September 22, 2005
Hej RobinR.
Jag skulle tro att anledningen till att du inte kan hitta S-ATA-disken i t.ex diskhanteraren är att du helt enkelt inte har S-ATA-drivrutiner installerade.
Vanligen, om man installerar operativsystemet på en S-ATA-disk, så installeras drivrutinerna i samband med att Windows (XP) bootar från CDn. Man instrueras då att slänga in en diskett från moderkortstillverkaren med S-ATA-drivrutiner. Sedan laddas de in och hårddiskarna kan hittas.
Så om ditt moderkort har S-ATA-portar (till skillnad från att du kör ett S-ATA PCI-kort eller liknande) så bör du fått med en diskett med drivrutiner, alternativt så finns de på tillverkarens hemsida.
Har du tur finns det en setup.exe-fil så att du enkelt kan installera de korrekta drivrutinerna, annars får du välja rätt själv och lägga dem på det korrekta stället i Windows-mappen. I mitt fall så ligger de under:
C:WINDOWSsystem32drivers
Som sagt så beror det på vilken S-ATA-kontroller ditt moderkort använder, vilken drivrutin du bör använda.
Sedan så finns ju också chansen att hårddisken är paj, men det anser jag som osannolikt.
November 16, 2003
Jalle64 wrote: [quote=RobinR]Följdfråga!
Jag har laddat ner en bootdisk från bootdisk.com.
Men jag kan inte få ":".
Och det behöver man, vad göra?
Håll ner shift och tryck på Ö 😛
ooh tack! 🙂
Jag har XP Professional nu som inte fungerar helt felfritt.
Och vill installera Home Edition.
Men det går ju inte >_<
Kan man fixa det på något sätt?
1 Guest(s)