HDD experter: kretskort under hårddisk och kompatibilitet|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
HDD experter: kretskort under hårddisk och kompatibilitet
-8-DEAMON-8-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 439
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 19, 2007 - 6:38 pm
sp_Permalink sp_Print

hallå ja!

Jag letar efter en Maxtor 160GB DiamondMax Plus 9 IDE.

Det är så här att jag har haft sönder min eftersom jag gjorde något galet med strömförsörjningen.
Så nu har jag kommit fram till att jag ska byta kretskortet under hårddisken.
Det aktuella problemet är nu att jag inte vet hur stort cacheminne den har.
Antingen är det 2 MB cache, som google då säger när jag skriver in hårddiskens "CODE", eller så är det 8 MB cache, som kvittot från Alina Systems skrivit( där hårddisken köptes). Men på deras kvitto står det att det var en "DMax 10" istället för en "DiamondMax Plus 9" som det då står på själva hårddisken. Vem ska man lita på vid det problemet? Hårddiskens lapp eller Alina Systems kvitto? Och om man nu får för sig att man då inte ska lite på alina systems, då är det ju större chans att det är 2 MB istället för 8 MB, för att de har skrivit fel serienummer på kvittot.
Vem kan ha rätt? Vad tror ni?

Och vad kan hårddisken ha för cacheminne? När det inte står på hårddisken, hur gör man då?

Jag tror detta kommer bli en svårt tråd att få svar på. Men vi får försöka.

Här är en bild på hårddiskens framsida. Man ser ju dock tex att det står DiamondMax Plus 9. Och inte DiamondMax 10 som alina systems kvitto säger.
[Image Can Not Be Found]

Moxica
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 210
1152528
August 19, 2007 - 7:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Inte så svårt att svara på den frågan.
http://www.seagate.com/staticf....._sheet.pdf

På etiketten du fotograferat står, längst ner till vänster, 6Y160P0 och några fler siffror.
Jämför med PDF'en så ser du att det innebär: "ATA/133 8MB buffer".

-8-DEAMON-8-
Kommer du hit ofta?
Medlem
1152530
August 19, 2007 - 7:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Ammen diu,,!
Det hade jag inte tänkt på! så smart sagt( från min sida)!!
tack så jätte mycket.
Om jag skulle skrivit in detdära 6y16p0042801 på google så skulle jag alldrig kommit på att man texempel skulle dela på 6y16p0 och 042801.
Hur visste du det?

Om vi skulle försöka avsluta denhär tråden på ett hjärtligt sätt:
Så jag måste ha en hårddisk (med kretskort) som också har 8 MB Cache?
Alltså:
Maxtor, DM+9 , 160GB , 8MB. Det är det jag ska leta efter för at jag ska hitta det jag söker efter?

ps. cachminnet sitter inte på kretskortet?

EDIT: Då hittade jag dessa två maxtor 160:
Sökresultat på CodeTronics.net : 160GB Maxtor, 7200RPM, ATA/100, STM3160812A
Maxtor DiamondMax Plus 9 7200rpm ATA/133 160 Gb 8Mb @ MCE Data

Vad tror ni om dessa två? vilket företag kan vara nått att lita på? Jag ser att MDCdata finns i stockholm nära åhlens så det kanske inte är några större problem. Och när jag sökte på hitta.se så verkar dessa ha ett ställe i falun

Moxica
Medlem
1152541
August 19, 2007 - 9:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Du behöver inte ENBART en drive med samma modellbeteckning, du bör (eller måste) även se till att den drive du får tag på har exakt matchande kretskort.

Ta en koll på denna site så kanske det blir tydligare:
http://www.deadharddrive.com/

-8-DEAMON-8-
Kommer du hit ofta?
Medlem
1152562
August 20, 2007 - 7:10 am
sp_Permalink sp_Print

aha,
Så modelbeteckningen är 6y16p0042801?
Jag måste ha exakt 6y16p0042801 ?
det räcker inte bara med 6y16p0 i början?

Och det stod något oroande om FirmWare. Som jag ser så ser jag inte något spceiellt om firmware på min.
någon annan som ser?

Och vad är det för unika siffror som hårddisken har? Var är dom?

Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
1152573
August 20, 2007 - 8:45 am
sp_Permalink sp_Print

Ja tex när hdd:n är gjord + vilken batch, står längst ned till höger wink

Moxica
Medlem
1152655
August 20, 2007 - 6:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Firmware eller revisionsnummer står mest troligt på kretskortet. Ta ett lika tydligt foto av kretskortet så kanske nån kan pila in vars numret finns.

-8-DEAMON-8-
Kommer du hit ofta?
Medlem
1154547
September 3, 2007 - 2:56 pm
sp_Permalink sp_Print

men hörrni,
jag hittar en annan hårddisk som heter 6Y160L0 där det är 2 MB cache.
Den hårddiskens kretskort fungerar inte alls på en hårddisk som har 6Y160P0 ?
Hur stor chans kan det vara att den gör det iallafall?
nånn som vet nått?
att 6Y160L0-kretskort är kompatibla med 6Y160P0 alltså.

Moxica
Medlem
1154559
September 3, 2007 - 4:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Det vet man aldrig förrän man testat.
Sannolikheten att det funkar med annat kretskort är uppskattningsvis mindre än 50%

-8-DEAMON-8-
Kommer du hit ofta?
Medlem
1157362
September 25, 2007 - 11:55 am
sp_Permalink sp_Print

Såå, nu har jag köpt en 6Y160P0 hårddisk på tradera!

Men nu blev jag fundersam över att den jag köpte inte såg exakt likadan ut under.

Den köpta:
Där står det Ardent C5-C1 och är tillverkad 2002.
[Image Can Not Be Found]

Den hårddisken jag har som är bränd:
Där står det Ardent C8-C1 och är tillverkad 2004. Och så är det en krets där det står Winbond istället för hunix som på den andra.
[Image Can Not Be Found]

Hur ska jag göra nu då? Hur många procents chans kan det bli att det kommer fungera med det äldre kretskortet?

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1157365
September 25, 2007 - 12:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Hynix/winbond är bara minneskretsarna till cachen och det spelar nog ingen roll.
Själva styrkretsen så är det nog bara en nyare version men om det påverkar något negtivt eller inte vet jag inte.
Jag hade provat men man vet aldrig om det fungerar eller inte.

-8-DEAMON-8-
Kommer du hit ofta?
Medlem
1157376
September 25, 2007 - 12:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmm, för på denhär sidan http://www.deadharddrive.com så stod det ju att han provade med ett kretskort som var nyare än det han hade. Och det gick ju inte.
Men jag har ju åt andra hållet. En äldre på en nyare.

Är det inte något hämskt som kan hända om man har fel slags kretskort?

Moxica
Medlem
1157403
September 25, 2007 - 6:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Det hemskaste som kan inträffa är väl att den kvaddar all data som finns på disken, kontrollerkortet förstörs, drar med sig moderkortet varpå nätagget smäller så hårt att gnistor sprutar ut ur det och sätter eld på nåt i rummet så brandkåren måste dit, osv... Det är väl i grova drag det värsta tänkbara scenariot, hur (o)realistiskt det månde vara. Bästa tänkbara är väl att det helt enkelt fungerar, att du kan använda hårddisken som normalt igen. Sedan finns det ju mängder av möjliga och omöjliga situationer däremellan. Vågar du riskera all data på disken och eventuellt en del övriga komponenter mm genom att testa så får du ju se vad experimentet resulterar i. Finns nog ingen här som med 100% säkerhet kan säga i förväg hur det hela kommer gå. Kan inte annat än att hoppas på tur.

-8-DEAMON-8-
Kommer du hit ofta?
Medlem
1157516
September 26, 2007 - 6:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmm, pappa säger att det inte är så bra att ta ett annat kretkort eftersom det är helt andra "elektronikstandarder". "Hårddisken kan gå sönder"
Kan nånn ge argument?

Och nu har jag ju köpt en hårddisk på tradera. Men den kommer ju säkert inte fungera. ;(
Och så vågar jag inte prova kretskortet för att allting kanske explodiéfierar! Och det mesta och lite till försvinner.

Jag hittade denna sida EFTER(! = ;( ) jag vunnit hårddisken på tradera: http://www.softcom.com.my/Maxt.....Latest.htm
Där verkar det finnas exakt ett sådant kretskort jag behöver. Men det verkar inte gå att köpa, för att när man trycker på Add to Cart så finns det sedan ingen Buy-knapp på rutan som då komemr upp.
Hmm, nånn som hittar andra sidor med kretskort eller liknande eller vet hur man köper på dendär speciella sidan?

EDIT: men man kan ju ladda in ny firmware på CD-läsare. Det gjorde jag en gång. Man skulle göra det med diskett. Kan man inte det med hårddiskar på något sätt i hela världen? Kanske något specialprogram från tillverkarna? Ingen som vet?

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1157659
September 28, 2007 - 1:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är helt klart att man måste ha ett kretskort som fungerar. Samma modell, tilverkare, tillverkningsplats, firmware, serienummer etc. Det enda som egentligen får ändras är vilken i ordningen, ett löpnummer. Bästa är att fråga en tekniker på en repartionsfirma som tex ibas.

-8-DEAMON-8-
Kommer du hit ofta?
Medlem
1157665
September 28, 2007 - 2:19 pm
sp_Permalink sp_Print

hmm, ojdå låter förskräckligt.
Men finns det inte så att man kan ladda ner en speciell firmware-updater som man kan ladda in i kontrollerkortet på maxtor hårddisken jag köpte på tradera?
Var finns sådana firmware? Ingen som vet? Nån som vet då?

Sebbe
Member
Medlem
1158047
October 1, 2007 - 10:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan du göra, om du kan chipprogramering vill säga, men det kräver att du har lika bra syn som att se skillnad på myrorna när dom är på månen.

Kan säga att det är betydligt dyrare än att låta disken gå genom ett renrum.

-8-DEAMON-8-
Kommer du hit ofta?
Medlem
1158347
October 4, 2007 - 6:19 am
sp_Permalink sp_Print

jahaja, så hårddisk-controllers innehåller små grejjer som är rätt så omöjliga att pilla på. Men CD-läsare har en controller som är flashminnebaserat som kan uppgraderas. = ?
Varför inte ha ett sånt på hårdiskar? Eller går det inte? eller är det helt olika saker?

Alltså: det går inte att göra så att det äldre kretskortet fungerar på den hårddisken där ett nyare kretskort har suttit?

Hmm, nu om jag iallafall ska prova att sätta dit detdära lilla kretskortet på den hårddisken med nyare kretskort, kommer ingenting ta skada om man provar? Och hur stor chans kan det vara att det fungerar med ett äldre kretskort? En sak var annorlunda: på det gamla kretskortet har jumprarna andra slags kombinationer för att få den till MASTER eller SLAVE. Och på den nyare är det på ett annat sätt. Kommer hårddisken kanske få tuppjuck när det är såhär också? Mindre chans att det fungerar då också?

Är det någon osm vet några som kanske har en C8-C1-logic board till Maxtor 160 GB 8 MB cache? Nånn som vet var man kan leta kanske eller så?

Sebbe
Member
Medlem
1158395
October 4, 2007 - 1:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är inte riktigt samma sak, dels måste kretsen kunna flashas, är den däremot kortsluten eller liknande spelar det ingen roll då du inte har något att flasha från.
Andra alternativet är att ta ett chip från ett likadant kretskort, men då är det enklare att flytta hela kortet.

-8-DEAMON-8-
Kommer du hit ofta?
Medlem
1158549
October 5, 2007 - 2:50 pm
sp_Permalink sp_Print

ok, nu provade jag att sätta dit c5-c1 där c8-c1 kortet hade suttit. Jag satte hårddisken i en gammal p3 500 mhz.
När jag då satte på datorn började hårddisken spinna upp. Efter kanske 10 sekunder då den hade spunnit upp färdigt, så började det hacka med 0,5 sekunders intervall. Som om läshuvudet hoppade fram och tillbaka.
Det hoppade i kanske 7 sekunder innan min hjärna började förstå att det kanske var läge att dra ur kontakten. Och det gjorde jag. Så efter en chockerande stund så började jag fundera:

1. Gick hårddisken totalt sönder nu eftersom läshuvudet kanske hoppade så mycket att den kanske slog i diskarna? Eller var det egentligen läshuvudet som hoppade då? Vad var det egentligen som hände? kan man läsa om det någonstans?

2. Var det det äldre kretskortets fel att den hoppade sådär? Eller var det hårddisken som i sig är lite pajj? eller Var det fel på kretskortet? vad tror ni?

tack för alla tidigare svar hörrni! fortsätt så!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 76
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL