June 6, 2006
Tjenare .
Jag kommer få hem lite nya grejer imorn (Mobo,CPU,minnen)
På moderkortet jag har nu så har jag 2 slots för IDE.
På nya moderkortet finns det bara 1 slot , jag behöver 2..
Så jag undrar om det går att köra HDD och DVD brännare på samma IDE kabel?
Sen hur det ska vara med master & slave på HDD och DVD´n ?
Tack för svar snarast ..
February 1, 2003
Det går att blanda men inget jag skulle kunna leva med en längre tid då jag brukar vilja ha rena HDD/Optiska kanaler.
Master/slave har för mig kvittat vilket som är vad.
Alternativet är kontrollkort för HDD:s och Optiska enheter på moderkortet eller byta till SATA-Diskar/Optiska enheter eller nödlösningen med en IDE/SATA dongel som ger SATA-kontakt på IDE-HDD:n tills det är dax för byte av någon enhet och då välja SATA.
August 7, 2003
Ja, det går.
Har funnits (förr i tiden, vi pratar Hedenhös) problem med det. Numera är det i princip inga problem. Visst disken kan få vänta en stund ibland, så det är inte helt superoptimalt bränna från disken -> brännaren i alla lägen, men inget som påverkar prestandan annat än marginellt och stabiliteten tror jag inte heller. Det "ska" inte göra det iaf.
Sätt disken som Master och brännaren som Slave. Disken längst in och brännarn längst ut.
June 6, 2006
Okej , tack för snabba svar 🙂
Tex , om jag ska spela . Är det stora/små prestanda förluster om jag kör båda på samma kabel?
Jag har en 320gb WDC disk som jag kör i SATAII . Men den har jag bara filmer/Musik/Bilder osv på .
C: 10gb med bara winXP.
D: 20gb Installerar spel/program osv.
G: 320gb Filmer/musik/bilder osv.
Det är så jag har för tillfället.
Så när jag installerar om windows så vill jag helst inte använda OP på WDC disken eftersom jag har massor av grejer jag skulle vilja ha kvar på den..
EDIT:
Har en fråga till . Går det fixa så man får winXP på WDC disken utan att ta bort alla data på disken?
June 11, 2001
Enligt din beskrivning så skulle hårddisken som XP är installerat på vara 30 GB, vilket innebär att den är så gammal att den är slöare än DVD-spelaren.
Ett bättre val skulle i så fall vara att ändra storlek på 320 GB disken och föra över partitionerna till den disken med hjälp av partition magic och ghost.
Sedan så är 20 GB för spel och program väldigt lite, jag skulle rekomendera minst 64, helst 128. Quake 4 och några vassa spel till slukar lätt 40 GB.
Din beskrivning av systemdisken verkar lite konstig beskriv gärna exakt vilka diskar du har så är det lättare att hjälpa dig.
June 11, 2001
Både och, men bara då du samtidigt använder DVD-spelaren, annars kommer hårddisken att gå med iaf 95% hastighet om du inte använder en skiva.
Att installera windows på SATA-disken ger nåot bättre läspresanda.
Det bästa sättet är som sagt att använda partition magic och ghost för att flytta systempartitionen.
Annars är det filerna windowswpa.bak och windowssystem32wpa.dbl som du säkerhetskoperar före installationen och som sedan skall koperas tillbaka efter installationen så slipper du aktivera windows igen.
2 Guest(s)