January 1, 2003
confuse wrote: Hej har ida hittat en compaq 18,2gig 10000k scsi hdd.
Undrar nu bara vad jag behöver för att den ska funka i min data.
//Confuse
Du behöver ett SCSI-kort och kabel som passar. Om det inte är en disk som man stoppar direkt in i ett backplane, då du inte behöver en kabel men väl ett backplane.
MEN, 18,2 Gb? Är det värt besväret? Dessutom är nog dina PCI-platser för långsamma för att du skall få den prestanda du inbillar dig.
Du behöver ett moderkort för arbetstationer/server för att få vettig prestanda. Dessutom brukar dom vara ganska högljudda. Och är den på bra 18,2 Gb är den nog ganska gammal. De blir varma också så de behöver god kylning.
Om du inte har tidigare erfarenhet av SCSI så är min rekommendation att inte ge dig in i det träsket.
Hm, detta blev lite väl negativt. Jag måste nog gå och lägga mig.
December 24, 2002
Du behöver:
SCSI-kontrollerkort
SCSI Kabel
SCSI Terminator
Om det är en disk som man stoppar direkt in i ett backplane, då behöver du inte ett backplane, utan skruvar endast ut disken ur sin "vagga"
Tror dock inte att det är värt besväret då det antagligen är en långsam disk?
February 21, 2003
skulle våga säga att du behöver en sca konverterare också...
är det en "compaqdisk" så är det en brandad disk från annan leverantör för att sitta i server.
terminering brukar sitta i slutet på de flesta moderna scsi kablar
men som andra sagt tidigare, de pengar du behöver lägga på sca converter / scsi kort och kabel så kan du likagärna bränna dem på två snabba ide diskar och stripa typ
P5E64 WS EVOLUTION | INTEL Q9650 CORE2QUAD@3000 | 8 GB | CLUB 3D 4870X2 | 2xSamsung SM 2493HM 24""@1900x1280 | Windows 7 Ultimate 64
January 1, 2002
jag har nog nåt u160 scsi-kort med kablage (68pin) liggandes. Har du bara 32bit pci-slotar i burken är det ingen större idé men med en 64bit pci 66mhz slot (och matchande kort) så är det en större skillnad. 64-bit korten är bakåtkompatibla men då försvinner prestandaboosten.
2 Guest(s)