March 18, 2004
hejsan som toppic lyder så när man tittar på 1080p & 720p filmer så "spolar" datorn fram filmen ibland.
Det är inte så att filmen stannar och att den snabbspolar för att hinna ikapp igen utan den bara ökar farten i någon sekund och sen så fortsätter den i vanlig takt igen tills att den får ett ryck igen och ökar tempot igen.
det är inte filmerna som är fel för när man tittar på dem på bärbara så är det inga problem.
när jag ser dem på bärbara så ligger filmerna på den stationära och går över nätverket så det borde inte vara disken som är för slö.
i datorn sitter det
p5gc-mx/1333
intel core2duo 2Ghz
ddr2 1Gb/64 @ 333Mhz
x-fi titanium
jag har försökt att googla men inte hittat något
spel fungerar att spela på ganska höga nivåer utan lagg.
samt media spelaren jag använder är mediaplayer classic med klight codec men det är samma på båda datorerna
sen om någon vet hur man kan få igång moderkortets inbygda grafikkort igen så man kan köra 3skärmar så skulle jag vara tacksam för det med 😀
April 20, 2002
Precis köpt "nytt" för att kunna ansluta mig till HD-generationen själv.
Jag har samma problem.
C2D 6320 1.86GHz med 2Gb ddr2
Asus EAH3650
Det kvittar ifall jag spelar upp lågupplöst eller högupplöst, var 3e-5e minut så verkar det som filmen ligger efter i spelaren och spelaren spolar fram en halv sekund.
Det borde ju inte vara några som helst problem för min dator att spela upp 720p eller lägre upplösning så jag undrar om det kan finnas någon som sett problemet och vet lösningen.
Jag använder också MPC, VLC gör det bara ännu värre.
Jag har CoreAVC och Xvid installerat i codecväg. Matroskacodecen kom med CoreAVC
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
April 20, 2002
Provat att avinstallera CoreAVC och då får jag felmeddelandet om att det saknas dekoder för mpeg4.
Ja jag vet att grafikkortet borde göra jobbet men har ingen aning om hur jag ska få det att fungera i MPC-HC
Och ja, jag använder MPC-HC nu.
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
March 14, 2001
Ladda ner senaste betan här, svn 1043 :
http://www.xvidvideo.ru/conten.....ory/1/1/2/
(kolla in här lite nu och då då det kommer nya uppdateringar ofta)
Gå sen in i Options och till Output, där klickar du i WMR9 (renderless) om du har XP eller EVR Custom Pres för Vista.
Gå sen till Internal Filters och se till att H264/AVC (DXVA) och VC1 (DXVA) är ikryssad i rutan till höger. Kolla även så att Matroska är ikryssad i vänster ruta.
Gå sen till External Filters och se till att alla codec som finns listad där är blockerad, alltså att "Block" till höger är markerad för varje codec.
Nu ska allt fungera med DXVA och MPC-HC interna codecs, det finns ju en chans att saker och ting har ballat ur när du installerat andra codecs, men det ska fungera så här.
Observera att inte alla filmer fungerar med DXVA det beroende på hur det är kodad, men större delen av alla filmer är rätt kodade nu för tiden. Alla blu-ray och andra orginalfilmer (icke omkodade piratkopior) fungerar alltid.
För att kontrollera att det fungerar högerklickar du på bilden när filmen spelas och under Filters ska "MPC Video Decoder" finnas. Klicka på den och information om DXVA används eller inte visas, används inte DXVA står det "Not using DXVA" under "DXVA Mode". Du kan även kolla processorbelastningen, den bör ligga på några procent.
Undrar om man skulle göra en guide med lite bilder och sånt?
April 20, 2002
Följt guiden och då uppkommer ett annat problem.
Jag får igång DXVA.
Problemet som uppkommit nu är att filmerna blir helt utflippade efter en liten stund. Stora fyrkanter och låsning efter någon sekund.
Det verkar ha att göra med när jag ändrar 'Output' från "Haali renderer" till WMR9(renderless)**
Byter jag tillbaks till Haali renderer så försvinner det nya problemet men då slutar DXVA att fungera och de tråkiga spolning-problemen kommer tillbaks.
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
April 20, 2002
Jag har XP.
Okej, ska prova någon äldre version av Catalyst.
Tackar för all hjälp hittills 🙂
*edit
Jag kollade vilken version som jag hade och kom då på att jag bara installerat från skivan som kom med kortet. Versionen var 8.561.0.0
Jag ska prova att ladda ner senaste versionen och se ifall det kan fixa problemet. Annars får jag leta upp någon version äldre än 8.5
*edit version 2
Installerade nyaste drivrutinen och det var ingen skillnad alls.
Sedan började jag prova lite olika inställningar och när jag testade att ändra directshow från WMR9(renderless)*** till olika andra så fungerade det utmärkt på inställningen System default
Inga mini-spolningar med jämna mellanrum, inga fyrkanter som förstör bilden. Allt är perfekt OCH det står att DXVA fungerar
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
1 Guest(s)