HD installation|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
HD installation
CoLiC
Member
Medlem
Forum Posts: 3697
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 21, 2002 - 6:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan nån beskriva för mig från början till slut hur man installerar en ny, helt tom HD i en helt ny oanvänd dator som startade för första gången för 2 timmar sedan? Med det menar jag att få in ett operativsystem på den!

Jag kan inte använda nån sorts boot diskett heller, säger bara att det blir boot error. testat med XP skivan, men nej samma sak, ändrat om i boot inställningarna, men nej...

Det skulle vara bra om nån beskrev detta för mig, för jag har aldrig gjort det förut...

OBS: SVARA SNABBT, SNÄLLA!

[ Detta Inlägg ändrades av: CoLiC den 2002-05-21 20:58 ]

Robman
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 174
sp_UserOfflineSmall Offline
171564
May 21, 2002 - 7:18 pm
sp_Permalink sp_Print

När man köper en ny hårddisk så måste man först skapa en partion sedan formatera den och sedan kan man installera. Du måsta alltså ha en startdiskett till Windows 98/ME eller ultimate bootdisk som kan laddas ner från http://www.download.com

Har du kollat så att du har bygglat hårddisken rätt?
Är det den enda hårddisken så ska den vara bygglad som Master och sitta på den första IDE kanalen, på det sista uttaget (den måste inte sitta på det sista uttaget men det uppstår störningar annars). Förstår du inget av detta så maila eller fråga.
Om du har kopplat in den rätt kolla i bioset så att datorn försöker boota från diskettenheten först.

Stoppa in startdisketten och starta datorn välj att starta datorn med eller utan cd-rom stöd. Och sedan skriver du "fdisk" och trycker på enter. Där kan du välja tre olika alternativ välj "skapa primiär dos partion". När det är klart så ska du skriva "format c:" och vänta tills det är klart. Sedan kan du installera valfritt operativsystem.

Ha kul

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 359
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL