June 19, 2002
Hej
Har problem med en av mina hårdiskar..
Kan starta från början om vad som hände före den slutade funka (den funka felfritt innan).
Jag skulle installera win98 på en gammal dator jag fått tag på. Men det gick inte av nån konstig anledning. Så jag stoppade då in hårddisken som skulle ha win98 på sig i en annan datorn (satte den på samma ställe som C: var på vanligtvis).
Jag startade win98 installationen och den sa att den inte kunde installeras för att det var nått fel på hårdisken. Jag tog då ut de två andra diskarna som satt inne i datorn och hade bara den hårdisken som skulle ha win98 installerat inne. Då funkade installationen och hårdisken fick win98 på sig som den skulle.
Men när jag sedan satte in de tre hårdiskarna som det var innan och startade så kunde den inte läsa från en av hårdiskarna (E: is not accessible The parameters is incorect.). Alla hårdiskar som satt i från början hade NTFS som filsystem och jag ser i startupen att den hittar alla tre hårdiskarna.
Som jag fattar det så gjorde win98 installationen nånting med en av de hårdiskarna som satt i innan så att man inte kan läsa från den..
Finns det isf nått program som kan skriva om filsystemet på hårdisken utan att man måste formatera?
När jag ska kolla på de olika partitionerna i fdisk så hänger sig fdisk bara (kör fdisk från en gammal win95 startdiskett)..
Nån som har nån idé på hur man kan rädda det som finns på den nu "trasiga" hårdisken?
1 Guest(s)