July 21, 2001
Hejhej. Jag sitter här i gefle i ett studentkorridorsrum nära högskolan. Det är så, att det är Internet via Lan via skolan via Sunet, ungefär. Det är också så, att packetlossen är grym. Jämt,ungefär.
Använder man nåt bra program för att tracerouta en server i t.ex. USA (Ping Plotter!) ser man att det är mellan 10 och 100 % packetloss, (oftast mellan 10 & 25 % ) på mellan 2 och 6 av noderna. Alltid olika noder...ibland min egen gateway :/ Så jag undrar om det är taskiga kablar här som är felet..eller överbelastade routrar i SUnets ägo ?
May 29, 2001
On 2001-10-17 12:02, Grin wrote:
NÅGON med nåt bra förslag ? Typ, säg ett program som är bra för att kolla packetloss mellan 2 punkter ? (Som min dator och den lokala gatewayen, för att se om kablaget emellan är sugigt)
ping bör väl fungera utmärkt för det syftet, bara att du pingar din gateway och ser vad du får i packet loss, kan vara bra och göra en "baseline" när det är lite trafik på den linan och jämföra sen med när det är mycket trafik för att se om det är kollisioner som orsakar det.
July 21, 2001
Nätverkskortet klarar bara 10mbps, men hur ändrar jag mellan halv och full duplex?
Resultat av 250 paket skickade till gatewayen (första noden) :
245 mottagna, 5 (2%) förlorade
Boomerangtid i ms: max 1 ,medel 0.
Resultat av 250 skickade till andra noden (router/gateway på skolan, inget DNS-namn):
234 mottagna, 16 (6%) förlorad
Boomerangtid i ms: max 11, medel 0.
Dessa tester gjorda nu, ska testa lite senare ikväll (runt 9) när jag misstänker att fler använder nätet.
August 9, 2001
Jo jag ska svara på det nu...
1. Enhetshanteraren under "system" i kontrollpanelen.
3. Egenskaper för nätverkskortet
4. Fliken "avancerat"
5. "Link speed/duplex mode", ändra till halv duplex om det inte redan är det.
edit: stavfel
[ Detta Inlägg ändrades av: Ghoast den 2001-10-19 12:31 ]
February 7, 2001
Jag kikade lite på vad ditt kort klarar och det verkar som om den väljer duplex mode själv. Vilket innebär att den automatiskt väljer halv duplex om den sitter i en hubb.
The 3C900 NIC has the following features:
[*]Dynamic Access features to optimize network performance.
[*]Interactive Access technology to minimize CPU utilization.
[*]PACE drivers that enable prioritization of applications such as video.
[*]Distributed RMON agents (dRMON).
[*]Parallel Tasking architecture for high throughput and low processor utilization.
[*]Full-duplex 10 Mbps support.
[*]Automatic selection of media type.
[*]32-bit bus master design.
[*]Microsoft® Windows® 95 automatically senses the presence of the 3C900 NIC and loads the network driver from the 3Com EtherDisk diskette.
[*]Windows-based diagnostics program for Windows 95 and Windows NT® that provides a graphical interface to 3Com's diagnostic and configuration tools.
[*]AutoLink installation software, which automatically installs all Novell® NetWare® DOS ODI client software into your operating system.
[*]Status LED.
[*]Single shielded RJ-45 connector (3C900-TPO).
[*]Single shielded RJ-45 connector, AUI socket, and BNC connector (3C900-COMBO).
[*]Support for Category 3, 4, or 5 UTP cabling for 10BASE-T Ethernet networks.
[*] Remote network management support.
[ Detta Inlägg ändrades av: RamZeus den 2001-10-19 12:59 ]
May 29, 2001
autosense funktionen brukar fungera skitdåligt, hårdställ kortet från dos istället med ett program som heter 3C90xcfg
har gjort en bootnings bar floppy med dosmenyer där man kan göra det, kan även dra igång maskinen med nätverks drivare från dos med den floppyn om du har dhcp, om du vill så kan jag maila dig en exe fil som skapar disketten
1 Guest(s)