Hårddiskproblem x2|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hårddiskproblem x2
sallepwr
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 8, 2007 - 10:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Var ska man börja..
Hade en extern hårddisk som agerade backup till mina andra två som satt i datorn. Då jag skulle ominstallera windows, så raderade jag de två diskarna i datorn och sparade alla mina filer temporärt på externa hårddisken. Tyvärr gick den externa i golvet och började låta hemskt. I total förvirring och panik över att alla bilder, musik, filmer, etc som jag samlat på mig genom åren är borta, så öppnar jag den externa disken. Stängde den dock snabbt igen, men kunde konstatera en repa som gick som en cirkel. Har varit i kontakt med IBAS, ang rädda info på disken, men de skulle kosta nära 10000kr. Finns de nått annat sätt?

Ett par dagar efter nämnda katastrofen var det dax igen. Jag hade satt en av diskarna som var raderad i kabinettet som den externa disken satt i. Jag kunde se att filerna var kvar till viss del där. Idag när jag skulle gå genom vad som fanns kvar och ej så råkade jag koppla in fel strömkabel!! Den kabel jag kopplade in var till det andra kabinettet jag köpte till SATA disken som också satt i datron från första början, och naturligtvis så var 12v och 5v på olika ställen, trots att kontakterna såg likadana ut 👿
Förmodar att kortet bränt på nått sätt, men kan man byta bara kretskortet? Kan man laga det? Testade disken i datorn, och den går inte igång alls.
Känner mig som världens mest misslyckade datoranvändare just nu. Sånt oflyt (klantighet 😕 ) har jag sällan skådat.
Så:
1; finns de chans att få tillbaka filerna från den tappade externa hårddisken

2; Finns de chans att laga, byta eller på nått annat sätt få liv i den disken som fick fel kontakt?

LinuC
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 98
1123023
March 9, 2007 - 6:33 am
sp_Permalink sp_Print

1: var det en repa på en av skivorna du såg? isf skulle jag tro att det är 10k som gäller. dels för repan, sedan ska det ju vara vakum där inne oxå.

Lehto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1158
1123027
March 9, 2007 - 6:59 am
sp_Permalink sp_Print

Mjo, det var nog det sämsta du gjort att skruva upp den?
För det ska ju vara vakum där inne bland dom där små "skivorna".
Om man öppnar till dom utan spec utrustning osv så är väll det mästa info bränd! Eller har jag fel?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 406
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL