HD filmen snabbspolar på datorn|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
HD filmen snabbspolar på datorn
bOzO
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 50
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 21, 2009 - 12:28 pm
sp_Permalink sp_Print

hejsan som toppic lyder så när man tittar på 1080p & 720p filmer så "spolar" datorn fram filmen ibland.
Det är inte så att filmen stannar och att den snabbspolar för att hinna ikapp igen utan den bara ökar farten i någon sekund och sen så fortsätter den i vanlig takt igen tills att den får ett ryck igen och ökar tempot igen.
det är inte filmerna som är fel för när man tittar på dem på bärbara så är det inga problem.
när jag ser dem på bärbara så ligger filmerna på den stationära och går över nätverket så det borde inte vara disken som är för slö.

i datorn sitter det
p5gc-mx/1333
intel core2duo 2Ghz
ddr2 1Gb/64 @ 333Mhz
x-fi titanium

jag har försökt att googla men inte hittat något
spel fungerar att spela på ganska höga nivåer utan lagg.
samt media spelaren jag använder är mediaplayer classic med klight codec men det är samma på båda datorerna

sen om någon vet hur man kan få igång moderkortets inbygda grafikkort igen så man kan köra 3skärmar så skulle jag vara tacksam för det med 😀

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1221685
March 21, 2009 - 1:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Prova med MPC-HC och skippa allt vad codec-pack heter, de förstör mer än de gör nytta.
Har du ett grafikkort som stödjer avkodning av HD kan du med MPC-HC använda den funktionen för att avlasta processorn.

bOzO
Medlem
1221721
March 21, 2009 - 8:53 pm
sp_Permalink sp_Print

försökte med den spelaren men den ser inte ut att kunna spela mkv filer 🙁 kan iofs vara jag som gör fel embarassed

Snorch
Member
Medlem
1221723
March 21, 2009 - 9:10 pm
sp_Permalink sp_Print

MPC-HC fungerar så bra den kan med mkv-filer.
Kolla inställningarna och se till att "Matroska" är ikryssad:

Image Enlarger

Den är dock inte ikryssad här.
Kolla även under "External filter" att det inte finns en massa andra codecs där.

bOzO
Medlem
1221725
March 21, 2009 - 9:44 pm
sp_Permalink sp_Print

ok testa det oxå men bilden blir bara svart samt inget ljud. men testade nu VLC och nu fungerar det prima. jag får tacka så mycket med hjälpen iaf tack tack 😀

Tintin
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
1223938
April 16, 2009 - 6:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Precis köpt "nytt" för att kunna ansluta mig till HD-generationen själv.

Jag har samma problem.

C2D 6320 1.86GHz med 2Gb ddr2
Asus EAH3650

Det kvittar ifall jag spelar upp lågupplöst eller högupplöst, var 3e-5e minut så verkar det som filmen ligger efter i spelaren och spelaren spolar fram en halv sekund.

Det borde ju inte vara några som helst problem för min dator att spela upp 720p eller lägre upplösning så jag undrar om det kan finnas någon som sett problemet och vet lösningen.

Jag använder också MPC, VLC gör det bara ännu värre.
Jag har CoreAVC och Xvid installerat i codecväg. Matroskacodecen kom med CoreAVC

Min fiskeblogg:
specimenfiske.se

Snorch
Member
Medlem
1223939
April 16, 2009 - 6:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Har du provat med bara MPC-HC utan några andra codecs, som coreavc?
Du kan inaktivera dessa under external filters, kolla bilden ovan.

För övrigt har du ju ett grafikkort som klarar avkodning av HD så coreavc kan du slänga bort.

Tintin
Member
Medlem
1223943
April 16, 2009 - 7:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Provat att avinstallera CoreAVC och då får jag felmeddelandet om att det saknas dekoder för mpeg4.

Ja jag vet att grafikkortet borde göra jobbet men har ingen aning om hur jag ska få det att fungera i MPC-HC

Och ja, jag använder MPC-HC nu.

Min fiskeblogg:
specimenfiske.se

Snorch
Member
Medlem
1223951
April 16, 2009 - 9:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Ladda ner senaste betan här, svn 1043 :
http://www.xvidvideo.ru/conten.....ory/1/1/2/
(kolla in här lite nu och då då det kommer nya uppdateringar ofta)

Gå sen in i Options och till Output, där klickar du i WMR9 (renderless) om du har XP eller EVR Custom Pres för Vista.

Gå sen till Internal Filters och se till att H264/AVC (DXVA) och VC1 (DXVA) är ikryssad i rutan till höger. Kolla även så att Matroska är ikryssad i vänster ruta.

Gå sen till External Filters och se till att alla codec som finns listad där är blockerad, alltså att "Block" till höger är markerad för varje codec.

Nu ska allt fungera med DXVA och MPC-HC interna codecs, det finns ju en chans att saker och ting har ballat ur när du installerat andra codecs, men det ska fungera så här.
Observera att inte alla filmer fungerar med DXVA det beroende på hur det är kodad, men större delen av alla filmer är rätt kodade nu för tiden. Alla blu-ray och andra orginalfilmer (icke omkodade piratkopior) fungerar alltid.

För att kontrollera att det fungerar högerklickar du på bilden när filmen spelas och under Filters ska "MPC Video Decoder" finnas. Klicka på den och information om DXVA används eller inte visas, används inte DXVA står det "Not using DXVA" under "DXVA Mode". Du kan även kolla processorbelastningen, den bör ligga på några procent.

Undrar om man skulle göra en guide med lite bilder och sånt?

Tintin
Member
Medlem
1224120
April 18, 2009 - 10:12 am
sp_Permalink sp_Print

Följt guiden och då uppkommer ett annat problem.

Jag får igång DXVA.

Problemet som uppkommit nu är att filmerna blir helt utflippade efter en liten stund. Stora fyrkanter och låsning efter någon sekund.

Det verkar ha att göra med när jag ändrar 'Output' från "Haali renderer" till WMR9(renderless)**

Byter jag tillbaks till Haali renderer så försvinner det nya problemet men då slutar DXVA att fungera och de tråkiga spolning-problemen kommer tillbaks.

Min fiskeblogg:
specimenfiske.se

Snorch
Member
Medlem
1224166
April 18, 2009 - 6:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad har du för operativsystem?
Vill minnas att drivrutinerna för ATIs kort, Catalyst version 8.6-9.x har dålig eller icke fungerande DXVA, däremot fungerar 8.5 och äldre bra. Det gäller bara för XP och inte Vista. Så du kan ju prova de äldre i så fall.

Tintin
Member
Medlem
1224178
April 18, 2009 - 8:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har XP.
Okej, ska prova någon äldre version av Catalyst.

Tackar för all hjälp hittills 🙂

*edit
Jag kollade vilken version som jag hade och kom då på att jag bara installerat från skivan som kom med kortet. Versionen var 8.561.0.0

Jag ska prova att ladda ner senaste versionen och se ifall det kan fixa problemet. Annars får jag leta upp någon version äldre än 8.5

*edit version 2
Installerade nyaste drivrutinen och det var ingen skillnad alls.
Sedan började jag prova lite olika inställningar och när jag testade att ändra directshow från WMR9(renderless)*** till olika andra så fungerade det utmärkt på inställningen System default

Inga mini-spolningar med jämna mellanrum, inga fyrkanter som förstör bilden. Allt är perfekt OCH det står att DXVA fungerar

Min fiskeblogg:
specimenfiske.se

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 347
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL