October 23, 2006
Har precis köpt en ny låda (Spire Pininfarina) som har utgångar på framsidan som de flesta andra lådor. Vad den inte har är HD-audiostöd/Azalia vilket är lite irriterande tycker jag, finns det en bra funktion vill jag kunna använda den. Framför allt är det jack detection som jag vill kunna använda, hade varit skönt att veta att högtalarna stängs av när jag sätter in hörlurar fram.
Därför undrar jag om det är någon som vet hur det där fungerar, det verkar som att det har med någon mätning av resistansen i kopplingen men exakt hur det funkar hade ju varit trevligt.
Egentligen är det rätt onödigt eftersom jag förmodligen kommer köpa ett par hörlurar som jag ändå måste koppla in där bak men nu vill jag att det där ska fungera! :snurr:
March 10, 2003
Har mer med moderkort-ljudkort och vilket typ av kontakter det är på framsidan.
Men generellt så finns det ingen standard för frontpanels kontakter. Detta märker
man inte minst när man står i Dreamhacks supportbås. Väldigt sällan Frontpanel audio sladdarna går att koppla som tillverkaren vill.
Principen bygger inte på resistans utan brytningsprincipen. Att när man kopplar in lurar fram bryter man kretsen till backsidans uttag.
fungerar t.ex. som trappkoppling till lampor.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
October 23, 2006
Nja, det är väl inte helt sant? Det ska väl också vara så att om man kopplar in hörlurarna i fel uttag så ställer datorn automagiskt om så att t.ex. mic in blir line out istället. Därför funkar det inte bara med en enkel kontroll om det finns/inte finns något i uttaget.
March 10, 2003
Tja, det där fungerar inte alltid så bra, För polaren fick stänga av den funktionen då hans philips lurar ansågs vara en mic.
Så den fuktionen är inte helt att lita på att den fungerar som den skall.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
2 Guest(s)