hårdisk helt åt helvete|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
hårdisk helt åt helvete
mdf
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 111
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 14, 2006 - 7:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Idag åkte jag och köpte ett lyssrör till datorn.... kopplar in det.. datorn startar inte va fan tänkte jag .. börjar att testa om det fungerar utan lysröret men icke... kopplar ur fläkt och lysrör fungerar inte heller så jag testar att koppla ur hårdisken då hoppar den igång... testar att sätta i lysrör och fläkt och båda fungerar utan att hårdisken är i... testar att sätta i hårdisken men det fungerar ej.. ringer min kompis han kommer över med en gammal skit hårdisk och kopplar in och datorn fungerar... testar att sätta min hårdisk i en annan dator och det är samma fel där.. jag fattar att jag har risat hårdisken totalt men borde inte datorn starta iallfall??? datorn start i en halv sek sedan stängs den av...... jag hade kopplat från nättaget till en inverter som hade en molex med en honna och en hanne kopplar honnan till hårdisken . och hannen sätter jag från nättags molexen..och lysrört var kopplat till inverten... jävligt rörigt skrivet men jag hoppas nån fattar vad jag menar

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
1058948
July 14, 2006 - 7:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Det blir ju massa interrupt från en trasig disk som gör hela maskinen "hänger" sig läääänge... typ...

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
1058950
July 14, 2006 - 7:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Verkar mycket konstigt at disken skulle paja pga detta. Det kan inte vara så attd et blivit glapp i HDD kontakten?
Kolla på lödpunkterna (vid strömkontakten) om någon lossnat....

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1059036
July 15, 2006 - 12:00 am
sp_Permalink sp_Print

Kopplade du in lysröret så att det satt mellan nätagget och hårddisken kan det vara så att hårddsiken utsattes för överström. Detta kan med stor säkerhet skadat hårddiskens kretskort.

Kom ihåg att köra lysröret på en helt egen kontakt från nätagget, detta då lysröret har en helt annnan hz än datorn är van vid.

mdf
Medlem
1059260
July 15, 2006 - 4:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Sebbe wrote: Kopplade du in lysröret så att det satt mellan nätagget och hårddisken kan det vara så att hårddsiken utsattes för överström. Detta kan med stor säkerhet skadat hårddiskens kretskort.

Kom ihåg att köra lysröret på en helt egen kontakt från nätagget, detta då lysröret har en helt annnan hz än datorn är van vid.

okej jag misstänkte det.... ja det var nog så jag koppla in minns inte riktigt för jag försökte få liv i den flertal gånger genom att koplla på olika sätt... men det blir iväg att köpa ny hårdisk då ...

mdf
Medlem
1059264
July 15, 2006 - 4:12 pm
sp_Permalink sp_Print

det finns ingen risk att andra komponeter har gått åt helvete ?? har startat den utan hårdisk och det verkar funka men man vet aldrig

mdf
Medlem
1059512
July 16, 2006 - 9:34 am
sp_Permalink sp_Print

när jag kopplar in en hårdisk så lyser bara halva lysröret varför?? annars lyser hela och den sitter i en helt egen molex som går direkt från nätagent

mdf
Medlem
1059643
July 16, 2006 - 6:05 pm
sp_Permalink sp_Print

idag när jag pilla inne i datorn märkte jag att en pin på hannen från invertern hade lossnat och åkt ut bakvägen.. börja jag tänka att om den var lös så kan det inte varit så att den inte satt i när jag starta datorn men efter en lite liten stund åkte den fram och orsaka en stöta som åkte in i hårdisken.. låter detta troligt ??? eller e det bara jag som får för mej saker ?? för jag har nämnt att ibland lyser bara halva lysröret kan det inte bero på att det inte fick tillräckligt med störm pågrund av att det bara var 3 pins som gav ström ?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 266
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL