March 6, 2002
Har stora problem med hastigheten mellan mina två datorer. Dator 1 kör win2k och dator 2 winMe. Dator 2 använder internet connection sharing (ICS) på dator 1 för att komma ut på nätet, den använder även nätverksenheter på dator 1. Problemet uppdagades när dator 2 skulle spela upp film från en nätverksenhet på dator 1. Filmen hackade pga att hastigheten på nätverket inte var tillräcklig visade det sig. Använder mig av ett 10MBit nät men hastigheten mellan datorerna är väldigt varierande, överföring med ftp ligger mellan 40 och 800 kb/s. Kopiera filer i utforskaren tar 2-3 ggr så lång tid som det borde. Har provat ett par olika nätverkskort med samma resultat. Har kopplat ihop burkarna både direkt med korsad TP och med HUB, ingen skillnad. Kör jag dator 2 direkt mot nätet kommer jag upp 1100 kb/s (10MBit) men inte om jag kör genom dator 1, inte ens i närheten. Ännu konstigare är att kompisen i huset bredvid laddar snabbare från dator 1 än vad dator 2 gör som står i rummet bredvid.
Kanske blev en krånglig beskrivning av problemet?! Kontentan är; hur får jag en stabil och snabb anslutning mellan mina datorer?
May 9, 2001
Win ME har väldigt dålig hantering av nätverk enligt mina tidigare erfarenheter. När jag hade ME installerat och hade två datorer (har sålt den ena) så laggade ME som fan när jag flyttade filer mellan datorerna. Efter ME så har jag kört 2000 och XP och de är hur stabila som helst när det gäller nätverk.
1 Guest(s)