December 25, 2007
Hej
Jag har två datorer, en är en s.k. HTPC.
HTPC´n har 1.5G ddr2, 2.8GHz P4 och ATI HD 2600 XT. När jag visar upp en blueray på den laggar den (ljudet går helt ok dock). Processorn ligger på ca 95-100% hela tiden.
Den andra datorn har 2G ddr2, Quad Core 2.4 (Q6600) och GeForce 6800 GT. När jag visar samma film på den datorn går det hur bra som helst. Processorn ligger på 90-95% hela tiden.
Hur kommer det sig att min HTPC laggar när jag visar film? Jag använder FFdShow och Media Center Classic på båda datorerna med samma inställningar. Eftersom det är samma inställningar i programmen jag använder för att visa filmen var min första tanke att det är hårdvaran det hänger på, och då är det ju främst processorn som poppar upp i tankarna.
Men vitsen med att köpa ATI HD 2600 XT till HTPC´n var att jag trodde den skulle ta över arbetet från processorn och att jag därför inte skulle behöva köpa vassare processor till den burken.
Kan det vara så att jag ställt in något fel som gör att jag inte utnyttjar hårdvaruavkodningen i kortet?
Är det normalt att processorn går på nästan 100% när man visar film? Gör den det på era datorer?
Jag vore jättetacksam för svar då detta hindrar mig från att se film på HTPC´n, och det är ju det den är till för...
Vänliga hälsningar
Mattias
December 25, 2007
Jag tackar så hemskt mycket för hjälpen!
Jag avinstallerade ffdshow och installerade PowerDVD 7 och CCCP istället (noterade att ffdshow tryouts ingår där). Nu gick cpu ner till ca 80% och filmen spelas utan hackande.
För att inte ha onödiga saker på datorn avinstallerade jag sedan PowerDVD 7 igen men då gick cpu upp till 100% igen. Därför installerade jag PowerDVD 7 igen och nu låter jag både CCCP och PowerDVD 7 vara installerade.
Åter igen, tack så hemskt mycket för att ni hjälpte mig med detta otroligt frustrerande problem!
// Mattias
2 Guest(s)