June 11, 2001
Ja att man skulle behöva använda skyddsglasögon när man använder sin brännare tror man väl inte, men tydligen så kan en splittrad/sprängd skiva orsaka ganska farligaa situationer.
Man vet inte vad man ska tro, här där dom föreslår att DVD-spelare ska utrustas med explotionsvarning!
September 15, 2002
http://www.powerlabs.org/cdexplode.htm
Där är lite exploderande cd´s. Tror knappas de skulle vara så farligt i en cd/dvd läsare.
January 20, 2003
csm101 wrote: Är större sannolikhet att du dör i flygkrasch än att en skiva exploderar för dig.
Och flyg är det absolut säkraste sättet att resa sett till antalet personer och olyckor...
2 skivor har sprängts när jag använt dem, betyder det att jag kanske inte borde flyga då eller?
Första berodde på en defekt CD-ROM läsare, andra pga en defekt skiva som inte alls är ovanligt.
August 11, 2005
perzy wrote: Ännu en anledning att ha burken på golvet alltså...
Förresten så är flyg ungefär lika osäkert som bilkörning om man räknar antalet start-stopp. Flybolagen räknar ju gärna i kilometer istället....
Varför skulle start-stopp vara bättre mått än antal kilometer?
Guufi wrote:
2 skivor har sprängts när jag använt dem, betyder det att jag kanske inte borde flyga då eller?Första berodde på en defekt CD-ROM läsare, andra pga en defekt skiva som inte alls är ovanligt.
Det förändrar inte det faktum att det ändå är riktigt ovanligt med exploderande skivor. Vidare påstod jag inte att det var omöjligt.
March 14, 2001
Har varit med om att en cd-skriva smällt i en cd-rom. Small till och skramlade ganska ordentligt. Att det skulle vara någon fara för mig som satt vid datorn var det garanterat inte. Ett litet märke på insidan av luckan/åksläden var det enda som syntes, långt ifrån tillräcklig energi för att slå sönder hela fronten och fortfarande ha kraft kvar för att skada mig.
Finns för övrigt ett Mythbusters-avsnitt som tar upp detta "problem", som även där visades att det inte är något problem.
August 11, 2005
Snorch wrote: Har varit med om att en cd-skriva smällt i en cd-rom. Small till och skramlade ganska ordentligt. Att det skulle vara någon fara för mig som satt vid datorn var det garanterat inte. Ett litet märke på insidan av luckan/åksläden var det enda som syntes, långt ifrån tillräcklig energi för att slå sönder hela fronten och fortfarande ha kraft kvar för att skada mig.
Finns för övrigt ett Mythbusters-avsnitt som tar upp detta "problem", som även där visades att det inte är något problem.
Jo, tänkte med på deras myt, de fick komma upp i rätt många varv (femsiffrigt) om jag inte missminner mig för att splittret skulle vara farligt/skadligt för Buster. Eller om det var Ballistics gel...
1 Guest(s)