HDD o RAID|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
HDD o RAID
j0han
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 237
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 1, 2001 - 10:35 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tänkte köpa två st Seagate Barracuda IV 60.0Gb 7200rpm 2Mb UDMA100 IDE.
självklart ska jag ha det me RAID 0.
tror ni det blir någe bra??
lr har nåt Annat förslag?

Tiberius II
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 52
sp_UserOfflineSmall Offline
72636
October 1, 2001 - 11:06 am
sp_Permalink sp_Print

Jovisst borde det bli bra men...

Jag har gjort exakt samma sak som du tänker nämligen köpt 2 st 80GB Seagate Barracuda IV ATA100 och köra dom i RAID men det strular i kubik och kvadrat...

1. Gick jättebra att sätta dom i RAID-0 mode, hårddiskarna blir till en enda enhet och du får dubbel prestanda alltså 160GB i mitt fall... men vid försök att t.ex köra i RAID-1 vill inte HighPoint HPT370 låta mig konfiguera detta mode, går inte heller att köra vanlig IDE med 2 diskar... nåt måste vara fel.
2. Eftersom installationen gick så enkelt och allt verkade funka perfekt (men det var lite trögare än mit gamla 1,33GHz AMD-system) så började jag undra om nåt var fel alltså på med Sandra Te och kolla... gissa om jag med dessa superhårddiskar (IDE) blev snopen när resultatet var 8904 (senaste testen) borde vara ca: 36000 som jämförelseobjektet...
3. Nu tänker jag kolla om jag kan köra på de vanliga IDE-kanalerna ATA100 utan att använda RAID-controllern...
4. Om du installerar RAID-0 så kolla vad tillverkaren säger om anslutning skall ske till varsin IDE kanal (Master på båda diskarna + varsin IDE-100 kabel)...
5. Funderar faktisk på att lägga in en snabb SCSI-hårddisk istället för RAID-o, allt snack om stora risker att nåt går åt pipan är ju samma i bägge fall och därför skall man naturligtvis skydda de viktigaste filerna med backup och liknande...

Slutligen vore det väldigt bra med förslag till lösningar på ovan problem...
Mvh
John

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 531
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL