May 23, 2005
Tjena.
Känner att jag vill byta ut min Samsung Spinpoint SATA 160gb. Har den i en barebone (asus s-presso). Den är så glödhet så den lär höja tempen flera grader. Okej att barebone är varmt, och en prescott 3.0 gör inte saken bättre, men det måste finnas svalare diskar än såhär!!!
Givetvis ska det passa en students plånbok!
Sen har jag även funderat på att byta min p4 prescott 3.0 800 mot en celeron, eller annan svalare cpu med socket 478. Jag spelar ingenting, och använder säkert inte kraften som skiljer.
March 5, 2005
Är det en Samsung P120 du pratar om ? För om det är den så är den bland den tystare och svalare HD som går att köpa. Den enda som är svalare är faktiskt ännu en Samsung, nämligen Samsung P80 SP0802N. Annars kan du köpa en notebook HD, dvs en som är gjord för bärbara datorer fast då för du ta en ganska kännbar prestanda förlust. Jag tror att kombinationen av liten låda, med dålig ventilation plus en erkänd het presscot värmer upp din HD. Försök hitta en P4 Northwood som är kännbart svalare eller en Celeron kan också hjälpa lite men precis som du säger prestanda kommer vara lidande om du väljer det senare, men det beror helt enkelt på vad du använder dator till. Här har du en link där dom har en lista på rekomenderade produkter som är svala och "tysta".
http://www.silentpcreview.com/index.php
March 5, 2005
WmB wrote: det jobbiga är att jag har en p80!!
Man kan inte trolla med knäna tyvärr 🙂 Jag står fortfarande vid att det är din CPU och låda som är värsta boven här. Sälj fanskapet och köp en Celeron men förvänta dig inga hastighetsrekord. Sen satsa på ordentliga fläktar men jag är rädd att där kommer din låda sätta begränsningar..Måste du ha barebone ? Finns gott om små mATX lådor och moderkort som inte är mycket större men har MYCKET bättre kyllning och uppgraderings möjligheter. Hade det varit min dator hade jag sålt den och börjat om. Du kan få en sjust dator för pengar du skulle få om du sålde barebone.
P80 används som referens när det gäller tystheten och sval operation på många recensionsajter och med all rätta ska jag tillägga.
March 5, 2005
WmB wrote: Oj, låter som det är dags att göra om något
måste bestämma mig om hurvida man ska sälja rubbet, delar eller bara finna sig som det är
Jag skulle sälja hela burken, du får max cash på det viset och med bara lite tilskott skulle gott räcka till en ny, svalare (gå med AMD), tystare burk.
Varför inte annonsera ut den med en reservation, typ "förbehåller med rätten att inte sälja om jag finner bud för liten" på det sättet får du veta vad din nuvarande är värt och sen kan du be folk här hjälpa dig sätta ihop en ny burk som inte kostar skjortan.
May 23, 2005
Redzo wrote: [quote=WmB]Oj, låter som det är dags att göra om något
måste bestämma mig om hurvida man ska sälja rubbet, delar eller bara finna sig som det är
Jag skulle sälja hela burken, du får max cash på det viset och med bara lite tilskott skulle gott räcka till en ny, svalare (gå med AMD), tystare burk.
Varför inte annonsera ut den med en reservation, typ "förbehåller med rätten att inte sälja om jag finner bud för liten" på det sättet får du veta vad din nuvarande är värt och sen kan du be folk här hjälpa dig sätta ihop en ny burk som inte kostar skjortan.
låter vettigt, får se om man lyckas övertala regeringen 😛
1 Guest(s)