HDD experter: kretskort under hårddisk och kompatibilitet|Page 2|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
HDD experter: kretskort under hårddisk och kompatibilitet
Skalle-
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 6
sp_UserOfflineSmall Offline
1159224
October 9, 2007 - 7:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag hade 2st likadana hårdiskar, som jag köpte ifrån samma affär, samma beställning. Den ena gick sönder pga kortslutning (annan historia ;)).
Såklart testade jag att byta kretskort, vilket gav samma resultat. Disken "vill" spinna upp fast sen så börjar den "hacka".
Jag tror att det är väldigt lätt att fucka upp motorn ifall det blir kortis eller liknande så det är nog svårt att få den där disken att funka bra. Är det väldigt viktig information du har på den så skulle jag rekommendera att skicka in den till proffs.

Dock har jag kasserat hårdiskarna då även den andra gick sönder, så jag vet inte om det var samma batchnummer. Nån månad senare fick jag en likadan hd av en polare, vilken också dog rätt snart.
Därför, kommer jag aldrig mer, aldrig - köpa en WD-disk igen.

Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
1159278
October 10, 2007 - 8:21 am
sp_Permalink sp_Print

Skalle- wrote: Dock har jag kasserat hårdiskarna då även den andra gick sönder, så jag vet inte om det var samma batchnummer. Nån månad senare fick jag en likadan hd av en polare, vilken också dog rätt snart.
Därför, kommer jag aldrig mer, aldrig - köpa en WD-disk igen.

Bara för att du mekar med hdd:s betyder inte det att just WD:s diton är sk.t 🙄
Var den ny, den hdd:n, du fick av din polare? han kan ju ha tappat den på vägen till dig, med tanke på att WD gör miljontals hdd:s så är tre st rätt försumbart, eller hur? wink

-8-DEAMON-8-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 439
1160089
October 15, 2007 - 8:54 am
sp_Permalink sp_Print

jahaja
men hur gör jag då?
Är det motorn som fakkar upp sig när det "hackar" då? Du säger att den spinner upp och sedan börjar det hacka. Men det är väl inte skivorna som hackar sig? För det är ju till skivorna som motorn går? Jag tycker det låter som läs o skrivhuvet åker fram och tillbaka. Där är det väl ingen motor?
Nä nu blir jag förvirrad...
Jag tycker det känns som hårddisken inte hittar någon början och slut bara för att det är ett annat kretskort som vet något annat som inte passar på hårddisken.

Eller vad tror ni?
Är det fel kretskort så det finns en chans kanske? för det skiljer sig väldigt mycket på 300 kr för o leta rätt på ett kretskort eller en gammal hårddisk, jämfört med att lämna in den och få något tillbaka för 2000 och i värsta fall då inte få något tillbaka.

Någon som hittar någon sida med hårddiskar eller kretskort? Jag hittade en sida i malaysia. Kan den vara något att lita på tro?

Moxica
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 210
1160130
October 15, 2007 - 11:23 am
sp_Permalink sp_Print

Det är en s.k "spindelmotor" som driver runt skivorna.
Någon mer motor finns inte i enheten. Eventuellt skulle man kunna likna det vid en "halv" motor, den magnetspole som flyttar på läsarmen.

Att disken kör igång med det nya kretskortet tyder på att servokretsarna på det är OK, att drivsteget funkar.

Logikdelen verkar däremot inte "förstå" hur disken är indelad, så den söker fram&tillbaka efter ett spår-/sektor- mönster som inte finns. Eftersom indelningen på disken gjorts med ett nyare kort så är det ganska rimligt att anta det äldre kortet inte kommer gå att använda. Det kan t.o.m vara så att de gjort om nåt i elektroniken inuti disken och som därmed inte passar ihop med det äldre kortet. I värsta fall har elektronik inuti disken tagit skada av att kortet bytts till en modell som inte fungerar likadant

Det bästa är nog att lämna in disken till en dataräddningsfirma, om du vill vara säker på att få tillbaka mesta möjliga data.

