ibland ger de lite andra ljud men inga som låter allvarliga. Som jämförelse har jag en gammal "slaskdisk" från en Xbox som låter som ett gammalt modem parat med en matberedare i några sekunder vid varje uppstart 😀
Alla diskarna har S.M.A.R.T. så jag har försökt diagnosticera dem.
Här är problemet: HD Tune 2.52 och SpeedFan 4.13 ger väldigt olika diagnos för ena disken.
Skärmdumpar: http://img146.imageshack.us/im.....hd22eh.png
Det ska tilläggas att 120GB-disken visat dålig "fitness" i SpeedFan länge. Den har rört sig ner ett (eller kanske två) steg på ett år.
Vad tror ni om det hela?
Borde jag omedelbart ta backup på 120GB-disken? Eller t.o.m. sluta använda den?
Kan någon ge lite råd om vilka diagnostiska parametrar som är särskilt viktiga att titta på?
May 16, 2006
Dadde wrote:
Speedfan har probelm med att avläsa Segate hds så den brukar vissa 49% fitness på dem. Ska du testa dem så gå in på de olika hårddisktillverkarnas hemsidor och ladda ner respektive diagnostik program och testa dem.
Aha, tack för svar! 🙂
Körde Seagates program och då var allt ok (fick inte lika detaljerad diagnos som i HD Tune/SpeedFan dock). 😀
Diagnosprogrammet krävde att man brände och körde en boot-skiva så det är lite bökigt att köra ofta. Vet du något om vilka parametrar som är viktigast att hålla ett öga på i HD Tune? Och ger det programmet tillförlitliga svar för de flesta typer av S.M.A.R.T.-diskar? Rekommenderas något annat program?
1 Guest(s)