May 9, 2001
Funderar på vad som krävs egentligen i hårdvaruväg för en enkel webbserver.
Det kommer inte direkt vara en "publik" server som dyker upp på sökmotorer direkt.
Jag har en massa bilder mm som jag delar ut. Det kommer ju inte vara så tokmycket folk inne på den samtidigt, vad jag tror i alla fall.
Funderar på om det skulle fungera att köra Win 2003 Server Web Edition på denna dator:
P2 450 MHz med 256 meg minne och en hårddisk på 8.4 gig (5400 rpm)
Den står och gör ingenting nu förutom att samla på sig damm.
March 14, 2001
På så vis..
På datorn jag provade windows 2003 på var en XP1800+ m.m. så den är ju lite snabbare än din P2a så jag vet inte riktigt hur bra det kommer flyta på den, men nog borde det väl fungera hyffsat bra till en sida som inte besöks så mycket..
Ska du bara visa en massa bilder så är det ju inte så krävande motför diverse script m.m..
May 9, 2001
Just nu kör jag 2003 Web Edition på en P3 866 MHz med 512 meg minne och en 80 gigs disk.
Fungerar utmärkt på den. Har den lite som en testserver just nu för webbsidan.
Men jag har tänkt att fixa den så den har hand om min domän hemma.
Köra AD, Exchange Server mm. Det klarar definitivt inte P2:an av.
Knappt så att P3:an lär klara Exchange Server 2003. Den datorn ligger precis på gränsen för minimikravet (nästan).
Alternativt bygga om mina två servrar helt och hållet och flytta över diskarna jag har i min backup/filserver till P3:an.
Det sitter en bättre processor i den (backup/filservern). Får se om jag gör det så småning om.
Jag är på en kurs nu under veckorna och i den gruppen jag är i är det en kille som är rätt duktigt på Linux Slackware.
Kan prata lite med honom om han kan lära mig lite Linux.
Hans filosofi är så här:
Om man tar en person som aldrig rört en dator i sitt liv så skulle den personen ha lika svårt/lätt att lära sig Linux som det är att lära sig Windows.
May 9, 2001
OK. Lite uppdate i detta ämne.
Det har tagit en bra stund att installera, formatera en extra disk, installera uppdateringar mm på P2:an
Har laggt över min hemsida på den nu och det verkar som om den arbetar rätt snabbt ändå.
Bilderna är ju inte så extremt stora så det går ju rätt fort.
Iof. har jag stoppat i ett 100 Mbit nätverkskort i den. Det inbyggda är enbart på 10 Mbit.
Så länge jag har ADSL hemma så kommer jag inte att "publicera" sidan på Internet.
Min hyresvärd håller på att bygga ut ett eget bredbandsnät till deras olika hus och när jag får det i mitt hus så blir det minst 25 Mbit i båda riktningarna.
Då kommer jag att lägga ut min egna webserver på internet.
Då ska jag även kontakta mitt webbhotell så att de fixar deras DNS så att domänen jag har hos dem pekar mot mitt egna nät hemma.
Då har jag både egen webbserver och mailserver utan begränsningar.
Det webbhotell jag har idag har en 15 gigs begränsning per månad när det gäller min hemsida.
Man får helt enkelt ladda max 15 gig per månad från min hemsida.
Men jag har aldrig kommit upp till den begränsningen ännu.
Hittils har max 10% av min begränsning uttnyttjats.
Jag har lärt mig att anpassa storleken på mina bilder så att inte "nerladdningsstorleken" blir så stor.
Men om jag nu kan få dem att ändra deras DNS så att de hänvisar till min egna webbserver så kanske denna "mängdbegränsning" inte gäller längre.
Jag antar att begränsningen gäller så länge min hemsida ligger på deras egna servrar.
Den enda fördelen med att ha den hos dem är att de har 200 Mbit till sidan plus en "redundans".
Den är i princip alltid tillgänglig plus att det är en fet bandbredd till den.
Nackdelen är alltså att man får "enbart" ladda 15 gig från hemsidan per månad.
Men som sagt, hittils har jag enbart utnyttjat 10% av denna begränsning så det är inga problem.
Då har jag även 2 mailadresser knutet till den begränsningen.
1 Guest(s)