August 9, 2005
Xenomorphed wrote: prova att formatera hela disken
Men jag har ju just köpt datorn? Finns det inga andra tänkbara möjligheter?
EDIT: Kollade egenskaper på hårddisken och sen var den satt. Plats 0, Primary ATA channel. Antagligen så är det ju datorn som tycker fel? Eller? Känner igen detta från någon FAQ som jag inte hittar. Hjälp!
December 24, 2002
August 9, 2005
Darth Vader wrote: Är du säker på att den inte är partitionerad i fler delar?
Hmm, det finns bara en disk, C:. Så nej, det är den inte.
EDIT: Såvida det inte finns ngt snabbt och enkelt så åker datorn tillbaka till affären, imorgon. Då får dom sitta och fixa detta. Dessutom så skulle det vara ett fönster på chassiet, det är det inte.
August 9, 2005
Poontus wrote: gå till kontrollpanelen -> Administrationsverktyg -> Datorhantering. under Lagring -> Dischanteraren står det bara 55GB där eller har du en massa opartitionerat utrymme?
Inte allokerat 175,16 GB. Då är det ju bara att sätta in det som en till partition. Eller?
EDIT: Kan jag göra så att jag utökar C:?
August 16, 2003
det är bättre om du skapar en ny partition som blir E eller vad den nu blir.
det är lite riskabelt att utöka C partitionen, och då skulle du behöva program som partition magic.
sen så är det bara bra med mer än en partition.
för att om du ska formatera/installera om då behöver du bara formatera C och kan då ha alla andra filer sparade på den andra partitionen.
om du laddar ner saker, speciellt med program som liknar KaZaA eller DC++ så blir hårddisken alldeles fragmenterad (en fil kan ligga i mer än 10'000 bitar....) och då blandar sig inte dom fragmenterade filerna med windows som i sin tur blir fragmenterade och du får ett skit slött system
August 9, 2005
Poontus wrote: det är bättre om du skapar en ny partition som blir E eller vad den nu blir.
det är lite riskabelt att utöka C partitionen, och då skulle du behöva program som partition magic.
för att om du ska formatera/installera om då behöver du bara formatera C och kan då ha alla andra filer sparade på den andra partitionen.
om du laddar ner saker, speciellt med program som liknar KaZaA eller DC++ så blir hårddisken alldeles fragmenterad (en fil kan ligga i mer än 10'000 bitar....) och då blandar sig inte dom fragmenterade filerna med windows som i sin tur blir fragmenterade och du får ett skit slött system
Okej, utökade inte C: . Flyttade istället CDn till E: och gjorde en ny D: . Det gör väl inget att jag gjorde så va? :cy:
March 5, 2002
kicking_kangaroo wrote: [quote=Poontus]det är bättre om du skapar en ny partition som blir E eller vad den nu blir.
Okej, utökade inte C: . Flyttade istället CDn till E: och gjorde en ny D: . Det gör väl inget att jag gjorde så va? :cy:
Nope, helt rätt sätt att göra det på. 🙂
March 6, 2005
August 9, 2005
Relaxia wrote: Ett C: på 55GB tycker jag personligen är lite stort, men det är ju jag det
Jo, håller med. Om man nu bara skulle ha C: till system vilket jag nu har tänkt mig. Men sen så ligger ju Mina dokument och även Min Musik där, så det blir nog bra. För jag kunde inte välja storlek på C: tyvärr då den redan fanns med datorn. Efter lite trassel här på morgonen så har jag nu fått tillgång till alla mina 250 GB. Jag Gjorde det i Kontrollpanelen-->Administraionsverktyg-->Datorhantering-->Lagring. Så som någon tipsade om här i tråden. Först en vanlig formatering av D: som jag skapade där. Sen en snabbformatering. Då först fick jag tillgång till D: och den fick rätt filsystem och allt. Tack för hjälpen alla. Det har verkligen gjort att jag fått ordning på min dator. Nu är det bara chassiet kvar att klaga på. Fick ju inget fönster.
1 Guest(s)