November 18, 2006
Jag lyssnar på mycket musik i datorn, men har bara mina 2 år gamla fujitsu siemens högtalare som föjlde med i datorn, 2.1 ljud.. jag känner att ljudet inte är helt rent.. Så jag undrar om jag köper t.ex. z-4:an eller x-250 högtalare, kommer mitt ljud öka så pass mycket att det är värt det? Eller handlar mycket om bitraten på musiken i datorn, som ligger på 128-320kbits..
Är inte direkt supermannen inom ljud.. 😉 tack
March 10, 2003
Handlar om bitrate och vad du har för ljudkort. MEn i första hand bitrate.
Inget under 192kbps är något man vill lyssan på.
Sedan är det ultimata okomprimerat. Men det är sällan man har.
Ljudkortet kan göra väldigt mycket också, ett dåligt ljudkort kvittar det om man kopplar in bra högtalare i. Det gär snarare ljudet sämre då högtalarna förstärker defekterna i ljudet.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
November 22, 2001
Men lugn nu.
Högtalarna är klart viktigare än bitrate.
Och ljudkortet har oxå mindre betydelse. Moderna integrerade ljudkort är helt ok.
Nu vet jag inte riktigt vad z4 eller den andra är, men handlar det om logitechs något dyrare paket så bör det bli ett rejält lyft i ljud.
January 6, 2002
alltså, alla "högtalapaket" som jag har lyssnat på har låtit skit. Det brukar bara vara skrikig diskant o svullen dålig bas. Köp någon gammal billig stereo istället. Mycket mer välljud för pengarna än de där logitech paketen.
tex:
http://www.blocket.se/vi/10937.....tm?ca=20_s
Det är ingen ide att köpa något dyrt ljudkort om du inte har en vettig stereo att spela på.
Eller varför inte hörlurar?
May 8, 2001
Json har absolut rätt. Du är missnöjd med ljudet trots att du kör 128-320 kbit vilket jag tolkar som du tycker det låter illa även vid högre rate än 128. Garanterat är det då högtalarna som är det primära problemet. Ctrl har annars nog annars rätt i att man brukar räkna 192 som lägsta-gräns när det gäller återgivning via en hifi-anläggning.
Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB
September 26, 2003
Jag tror att det är högtalarna det är fel på ja. Jag kör förstärkaren och sen kör jag stereon igenom 😀 det fungerar bra. Visst med bitraten får du ett KLARARE ljud. Och ljudkorten kan diffa. Men att vara så jävla petig på ljud det är farligt. För då kan hela plånboken sluka med bara för att man har fått för sig något...
Sedan kan man alltid eq`a till ljudet lite.
2 Guest(s)