February 28, 2007
Köpte en Dator i delar från komplett igår och plockade ihop den. Detta är mitt första datorbygge så jag är inte erfaren inom det här området.
När jag startar datorn så låter datorn rätt så högt. Det känns som att fläktaran i datorn går på max hela tiden. Temperaturen i datorn är 35 grader. Jag tar gärna emot tips om hur jag kan göra för att få den tystare. Vet inte riktigt om jag kopplat fläktaran rätt.
Den bakre fläkten kopplade jag in i moderkortet i ett utag som hette Sysfan (ATX 12v power connector), den främre fläkten kopplade jag in i en 3pin (fan power connector).
Jag installerade Speedfan 4.32 för att kolla och ljudet sjönk en aning när jag sänkte fläkthasigheten. Programmet visar bara varvtal på sysfan och ingen annan.
Setupen för datorn är:
Chassi: Cooler Master Mystique 631
Nätagg: Hiper 530W
Hdd: Samsung spinpoint 320gb
Moderkort: MSI K9N SLI-2F
Processor: Amd 4200+
Ram: 2gb
Gfx: Asus radeaon 1950pro 256mb
-----------------------------------------------------------------------------------
January 12, 2006
Den främre fläkten (insug) gör inte mycket nytta, om den inte blåser direkt på hårddisken.
Annars så kan du ta bort den.
Köp gärna en liten kabel med motstånd på , finns i de flesta datorbutiker, den sänker varvtalet på systemfläkten. Verkar som du kopplat rätt.
Ofta är det grafikkortsfläkten som låter mest irriterande (gällt) så försök hitta nån bättre lösning för den som ex Ati silencer.
I5, 8 Gb RAM, 750W Crucial, Win 8.
1 Guest(s)