March 9, 2005
Idag åkte jag och köpte ett lyssrör till datorn.... kopplar in det.. datorn startar inte va fan tänkte jag .. börjar att testa om det fungerar utan lysröret men icke... kopplar ur fläkt och lysrör fungerar inte heller så jag testar att koppla ur hårdisken då hoppar den igång... testar att sätta i lysrör och fläkt och båda fungerar utan att hårdisken är i... testar att sätta i hårdisken men det fungerar ej.. ringer min kompis han kommer över med en gammal skit hårdisk och kopplar in och datorn fungerar... testar att sätta min hårdisk i en annan dator och det är samma fel där.. jag fattar att jag har risat hårdisken totalt men borde inte datorn starta iallfall??? datorn start i en halv sek sedan stängs den av...... jag hade kopplat från nättaget till en inverter som hade en molex med en honna och en hanne kopplar honnan till hårdisken . och hannen sätter jag från nättags molexen..och lysrört var kopplat till inverten... jävligt rörigt skrivet men jag hoppas nån fattar vad jag menar
June 11, 2001
Kopplade du in lysröret så att det satt mellan nätagget och hårddisken kan det vara så att hårddsiken utsattes för överström. Detta kan med stor säkerhet skadat hårddiskens kretskort.
Kom ihåg att köra lysröret på en helt egen kontakt från nätagget, detta då lysröret har en helt annnan hz än datorn är van vid.
March 9, 2005
Sebbe wrote: Kopplade du in lysröret så att det satt mellan nätagget och hårddisken kan det vara så att hårddsiken utsattes för överström. Detta kan med stor säkerhet skadat hårddiskens kretskort.
Kom ihåg att köra lysröret på en helt egen kontakt från nätagget, detta då lysröret har en helt annnan hz än datorn är van vid.
okej jag misstänkte det.... ja det var nog så jag koppla in minns inte riktigt för jag försökte få liv i den flertal gånger genom att koplla på olika sätt... men det blir iväg att köpa ny hårdisk då ...
March 9, 2005
idag när jag pilla inne i datorn märkte jag att en pin på hannen från invertern hade lossnat och åkt ut bakvägen.. börja jag tänka att om den var lös så kan det inte varit så att den inte satt i när jag starta datorn men efter en lite liten stund åkte den fram och orsaka en stöta som åkte in i hårdisken.. låter detta troligt ??? eller e det bara jag som får för mej saker ?? för jag har nämnt att ibland lyser bara halva lysröret kan det inte bero på att det inte fick tillräckligt med störm pågrund av att det bara var 3 pins som gav ström ?
1 Guest(s)