August 13, 2007
Hallojs!
Jo nu var det så att jag har ett litet problem, nu ska jag berätta hur det gick till:
Skulle formatera & installera Windows XP Professional (Den vanliga versionen) från mitt nuvarande Windows XP Professional x64 Enterprise Edition (För att vissa program inte funkar särskildt bra på 64-bits OS)
Allt går frid och fröjd, jag är klar och installerar drivrutiner och program på min C: och D: diskar.
När jag är klar så märker jag att 2st av totalt 4 diskar har försvunnit, dvs min E: och F:
Kollat Lagring > Diskhantering, där syns inte ett spår av mina diskar (Förutom dom två första förståss).
Rebootade och kollade bios för att vara säker, japp, alla hårddiskar fanns (och innehållet/filerna var kvar).
Nu bara till problemet, hur bär jag mig åt för att kunna få dem fungera med OS:et? Det är faktiskt de diskarna som är de mest viktiga för mig, 700-750gb filer som jag inte vill tappa bort 🙂
Alla diskar har fungerat både på 32- och 64-bits OS förut, om det nu skulle vara av någon betydelse. SP2 är också installerat.
Tack på förhand!
August 13, 2007
Rättelse: Har 3st diskar, det är 2st utav 3 som är borta, en 250GB och en 500GB.
120GB - C:, D:
250GB - E: (Var så före formateringen av C: )
500GB - F: (Var så före formateringen av C: )
NTFS, Bild:
http://wrath.1go.dk/diskhantering.jpg
Ursäkta för mspaint kvalitén, ville vara lite snabb 😉
June 11, 2001
Om det är så att bios identifierar diskarna fysiskt så kan det vara en drivrutin som inte har blivit installerad eller att dom är avaktiverade i bios.
Kan vara så att du behöver en drivrutin för PATA100/133 eller SATA. Specielt om ditt moderkort hanterar fler än 4 PATA enhter.
Det kan även vara din DVD-enhet som är felkopplad för master/slav.
August 13, 2007
Man tackar för ditt snabba svar Sebbe!
Ska kolla in bios igen efter jag skrivit klart 😉
Glömde kanske nämna att jag kör på mina gamla IDE diskar också, tog dem från gamla datorn när jag uppgraderade.
Moderkortet:
http://www.datorbutiken.com/ho.....ASP5B-PLUS
Nu kanske du undrar hur jag kan köra med 3 IDE diskar, men jag kör med ett Kontrollerkort så, men på tal om det, det kan inte vara att jag behöver drivrutiner till just mitt kontrollerkort? (Har inte behövt det förut när jag formaterat, och jag vet ej om det medföljde någon CD i paketet)
EDIT:
Kontrollerkortet:
http://www.datorbutiken.com/ho.....=PRUDMA133
Kom också på att det följde med en diskett! Dock har jag ingen diskettenhet installerad eftersom jag har minimal användning av en sådan.
DVD-enheten och resterande innehåll har jag inte rört på ett bra tag, 1 månad eller så, och har formaterat utan detta problem förut under den tiden.
Så master/slave är det mest sannoligt inget fel på.
Konstigt att detta problem ska uppstå just denna gången jag formaterat, funkat galant alla andra gånger.
August 13, 2007
Gud vad dum jag känner mig nu:
Det var härifrån jag köpte kontrollerkortet:
http://www.microshop.se?artnr=.....LTRA133TX2
"Promise Ultra133 TX2 delivers more for your new Ultra ATA/133 drives. From Promise Technology, Inc., the leader in ATA controllers, Ultra133 TX2 supports Ultra ATA/133 drives with burst data transfers up to 133MB per second -- 33% faster than Ultra ATA/100 drives. Got a big drive? With 48-bit LBA, Ultra133 TX2 supports drives larger than 137 GB."
Iaf, på http://www.promise.com så fanns det drivrutiner, dock förstår jag inte hur jag ska bära mig åt för att installera
README.txt som följde med drivrutinen:
"********************************
* *
* Ultra Series Driver Diskette *
* *
====================
Contents on the disk
====================
README TXT This readme file
ULTRA Microsoft Windows miniport disk label file
TXTSETUP OEM Microsoft Windows miniport text mode setup file
i386
ULTRA SYS Microsoft Windows Vista X86 miniport driver
ULTRA INF Microsoft Windows miniport setup file
amd64
ULTRA SYS Microsoft Windows Vista X64 miniport driver
ULTRA INF Microsoft Windows miniport setup file
================
Software Version
================
Microsoft Windows Vista X86 miniport driver 2.1.0.3
Microsoft Windows Vista X64 miniport driver 2.1.0.3
i386 är för Vista, och jag vet att man högerklickar och trycker på "Installera" med .INF filer, men, jag ska väll använda TXTSETUP.OEM och/eller ULTRA (Ingen filändelse) filen, vars bör jag lägga filerna och hur installerar jag dessa?
Jag är ett stort frågetecken just nu!
Tacksam för svar!
EDIT:
Ursäkta för dubbelposten, glömde bort mitt förra inlägg totalt.
Tankade drivrutinen från:
http://www.promise.com/support.....#038;go=GO
Under kategorin "Drivers".
August 13, 2007
Sebbe wrote: Välj att du vill installera nya enheter och att du har drivrutinen och bläddra fram till den *.inf-fil som finns.
Sedan väljer du en motsvardane drivrutin som passar.
Hur gör jag detta?
Tackar helhjärtat för den informationen du uppgett hittils, men jag får det ej att funka ännu 🙂
June 11, 2001
Högerklicka på Den här datorn (Dator i Vista) och välj hantera
Välj sedan Enhetshanteraren.
Har du enheter med frågetecken så högerklicka på dessa och välj uppdatera drivrutin.
Annars kan enheter under Diskenheter eller lagringsstyrenheter vara dom som behöver nya drivrutiner.
En manuell uppdatering med Windows Update där du även väljer uppdateringar som inte är prioriterade kan hjälpa.
August 13, 2007
Sebbe wrote: Högerklicka på Den här datorn (Dator i Vista) och välj hantera
Välj sedan Enhetshanteraren.
Har du enheter med frågetecken så högerklicka på dessa och välj uppdatera drivrutin.
Annars kan enheter under Diskenheter eller lagringsstyrenheter vara dom som behöver nya drivrutiner.
En manuell uppdatering med Windows Update där du även väljer uppdateringar som inte är prioriterade kan hjälpa.
Okay, jag fixade till drivrutinen, dock något skumt problem kvarstår :/
Bild:
http://wrath.1go.dk/mspaintagain.jpg
Bildtext:
"Efter installationen så fann jag Promise Ultra133 TX2 i denna listan,
dock så försvann den efter jag uppdaterade den enheten
(Hade ett gult frågetecken)
Och bara dessa kom upp, En av diskarna ligger på Primär IDE-kanal
och en på den Sekundära IDE-kanalen på kontroller kortet
(Har jag för mig).
Hur går jag tillväga nu?"
Om jag söker efter ännu en drivrutin på dessa så får jag meddelandet:
"Det gick inte att hitta någon bättre drivrutin än den redan installerade."
Somsagt, jag är ett stort frågetecken just nu, vill verkligen ha tillbaks mina värdefulla filer (Som jag vet finns där, bara att de inte syns i Windows).
Det kan inte ha någonting att göra med SP2 eller liknande måntro?
August 13, 2007
Sebbe wrote: Ta bort dom underrubriker som du ser med delete tangenten och gör samma sak under Diskenheter. Detta tvingar windows att identifiera om alla enheter. Det är totalt ofarligt för innehållet på diskarna.
Alright, done.
Det ploppade upp massa meddelanden (Nere i hörnet you know)
Om att Windows hade hittat nya enheter, dock så syns det fortfarande inte ett spår av diskarna.
Dock så finns det bara 1 "Kopia" nu:
Primär IDE-kanal
Primär IDE-kanal
Sekundär IDE-kanal
Sekundär IDE-kanal
Istället för 2st "Kopior".
Kanske kan du hjälpa till genom fjärrhjälp? Om du har tid och orken, ganska sent men, det skadar inte att fråga.
Vet somsagt fortfarande inte hur jag ska ta mig till.
August 13, 2007
Sebbe wrote: Ta bort allt så att windows får identifiera om det från början.
Verkade som forumet dog där en stund, iaf.
Jo, jag gjorde det och startade om 2 gånger, utan resultat dock.
Sedan tog jag bort allting som hade någon anknytning till ATA/PATA IDE och så vidare, startade om 2 gånger här också, utan resultat än en gång.
Finns det något mer att göra?
August 13, 2007
Somsagt, den visar bara den första disken, C: och D:
Det är den som inte är insatt i kontrollerkortet dvs, och så visar den min DVD spelare.
När jag startar datorn kommer Asus logon upp, därefter JMicron JMB36X Controller, som visar den första hårddisken (120 GB) och min DVD Spelare.
På moderkortet sitter det 1 IDE plats, som jag dragit till hårddisken och till DVD spelaren.
Därefter kommer Promise ATA133 TX2 upp, som visar 5st Kanaler, på den första kanalen står min 2a disk (200 GB), på den 5e kanalen står min 3e disk (500 GB).
Märkte även att dessa diskar var märkta "LBA" dock vet jag inte vad det betyder!
Genom loppet så går allt väldigt snabbt, så man hinner ju knappt läsa, men det står hur mycket diskutrymme som är användt och vilken "linje" den ligger på. På kontrollerkortet sitter det ju 2st IDE-Platser som jag dragit till hårddiskarna 2 och 3.
2 Guest(s)