July 9, 2006
July 9, 2006
July 9, 2006
June 11, 2001
Kolla disken med spinrite (http://www.spinrite.com) eller något program från tillverkaren.
Kolla även om chkdsk säger något om den samt kolla med en defragmentering.
July 9, 2006
June 11, 2001
Stripz wrote: men när ja kollar med speed fan grejjen där så nu har spin tiden bli på good förut vade de på bästa :S å allt e mkt slöare:S
Speedfan har inget med hårddisken att göra. Om fläktarna ändrar hastighet är det snarar damm som orsakar det. Ljudet du får kan iof även komma från fläktarna. För att få en verklig uppfattning så prova att testa hårddisken med olika program samt kör några som tex 3DMARK05. Kolla även att stänga av fläktarna helt och se om du får någon skillnad.
Att testa varje del är det snabbaste sättet att få svar.
July 9, 2006
tss isf vet du inte testa så vet du speedfan har en s.m.a.r.t funktion som Preform an in-depth online analysis of this harddisk så kmr man in på denhär sidan http://www.hddstatus.com/hdrep.....alysis.php Nåå vad säger du nu
June 11, 2001
Det där är information från S.M.A.R.T dvs hårddiskens egna status, det speedfan har gjort är alltså att fråga hårddisken efter information. Det finns många program som kan det. Om det nu vore så som speedfan säger så är dina problem med hårddisken ganska ovesentliga, isf skulle du inte behöva bry dig om ditt knastrande ljud.
jag har själv analyserat hårddiskar som har varit perfekta med S.M.A.R.T men som har varit helt oläsbara, då har det inte varit något fel på hårddisken däremot på innehållet. Har sett hårddiskar där läsarmen försöker läsa från ytor som inte finns, detta för att en fil pekar på att den forsätter i en sektor som inte finns.
Det jag menar är att du ska dra upp ärmarna och ta fram lite mer kraftiga verktyg och göra en grunläggande analys av hela systemet.
Du måste alltså veta exakt vart ifrån ljudet kommer för att kunna ta bort det.
July 9, 2006
July 9, 2006
Okej jag formade om datorn nu å la xp på förstapartisonen vekade hjälpa men när hårdisken laddar så knastrar dn ordentligt ...men nu e allt mkt snabbare¨. allt går i dma läge. ska skaffa mig snart en ny dator då ja sålt skotern blir nog en intel med conroeå crossfire de är ja säker på om de nu inte hinne komma ut bättre grejjer har likxom max 20 tusen å lägga till en dator då ja sålt skotern
2 Guest(s)