March 2, 2002
Har testat allt nu. Det är helt omöjligt att få igång DMA. Står bara PIO. Har installerat om den Primära ide kanalen. Det går inte att få igång. DVD:n fungerar inte heller i DMA. Det konstiga är att den körde i DMA först. Sen försvann den funktionen också. Tar så mycket av processorn.
Har ett Gigabyte 333 ****XP, Athlon t-bird 1200, 256 DDR, 60Gb IBM, DVD Pioneer.
Tacksam för svar. Snart åker datorn ut genom fönstret..
/fjodorr
May 9, 2001
DrMicke wrote: Kolla under egenskaper på Primär IDE-kanal.. jag har en flik som heter "Avancerade inställningar". Men jag har Windows 2000!
Men man vet aldrig...
Jodå. Det finns i XP också. Jag har det.
På Primary IDE Channel (där mina hårddiskar sitter) står det Ultra DMA Mode 5. Alltså ATA 100.
På Secundary IDE Channel (där min DVD och brännare sitter) står det Multi-Word DMA Mode 2 som är max för CD-ROM.
fjodorr wrote: Nepp, inget sådant alternativ.
Då får du väl kolla inställningarna lite mer noggrant i BIOS om det finns något som gäller DMA och hårddiskarna.
July 18, 2002
rsastin wrote: [quote=DrMicke]Kolla under egenskaper på Primär IDE-kanal.. jag har en flik som heter "Avancerade inställningar". Men jag har Windows 2000!
Men man vet aldrig...
Jodå. Det finns i XP också. Jag har det.
På Primary IDE Channel (där mina hårddiskar sitter) står det Ultra DMA Mode 5. Alltså ATA 100.
På Secundary IDE Channel (där min DVD och brännare sitter) står det Multi-Word DMA Mode 2 som är max för CD-ROM.
fjodorr wrote: Nepp, inget sådant alternativ.
Då får du väl kolla inställningarna lite mer noggrant i BIOS om det finns något som gäller DMA och hårddiskarna.
Jag har oxo som du fast mitt DMA står på 2 lr 4... o jag har ATA100 WD 60gb 7200 rpm.. ska ja ändra till 5?
January 24, 2001
fjodorr wrote: Har testat allt nu. Det är helt omöjligt att få igång DMA. Står bara PIO. Har installerat om den Primära ide kanalen. Det går inte att få igång. DVD:n fungerar inte heller i DMA. Det konstiga är att den körde i DMA först. Sen försvann den funktionen också. Tar så mycket av processorn.
Har ett Gigabyte 333 ****XP, Athlon t-bird 1200, 256 DDR, 60Gb IBM, DVD Pioneer.
Tacksam för svar. Snart åker datorn ut genom fönstret..
/fjodorr
Har du en så pass gammal hårddisk att DMA ej är supporterat... för detta låter flumsigt... 😕
January 24, 2001
fjodorr wrote: Nu har jag kommit på problemet. Ännu en IBM har gått igraven. Den vägrade helt enkelt köra DMA. Tog min gamla HD, gick direkt. Vet nån vad som kan hänt? Den vägrar köras i DMA. PIO är det enda alternativet..
Hmm... kan det var en så gammal disk att DMA ej är supporterat.. om inte så var de det flummigaste felet jag har hört nästan... :cy:
2 Guest(s)