March 12, 2001
Har en Amd 1700MHz, 512MB ram, och 3st 100GB Western digital 7200rpm. Datorn går hur smidigt som helst men såfort jag börjar tanka/överföra nått till nån av hdd'arna så går det max i 2000kB/sec över lan och då flyger processorn i top så datorn blir oanvändbar. Att överföra ca 100MB mellan hårddiskarna tar kanske 10 MINUTER och även då blir datorn helt oanvändbar. Var kan felet ligga? Behöver ett jävligt fort. Tack i förväg.
Bargad @ IRCnet
March 12, 2001
Okej. Där står det PIO-överföring. Det är aktiverat dvs. Dock så kan jag i rullistan bara välja PIO-överföring eller "DMA om tillgängligt". Och DMA om tillgängligt är redan valt. Men den använder ändå PIO-överföring. På både primary och secondary.
Hur ska göra?
Bargad @ IRCnet
July 2, 2001
Hm, några saker som jag tänker på är:
* en 40-pol flat hårddiskkabel tillåter bara ATA-33. Skaffa 80-pol till alla dina hårddiskar.
* BIOS-inställning för hårddiskläge? Vad säger BIOS när du bootar. Vissa BIOS talar om vilket läge datorn kör hårddiskarna i.
* Kan vara att du saknar en chipset-beroende driver. Intel brukar släppa drivers för sina chipsets. VIA kör med sina 4in1 som är uppe i V4.40 nu. Har du en promisekontroller (eller dyl.) kolla där om det finns nya drivers.
Lycka till
November 30, 2001
hade samma problem förut. har ett asus a7v333 mobo och det vägrade köra dma-mode under xp. hittade ett litet prob som heter IDEtools nånstans, kommer inte ihåg var. tror det ingår i via 4in1. har du installerat nyaste 4in1? kan försöka kolla om jag har kvar progget där hemma.
vad är det för msi mobo du har? är det via chipset på det förresten?
March 12, 2001
Har nyaste via4 grejsen ja. Vettefan vad för MSI-board det är dock. Nått nytt iaf . Men som sagt, när man startar datorn står det "ultra dma 5" typ på alla diskar. Och sen i windows 2000 pio på alla. Spelar ingen roll hur mkt jag försöker ändra. Den ställer om det till pio direkt iaf :/
Bargad @ IRCnet
November 30, 2001
känner igen det. stod likadant för mig. har för mig att det är en xp grej. bytte tillbaka till w2k, tröttnade på allt skäp xp hade med sig...
kolla lite här om det gör dig klokare...
http://www.viaarena.com/?PageID=66
2 Guest(s)