September 1, 2002
Har stött på detta mystiska problem flera gånger;
Hårddisken fungerar felfritt i Windows XP, alla filer fungerar och felkontrollen går igenom felfritt.
Men när jag kör in Windows 2000 PRO, så slutar vissa .exe-filer att fungera. Exempelvis något programs installationsfil, fungerar klockrent med XP men sen när jag installerar Windows 2000 så försvinner .exe:ns ikon och det går inte starta filen.
Felkontrollen klarar inte heller av att köras igenom, får detta meddelande: "Felkontrollen kunde inte slutföras".
Kan tillägga att hårddisken formaterades i WindowsXP när den köptes.
Är det någon skillnad på att formatera NTFS i XP och i 2000?
Hårddisken är en Seagate 250GB SATA, Chip på moderkort är nForce4 Ultra.
Windows 2000 PRO har SP4 installerat. Windows XP har SP2.
Någon som vet vad fan det är frågan om?
(EDIT): Det är en lagringsdisk, har aldrig något OS installerat på den.
June 11, 2001
Du kan göra på två sätt, antingen konverterar du partitionen i Partition Magic till FAT32 vilket skulle ge smidigaste resutatet, men något sämre prestanda än NTFS. Hur stor eller liten skillnad kan dock diskuteras, speciellt om det bara gäller privata filer och inte systempartitionen. Detta skulle alltså fungera garanterat både i 2000 och XP.
Vill du ha NTFS kan sedan gå in i windows 2000 och konvertera disken till NTFS så blir den i rätt filformat och kan även läsas av Windows XP.
June 11, 2001
Då har hårddisken förnodligen gått över i dynamisk läge och då måste du blåsa hela hårddisken, kan hända att du kan skapa om partitionerna med partition Magic.
Det smartaste vore om du lät systemen ha dom ntfs-versioner dom ber om och sedan ha FAT32 för dom filer du behöver i båda.
Säg till om du vill ha hjälp, så kan jag fixa diskarna åt dig.
1 Guest(s)