March 9, 2007
Var ska man börja..
Hade en extern hårddisk som agerade backup till mina andra två som satt i datorn. Då jag skulle ominstallera windows, så raderade jag de två diskarna i datorn och sparade alla mina filer temporärt på externa hårddisken. Tyvärr gick den externa i golvet och började låta hemskt. I total förvirring och panik över att alla bilder, musik, filmer, etc som jag samlat på mig genom åren är borta, så öppnar jag den externa disken. Stängde den dock snabbt igen, men kunde konstatera en repa som gick som en cirkel. Har varit i kontakt med IBAS, ang rädda info på disken, men de skulle kosta nära 10000kr. Finns de nått annat sätt?
Ett par dagar efter nämnda katastrofen var det dax igen. Jag hade satt en av diskarna som var raderad i kabinettet som den externa disken satt i. Jag kunde se att filerna var kvar till viss del där. Idag när jag skulle gå genom vad som fanns kvar och ej så råkade jag koppla in fel strömkabel!! Den kabel jag kopplade in var till det andra kabinettet jag köpte till SATA disken som också satt i datron från första början, och naturligtvis så var 12v och 5v på olika ställen, trots att kontakterna såg likadana ut 👿
Förmodar att kortet bränt på nått sätt, men kan man byta bara kretskortet? Kan man laga det? Testade disken i datorn, och den går inte igång alls.
Känner mig som världens mest misslyckade datoranvändare just nu. Sånt oflyt (klantighet 😕 ) har jag sällan skådat.
Så:
1; finns de chans att få tillbaka filerna från den tappade externa hårddisken
2; Finns de chans att laga, byta eller på nått annat sätt få liv i den disken som fick fel kontakt?
2 Guest(s)