February 10, 2004
Tjena
jag har en ATA disk, WD2000JB från 2004 där jag sparat alla tjejens semester bilder.. (dvs. ca. 180gb bilder + lite annat skit).
Nu har jag de problemet att disken bara klickar.. om man skakar lite lätt på den, (jag vet att den är kännslig :)), så låter det som om att någonting sitter löst i den. förmodligen är det väl läsarmen gissar jag på.
Finns det något sätt att lösa detta på? några trix som kanske kan fungera?
har hört att man ska lägga den i frysen, men hur blir de då med kondens osv?
om inte, är det någon som vet vad det kostar att skicka in den till någon som kan ta fram all data på disken, och va vänder man sig i så fall?
tack på förhand!
April 24, 2007
anton41 wrote: Kolla ibas.
http://www.ibas.se/ontrack-dat.....overy.html
Inte så dyrt.
Economy alternativet verkade ju vara klockrent :bok:
November 4, 2001
Disken fungerar inte över huvud taget? Fungerar den men avger ett klickande ljud och du inte upplever några "problem" så kan det bero på att någon/några sektorer är skadade och att armarna får hoppa fram och tillbaka då de försöker läsa om dem.
Är det jätteviktig information så är det ju bäst att ta det säkra före det osäkra och lämna in den.
February 10, 2004
ojdå wrote: hahah verkligen roligt! Hur kom du på tanken att göra det? Vad hade du provat innan? :bgrin:
^^ http://www.google.com :bgrin: :bok:
March 10, 2003
Testade, fungerade inte på min maxtor. Klickar fortfarande.... fast mer rythmiskt nu.
Inna var det:
*klick* *klick* *Vrrrr* *klick* *klick* *Vrrrr*
Nu är det mer:
*klick* *klick* *Klickityklick* *klick* *klick* *Klickityklick*
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
February 10, 2004
Ctrl wrote: Testade, fungerade inte på min maxtor. Klickar fortfarande.... fast mer rythmiskt nu.
Inna var det:
*klick* *klick* *Vrrrr* *klick* *klick* *Vrrrr*
Nu är det mer:*klick* *klick* *Klickityklick* *klick* *klick* *Klickityklick*
HAHA 😀 du kanske ska testa de andra som jag sa ovan, och lägga den i frysen? 😀 haha återkom gärna efter de 😀
March 10, 2003
Nope, redan testat det. Tror det är fel på mitt styrkort. Men vågar inte testa med ett från någon
av mina andra diskar för då kan jag inte få tebax infon från min raid5 om det skulle skita sig.
Nu klagar den bara på Degraded raid eftersom disk #4 av 1-6 är den som rasat.
Försöker få tag i en beggad 250-320gb för att ersätta den. Men verkar vara svårt.
Så överväger att uppgradera till 6x 750-1000gb eller nått. Sedan sälja de 250gb som rullar.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
1 Guest(s)