För varje annat kretskort du monterar ökar risken multipelt att skadan förvärras och att data förstörs, och i slutänden blir det ju inte billigare att köpa 3st reservkort á 300.- vardera för att sedan ändå skicka in disken för dataräddning. Jag tvivlar EXTREMT mycket på att dataräddning för just denna disk kommer stanna vid ett pris på ca. 2000.-, jag tror mer på 10.000-15.000.-
Jag förutsätter att det låga priset 2.000.- bara är en grundavgift eller villkoras till att disken tekniskt sett fungerar, att det bara är datat som råkat bli oåtkomligt av nån anledning. Senast jag såg en prislapp angående dataräddning, då gällde det en SCSI-disk i ungefär samma storleksklass, den hade rasat riktigt rejält och gick inte ens få snurr på, motoraxeln satt fast. Den disken kostade runt 20.000-25.000.- +moms att hämta tillbaka datat från, men då var det rätt bråttom med detta, vilket nog kostade en del extra i expressfrakt och hantering, plus att det ingick en ny motsvarande disk som de kopierade över datat till.

-8-DEAMON-8-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 439
1160331
October 16, 2007 - 4:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Moxica wrote: Det är en s.k "spindelmotor" som driver runt skivorna.
Någon mer motor finns inte i enheten. Eventuellt skulle man kunna likna det vid en "halv" motor, den magnetspole som flyttar på läsarmen.

Att disken kör igång med det nya kretskortet tyder på att servokretsarna på det är OK, att drivsteget funkar.

Logikdelen verkar däremot inte "förstå" hur disken är indelad, så den söker fram&tillbaka efter ett spår-/sektor- mönster som inte finns. Eftersom indelningen på disken gjorts med ett nyare kort så är det ganska rimligt att anta det äldre kortet inte kommer gå att använda. Det kan t.o.m vara så att de gjort om nåt i elektroniken inuti disken och som därmed inte passar ihop med det äldre kortet. I värsta fall har elektronik inuti disken tagit skada av att kortet bytts till en modell som inte fungerar likadant

Det bästa är nog att lämna in disken till en dataräddningsfirma, om du vill vara säker på att få tillbaka mesta möjliga data.

För varje annat kretskort du monterar ökar risken multipelt att skadan förvärras och att data förstörs, och i slutänden blir det ju inte billigare att köpa 3st reservkort á 300.- vardera för att sedan ändå skicka in disken för dataräddning. Jag tvivlar EXTREMT mycket på att dataräddning för just denna disk kommer stanna vid ett pris på ca. 2000.-, jag tror mer på 10.000-15.000.-
Jag förutsätter att det låga priset 2.000.- bara är en grundavgift eller villkoras till att disken tekniskt sett fungerar, att det bara är datat som råkat bli oåtkomligt av nån anledning. Senast jag såg en prislapp angående dataräddning, då gällde det en SCSI-disk i ungefär samma storleksklass, den hade rasat riktigt rejält och gick inte ens få snurr på, motoraxeln satt fast. Den disken kostade runt 20.000-25.000.- +moms att hämta tillbaka datat från, men då var det rätt bråttom med detta, vilket nog kostade en del extra i expressfrakt och hantering, plus att det ingick en ny motsvarande disk som de kopierade över datat till.

Hmm, kan det som är innuti ta skada på något sätt? Kan läs och skrivhuvudet åkt så fort fram och tillbaka så att den nuddat skivorna alltså? eller är det kretskortet innuti den som blivigt lessätt pga att den fick ett för gammalt kort kan man säga?

Nu har jag hittat dessa möjliga sidor med kretskort:
Tradera(inte säker på vad den kan ha för version): http://www.tradera.com/Maxtor_.....n-49799817
Softcom, i malaysia ( :S ) (har exakt den jag letar efter, M8FYB Code: YAR41BW0 alltså): http://www.softcom.com.my/Maxt.....Latest.htm

angående malaysiska hemsidan. Är det någon som vet hur hela rasket ända hem till mig kommer kosta? Softcom skickar> Deras post skickar den nånstans>tull 1> utomlands> tull 2>Sverige tull 3>hämting på posten. Detta var bara en vild gissning av vad paketet kan gå egenom och få kostnader utav. Och frågan är då om det kommer bli något kvar av det dom skickade, kanske lite pulver i en ask pga allt slit o släng? mm!
Men vad kan det bli för avgifter egentligen?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 151
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL