HD5970 dålig prestanda|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
HD5970 dålig prestanda
Christer "Apexi" Norrman
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 189
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 13, 2012 - 2:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej gubbs.
Vette tusan vad som har hänt, men på senare dagar (över en månad rättare sagt) så känns det som att mitt Sapphire HD5970 tappat prestanda. Kortet är oklockat förutom från fabrik.
Nu vet jag att Windows prestandaklassificering inte är den bästa, men tidigare så fick jag 7,9 på både Grafik och Spelgrafik. Nu är betyget liiiiite lägre
http://img217.imageshack.us/im.....964165.jpg
Allt som allt så känns det även som att vissa spel inte flyter på lika bra som det gjorde tidigare.

Tyvärr har jag inte heller några tidigare siffror från 3dMark etc, så jag har inget att jämföra med.
Senaste drivrutiner är korrekt installerade, och som jag minns så hade jag nog problemet även med tidigare drivrutiner.

Så till frågan. Är det dags att pensionera kortet eller är det så enkelt att det är CCC som strular? Någon annan som sitter på en 5-serie kort som har upplevt samma sak?
Finns det andra program att testa kortet med, isf måste det vara med andra personers siffror så jag har något att jämföra med?

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
1278375
April 13, 2012 - 3:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Det kan ju vara så enkelt att det kommit så pass mycket nyare grafikkort så MS kanske har uppgraderat rankingen eller något?
Jag har ett HD5870 hemma. jag kan testa själv när jag kommer hem och se hur det funkar.

Hur har du det med drivers och sånt? Du kan ju alltid köra en vänta 3dmark vantage så kan vi jämföra med ungefär vad du borde få. vad kör du för CPU?

Christer "Apexi" Norrman
Medlem
1278383
April 13, 2012 - 4:49 pm
sp_Permalink sp_Print

-Tjalve-;1278500 wrote: Det kan ju vara så enkelt att det kommit så pass mycket nyare grafikkort så MS kanske har uppgraderat rankingen eller något?

Det är mkt möjligt. Så långt har jag inte tänkt 🙂

-Tjalve-;1278500 wrote:
Jag har ett HD5870 hemma. jag kan testa själv när jag kommer hem och se hur det funkar.

Hur har du det med drivers och sånt? Du kan ju alltid köra en vänta 3dmark vantage så kan vi jämföra med ungefär vad du borde få. vad kör du för CPU?

Skulle uppskatta om du kunde köra en testrunda så ser jag på ett ungefär hur mkt det skiljer, om något alls.
Jag använder mig alltid utav de nyaste drivrutinerna. Så atm är det 12.3.
CPU'n jag kör med är en i7 930 klockad till 4000 MHz

EDIT: Eftersom jag körde med gratis versionen av Vantage så kunde jag inte ändra några inställningar. Så allt är ställt på default. Dvs ett Performance test

Your Score is Low Compared to Similar Systems.
3DMark Score 23904 3DMarks
Graphics Score 30270
CPU Score 14656
Jane Nash 93.57 FPS
New Calico 83.59 FPS
AI Test 2116 operations/s
Physics Test 17 operations/s
Texture Fill N/A
Color Fill N/A
Pixel Shader N/A
Stream Out N/A
GPU Particles N/A
Perlin Noise N/A

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
1278404
April 14, 2012 - 9:22 am
sp_Permalink sp_Print

Jag körde GPU testerna då CPU testerna krashar av nån anledning (kanske är för att jag inte körde senaste versionen av vantage. aja)
Graphics Score 20726
Jane Nash 64.52 FPS
New Calico 56.77 FPS

Jag kör ett HD5870 orginal klockat tillsmamans med en I7 965 3,2Ghz också oklockad.
WEI gav mig 7,5 på både gaming och vanlig graphics.

Ditt kort ser ju ut att prestera bra tycker jag. Det är nog din WEI som är fel.

Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1216
1278411
April 14, 2012 - 11:12 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tror inte Microsoft har uppdaterat det på nåt sätt. Jag har 7.9 med mitt GF560Ti och det ska ju knappast inte vara bättre än ett AMD 5970. Jag brukar få 7.8 med mitt AMD 5870 kort. Men i spel är mitt 5870 mycket bättre än 560Ti kortet. Siffrorna missvisar lite i Windows benchmark test program

Du kör inte i nån PCI-E kortplats som bara supportar x4 eller nåt? testa att sätta kortet på nån annan plats, men om kortet sitter där det alltid har gjort så måste det vara nåt annat fel

Testa att installera om drivrutinen för grafikkortet och se om det hjälper

Christer "Apexi" Norrman
Medlem
1278422
April 14, 2012 - 1:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Tackar -Tjalve- för att du tog dig tiden 🙂
Har "felsökt" lite mer och upptäckte att det enbart va GPU1 som kördes i rätt core voltage. Default voltage på ett 5970 kort är 1.05V, fast GPU2 kördes enbart på 0.950 V än hur mkt jag stressade kortet i Furmark.
Testade att öka Core voltage några steg i Afterburner och plötsligt hoppade GPU2 till. Summan av kardemumman så får jag nu ut strax över 35000 i Graphics Score 🙂 Men WEI vägrar gå högre än 5.9
Nu vet jag inte om det var något fel eller varför just GPU2 satt fast i 0.950V, men nu efteråt så körs båda kärnorna fint i 1.08V.

@Viking1962
Det är samma PCI-e plats som kortet alltid har suttit i, och de gamla drivrutinerna tas alltid bort med hjälp av driversweeper.

En liten fundering varför inte spel flyter på som tidigare är att CPU'n kanske har gjort sitt. Har kört den överklockad till max länge och fick lov att sänka från 4.2 till 4.0 pga att diverse BSOD's när jag spelade tyngre spel. Hur som havre så ska en ny dator inhandlas snart så fort 7990 släpps, men tills dess hade det varit skönt att få till burken igen 🙂

//Kampfhund med 5kg snor inbakat i bihålorna, lite lätt feber, yr och har inte alls lust att pilla i biosen 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 116
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL