HD-audiokontakter, hur funkar de?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
HD-audiokontakter, hur funkar de?
marten_larsson
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 36
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 31, 2007 - 1:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Har precis köpt en ny låda (Spire Pininfarina) som har utgångar på framsidan som de flesta andra lådor. Vad den inte har är HD-audiostöd/Azalia vilket är lite irriterande tycker jag, finns det en bra funktion vill jag kunna använda den. Framför allt är det jack detection som jag vill kunna använda, hade varit skönt att veta att högtalarna stängs av när jag sätter in hörlurar fram.

Därför undrar jag om det är någon som vet hur det där fungerar, det verkar som att det har med någon mätning av resistansen i kopplingen men exakt hur det funkar hade ju varit trevligt.

Egentligen är det rätt onödigt eftersom jag förmodligen kommer köpa ett par hörlurar som jag ändå måste koppla in där bak men nu vill jag att det där ska fungera! :snurr:

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1114819
January 31, 2007 - 3:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Har mer med moderkort-ljudkort och vilket typ av kontakter det är på framsidan.
Men generellt så finns det ingen standard för frontpanels kontakter. Detta märker
man inte minst när man står i Dreamhacks supportbås. Väldigt sällan Frontpanel audio sladdarna går att koppla som tillverkaren vill.

Principen bygger inte på resistans utan brytningsprincipen. Att när man kopplar in lurar fram bryter man kretsen till backsidans uttag.
fungerar t.ex. som trappkoppling till lampor.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

marten_larsson
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 36
1114851
January 31, 2007 - 4:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Nja, det är väl inte helt sant? Det ska väl också vara så att om man kopplar in hörlurarna i fel uttag så ställer datorn automagiskt om så att t.ex. mic in blir line out istället. Därför funkar det inte bara med en enkel kontroll om det finns/inte finns något i uttaget.

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1114879
January 31, 2007 - 5:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Tja, det där fungerar inte alltid så bra, För polaren fick stänga av den funktionen då hans philips lurar ansågs vara en mic.
Så den fuktionen är inte helt att lita på att den fungerar som den skall.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 417
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL