September 2, 2003
Hej Nordichardware
Min familj bygger ett nytt hus som vi skall flytta in i efter jul. Nu har lotten fallit på mig att ta ut TV och ljudsystem samt någon form av multimedialösning. Jag har bifogat en enkel och inte helt exakt skiss som jag knåpade ihop i paint bara så att ni kan få ett hum om hur planlösningen ser ut.
Tanken är att vi skall köpa rejäla grejer som håller ett tag och som man inte behöver byta ut bara efter ett par år. Det absolut viktigaste är att allt skall se snyggt ut, vilket betyder att det viktigaste är att det ligger framme så lite sladdar som möjligt. Om det finns något trådlöst ljudsystem är det idealt. Multimedialösningen jag talade om är någonting som jag sett på en teknikmässa i höst, det är alltså någon form av låda som fungerar som samordnare av högtalare, DVDspelare, CDspelare samt att man skall kunna koppla en Ipod till den (om möjligt). Finns detta eller är jag helt förvirrad?
Krav: Det skall vara en TV som åtminstone är 50” LCD
Högtalarna skall ha så diskreta sladdar som möjligt och kosta mellan 20 och 30000
En snygg och praktisk lösning för DVD, CD och Ipod
Om någon kan rekommendera vad för typ av högtalare och TV som jag borde köpa vore jag tacksam.
Planlösningen
[Image Can Not Be Found]
/Med vänlig hälsning galningen
November 22, 2001
Hemmabio i anslutning till köket via en öppen planlösning? Fattar jag rätt?
Udda ställe, men ok 🙂
Har ni funderat på projektor?
Finns det möjlighet att dämpa ljuset lite (behöver inte vara kolsvart, men det får inte vara direkt solljus) får ni mycket mer bild för pengarna.
Är det bara högtalarna som ska ligga mellan 20-30k eller e det med förstärkare?
Multimediaenhet är lämpligt med en HTPC, dvs en vanlig PC i snyggt chassi.
Då kan du köra allt i den (film musik osv)
Annars har ju t ex Denon förstärkare med ipod stöd om du nu vill ha lösa DVD, CD mm.
August 11, 2001
http://www.minhembio.com för stöd, råd och svar.
Det är min rekommendation iaf. Där finns det otroligt mycket ögongodis för den teknikintresserade
November 18, 2003
TV: Sony KDS-70R2000, Philips 50PF7521D
Förstärkare: Onkyo TX-SR804E,
Högtalare: Eftersom jag personligen tror att högtalare med kablar är att föredra än trådlöst så Onkyo SKS-HT530
Om du vill ha en bra lösning till din ipod/allt annat så är en media center att föredra som det har blivit sagt..
November 22, 2001
Jag har själv precis köpt ny ljudanläggning.
NadT763v2
Cerwin Vega CLS-12
Cerwin Vega CLS-6
Cerwin Vega CLS-6C
Med kablar landade jag på ca 23 000 och jag tycker det är ett riktigt bra paket.
Det är dock kanske inget som plockar design-poäng.
Allt finns på HiFi-klubben.se
November 18, 2003
Json_81 wrote: Jag har själv precis köpt ny ljudanläggning.
NadT763v2
Cerwin Vega CLS-12
Cerwin Vega CLS-6
Cerwin Vega CLS-6C
Med kablar landade jag på ca 23 000 och jag tycker det är ett riktigt bra paket.
Det är dock kanske inget som plockar design-poäng.
Allt finns på HiFi-klubben.se
Ser ut som konserthögtalare:P
January 8, 2003
Json_81 wrote: Ja ungefär 🙂
Jag e sugen på att skaffa 215 och ett slutsteg när jag flyttar till hus.
Och sätta mina 12'or som bakhögtalare.
Det borde ge ett hyggligt tryck i ljud.
(Känns meningslöst nu då grannarna ett par hus bort kan höra ljudet utan att jag vrider på max.)
Thats the spririt.. Har själv ett par C-V LS 15 och LS 6C med 10" bak som sido surround och sen små högtalare som bakre surround, blir bra tryck å man slipper baslåda. Vill man däremot ha smala högtalare med bra tryck så kolla in Dali, dessa funkar bra med Denon förstärkare.
November 22, 2001
Dadde wrote:
Thats the spririt.. Har själv ett par C-V LS 15 och LS 6C med 10" bak som sido surround och sen små högtalare som bakre surround, blir bra tryck å man slipper baslåda. Vill man däremot ha smala högtalare med bra tryck så kolla in Dali, dessa funkar bra med Denon förstärkare.
Vad driver du med?
Jag e lite sugen på att slänga in C-V's baslåda, men troligen kommer min sambo slå ihjäl mig isåfall 🙁
January 8, 2003
Json_81 wrote: [quote=Dadde] Thats the spririt.. Har själv ett par C-V LS 15 och LS 6C med 10" bak som sido surround och sen små högtalare som bakre surround, blir bra tryck å man slipper baslåda. Vill man däremot ha smala högtalare med bra tryck så kolla in Dali, dessa funkar bra med Denon förstärkare.
Vad driver du med?
Jag e lite sugen på att slänga in C-V's baslåda, men troligen kommer min sambo slå ihjäl mig isåfall 🙁
Jag har en Denon 3802 till center å surround och ett PA slutsteg på preout till frontarna. Förstärkaren kn driva allt men ska man pressa väldigt högt så blir den varm och klarar inte rikigt det lilla sista som slutsteget ger. Dessutom är slutsteget fläktkylt så det kan man spela med hur många timmar som helst.
November 22, 2001
Dadde wrote:
Jag har en Denon 3802 till center å surround och ett PA slutsteg på preout till frontarna. Förstärkaren kn driva allt men ska man pressa väldigt högt så blir den varm och klarar inte rikigt det lilla sista som slutsteget ger. Dessutom är slutsteget fläktkylt så det kan man spela med hur många timmar som helst.
Är den så kraftig?
Jag trodde jag tog i när jag valde min NAD t763, men högtalarna ber om mer. Dock går det knappt att vara i rummet vid den volymen när man märker det 🙂
September 2, 2003
Vad tror ni om dessa grejer, skulle detta fungera bra tillsammans eller är det något mer man bör köpa (förutom TV).
Högtalare: http://www.prisjakt.nu/produkt.....hp?p=26542
Receiver: http://www.onoff.com/online/se.....oreceivers
Kommentarer?
September 2, 2003
Mean Machine wrote: Jag skulle förmodligen inte köra på Pioneer-högtalare. Jag skulle nog titta närmare på Infinitys Beta-serie eller lite Elac-prylar. Men det är iofs mitt ljudideal. 😉
Varför inte Pioneer? Har du någon prismässig kontra teknisk invändning på just de högtalarna eller är det bara en subjektiv åsikt? Kommer de där prylarna ö h t passa ihop eller är det någonting annat jag bör köpa?
För övrigt är vi ljudmässigt efterblivna i min familj och jag tror inte att vi kommer att förstå kvalitéerna i en ljudbild över 10000kr. Men det betyder ju inte att jag tänker köpa pisshögtalare. De där högtalarna är estetiskt bra för att de går bra med inredningen i huset, dessutom ligger de i en bra prisklass (mer avancerat än så är ej mitt urval).
Fler invändningar & kommenterar apropå köpet tack. Eller varför inte ett annat rent konkret förslag?
/Med vänlig hälsning
January 8, 2003
Omdömmet på prisjakt var klart positivt, så du får hitta en butik där du kan låna hem högtalare och förstärkare så du hiner prova dem ett par dagar å se. Sen kan du låna olika förstärkare å se om det är någon skillnad och vad som låter bäst. Det bästa är att alltid lyssna själv och bestämma, det är ju du som ska använda anläggningen inte någon annan ju.
1 Guest(s)