Hela SATA-disken hittas inte|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hela SATA-disken hittas inte
kicking_kangaroo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 608
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 4, 2005 - 11:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Fått ny dator idag och gick in och kollade på hur stor hddn var i Windows. Till min stora förvåning så var hårddisken 58,5 GB stor. Det är något fel då hårddisken är 250 GB stor. Vad är det som är fel? Har ett Asus A8N-E moderkort.

Cirap
Member
Medlem
Forum Posts: 4230
973319
November 4, 2005 - 11:15 pm
sp_Permalink sp_Print

prova att formatera hela disken

kicking_kangaroo
Kommer du hit ofta?
Medlem
973329
November 4, 2005 - 11:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Xenomorphed wrote: prova att formatera hela disken

Men jag har ju just köpt datorn? cry Finns det inga andra tänkbara möjligheter?
EDIT: Kollade egenskaper på hårddisken och sen var den satt. Plats 0, Primary ATA channel. Antagligen så är det ju datorn som tycker fel? Eller? Känner igen detta från någon FAQ som jag inte hittar. Hjälp!

Darth Vader
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 119
973331
November 4, 2005 - 11:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Är du säker på att den inte är partitionerad i fler delar?

kicking_kangaroo
Kommer du hit ofta?
Medlem
973332
November 4, 2005 - 11:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Darth Vader wrote: Är du säker på att den inte är partitionerad i fler delar?

Hmm, det finns bara en disk, C:. Så nej, det är den inte.

EDIT: Såvida det inte finns ngt snabbt och enkelt så åker datorn tillbaka till affären, imorgon. Då får dom sitta och fixa detta. Dessutom så skulle det vara ett fönster på chassiet, det är det inte.

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
973337
November 5, 2005 - 12:11 am
sp_Permalink sp_Print

gå till kontrollpanelen -> Administrationsverktyg -> Datorhantering. under Lagring -> Dischanteraren står det bara 55GB där eller har du en massa opartitionerat utrymme?

kicking_kangaroo
Kommer du hit ofta?
Medlem
973354
November 5, 2005 - 12:41 am
sp_Permalink sp_Print

Poontus wrote: gå till kontrollpanelen -> Administrationsverktyg -> Datorhantering. under Lagring -> Dischanteraren står det bara 55GB där eller har du en massa opartitionerat utrymme?

Inte allokerat 175,16 GB. Då är det ju bara att sätta in det som en till partition. Eller?

EDIT: Kan jag göra så att jag utökar C:?

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
973359
November 5, 2005 - 12:53 am
sp_Permalink sp_Print

det är bättre om du skapar en ny partition som blir E eller vad den nu blir.
det är lite riskabelt att utöka C partitionen, och då skulle du behöva program som partition magic.
sen så är det bara bra med mer än en partition.
för att om du ska formatera/installera om då behöver du bara formatera C och kan då ha alla andra filer sparade på den andra partitionen.
om du laddar ner saker, speciellt med program som liknar KaZaA eller DC++ så blir hårddisken alldeles fragmenterad (en fil kan ligga i mer än 10'000 bitar....) och då blandar sig inte dom fragmenterade filerna med windows som i sin tur blir fragmenterade och du får ett skit slött system

kicking_kangaroo
Kommer du hit ofta?
Medlem
973360
November 5, 2005 - 12:54 am
sp_Permalink sp_Print

Poontus wrote: det är bättre om du skapar en ny partition som blir E eller vad den nu blir.
det är lite riskabelt att utöka C partitionen, och då skulle du behöva program som partition magic.
för att om du ska formatera/installera om då behöver du bara formatera C och kan då ha alla andra filer sparade på den andra partitionen.
om du laddar ner saker, speciellt med program som liknar KaZaA eller DC++ så blir hårddisken alldeles fragmenterad (en fil kan ligga i mer än 10'000 bitar....) och då blandar sig inte dom fragmenterade filerna med windows som i sin tur blir fragmenterade och du får ett skit slött system

Okej, utökade inte C: . Flyttade istället CDn till E: och gjorde en ny D: . Det gör väl inget att jag gjorde så va? :cy:

fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
973368
November 5, 2005 - 2:31 am
sp_Permalink sp_Print

kicking_kangaroo wrote: [quote=Poontus]det är bättre om du skapar en ny partition som blir E eller vad den nu blir.

Okej, utökade inte C: . Flyttade istället CDn till E: och gjorde en ny D: . Det gör väl inget att jag gjorde så va? :cy:

Nope, helt rätt sätt att göra det på. 🙂

Relaxia
Member
Medlem
Forum Posts: 3065
973384
November 5, 2005 - 9:16 am
sp_Permalink sp_Print

Ett C: på 55GB tycker jag personligen är lite stort, men det är ju jag det wink

jonor084
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 249
973396
November 5, 2005 - 9:53 am
sp_Permalink sp_Print

Relaxia wrote: Ett C: på 55GB tycker jag personligen är lite stort, men det är ju jag det wink

Vadå? Om jag har en hdd på 80gig och C är på den ska jag hällre dela upp den i 2 delar? Arbetet blir ju desamma eftersom det är samma hdd

kicking_kangaroo
Kommer du hit ofta?
Medlem
973423
November 5, 2005 - 10:53 am
sp_Permalink sp_Print

Relaxia wrote: Ett C: på 55GB tycker jag personligen är lite stort, men det är ju jag det wink

Jo, håller med. Om man nu bara skulle ha C: till system vilket jag nu har tänkt mig. Men sen så ligger ju Mina dokument och även Min Musik där, så det blir nog bra. För jag kunde inte välja storlek på C: tyvärr då den redan fanns med datorn. Efter lite trassel här på morgonen så har jag nu fått tillgång till alla mina 250 GB. Jag Gjorde det i Kontrollpanelen-->Administraionsverktyg-->Datorhantering-->Lagring. Så som någon tipsade om här i tråden. Först en vanlig formatering av D: som jag skapade där. Sen en snabbformatering. Då först fick jag tillgång till D: och den fick rätt filsystem och allt. Tack för hjälpen alla. Det har verkligen gjort att jag fått ordning på min dator. Nu är det bara chassiet kvar att klaga på. Fick ju inget fönster.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 52
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL