HIS Radeon HD3870 ICEQ3 Bilder Resultat|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
HIS Radeon HD3870 ICEQ3 Bilder Resultat
jonbass
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 26
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 22, 2008 - 10:30 am
sp_Permalink sp_Print

Jag brukar tycka det känns onödigt och lägga ut extra pengar på grafikkort som är fabriks klockade och har speciella kylare, detta är ju något som jag själv vill göra och inte betala extra pengar för att tillverkaren ska få detta nöje.
Men det finns vissa undantag, för nått år sedan då 9800PRO var ATI´s high end kort på marknaden hade deras partner HIS en modell som kallades för IceQ efter produktnamnet och dessa kort hade en speciell kylare som jag verkligen fastnade för. Denna kylare både presterade bättre och hade lägre ljudnivå än på standardkorten, dessutom såg den grym ut.
Den här IceQ modell var något som jag verkligen ville ha även om jag då inte hade råd med just detta kort, men jag fortsatte och läsa recensioner och kollade in resultat från användare och nästan trånade efter ett HIS 9800PRO IceQ.
Nu ett par år efter har jag fortfarande aldrig fått en chans och testa ett IceQ grafikkort av någon modell, så när jag då för några dagar sedan lyckades att få tag på ett HD3870 kort av just ICEQ3 modellen kunde jag bara inte låta bli och beställa. Även om jag nu idag inte trånar efter hårdvara längre och haft möjlighet och testa väldigt många grafikkorts modeller på marknaden sedan 9800PRO korten var det väldigt roligt att äntligen få hem just detta kortet, nu är det fortfarande inte 9800PRO grafikkortet jag aldrig fick men likväl det näst bästa under omständigheterna.

Radeon HD3870 // RV670XT:

Radeon HD3870 och HD3850 är dom senaste grafikkortet från ATI/AMD och som har överraskat och tagit marknaden med storm, med dessa grafikkort har ATI/AMD sett över problemen med strömförbrukning och värme från R600 kärnan genom att effektiviserat och tillverkat RV670XT med 55nm teknik. Med detta har också strömförbrukningen halveras men samtidigt behållt prestandan, om jag förstått allt rätt ligger förbrukningen för HD3870 på ca 105w. Med detta kommer också det mindre och tystare kylare, dessutom har det en bra inverkan på elräkningen :).
Men det är inte bara en mindre kärna och lägre strömförbrukning som skiljer RV670 från R600 utan även en del nya tekniker är implementerat, bla finns det stöd för PCI-E 2.0, DX10.1 , Unified Video Decoder, Shader Model 4.1 etc.

Själva grafikkortet är utrustat med 512MB GDDR4 minnen som standard är klockade i 2250Mhz (1125Mhz) och har en 256bitars minnes buss, kärnan är som standard klockad i 775Mhz och detta ger HD3870 en minnesbandbredd på 76.8GB/S.
Annat värt och nämna är 320 Stream Processors och 16 texture units, 32-bit floating point texture filtering, och Upp till 80 texture per klock cykel etc.

Nu till det som verkligen har överraskat mig och många andra, Priset.
Ett 3850 går att få tag för ca 1400-1500:- sek och ett 3870 för några hundralappar mer, ca 1700:- sek. Detta är precis vad jag och veterligen många med mig har velat se, ett bra presterande grafikkort med låg strömförbrukning till ett bra pris. Jag hoppas nu verkligen att denna trend kommer att fortsätta, och att grafikkorts tillverkare lägger mer energi på strömsnåla grafikkort med bra prestanda och inte till allt för höga priser.

HIS Radeon HD3870 ICEQ3 Turbo Edition

HIS radeon HD3870 ICE-Q Turbo edition är i grund och botten ett vanligt HD3870 med en annan kylning och högre frekvenser än ett standard kort, nu kostar också det någon hundralapp mer.
Det som utmärker ICEQ modeller och har alltid gjort är deras speciella kylare som inte bara ger bättre temperaturer utan också gör det med lägre ljudnivå, även högre frekvenser som tidigare nämnt finns på deras Turbo varianter av ICE-Q korten.

Precis som dom flesta tillverkar idag har HIS lagt ner både tid och energi på att skapa ett snyggt omslag till kortet som ser väldigt inbjudande ut, på framsidan av den svarta lådan finns en blå rand och en stor ICEQ3 text. Även en del information om kortet i lådan finns på framsidan, bla sitter Turbo edition klistermärket här.
På baksidan av kartongen är en stor bit urtagen så att grafikkortet och den speciella kylningen syns, här finns också en hel del info och reklam för innehållande grafikkort.
Jag gillar verkligen utseendet på lådan även om jag kan tycka att all reklam känns överflödig, bla känns det inte nödvändigt och få med små ikoner från hårdvaru siter som gett HIS andra grafikkorts modeller olika priser.

HIS HD3870 ICE-Q Turbo edition kommer förpackat i en relativt stor låda i relation till kortet, och detta beror mycket på hur kortet och dess tillbehör är förpackade i kartongen. Kortet ligger i en genomskinlig plast förpackning tillsammans med ett speciellt antistat underlägg, plasten är formad efter kortet och håller således fast det under frakten så att det inte ska kunna hoppa omkring i lådan. Kortet ligger ganska precis i mitten av lådan och på sidorna finns det uttaget små fack/lådor som är speciellt formade för tillbehören, ovanför själva grafikkortet finns två stycken mindre fack pressade i plasten där DVI-VGA adaptern och HDMI adaptern finns placerade. Nedanför finns en större urtagning i plasten där lite mer extra tillbehör finns, eftersom plasten är bra formad efter tillbehören finns ingen möjlighet att dessa under frakten skulle kunna hoppa omkring och skada kortet. Plast delen är dessutom placerad i en hård kartong av papp som skyddar bra mot stötar utifrån, denna stabiliserar också den något mer ömtåliga plast förpackningen.

Inehåll och bundle:

I lådan följer det inte bara med ett grafikkort utan även dom tillbehör som standard brukar följa med, bla en Crossfire brygga, DVI-VGA adapter, DVI HDMA adapter, drivrutiner CD med tillbehörande mjukvara, en manual och lite reklam.
Utöver dessa standard prylar har HIS skickat med ett multi verktyg som jag faktiskt gillar, ofta med grafikkorten följer meningslösa prylar som inte direkt känns angelägna och betala extra för. Men detta verktyg känns som en helt ok pryl och skicka med, det är i första hand en skruvmejsel med utbytbara stift. Men det finns också en ficklampa och ett vattenpass på mejseln, dessutom är den lilla lampan belägen så den lyser i samma riktning som stiften på skruvmejseln, detta verktyg kommer säkert att komma till användning.

HIS ICEQ3 vs Standard kylningen:

På standard korten sitter en dual slot kylare som också i mångt och mycket liknar den lösning som 2900XT korten använde sig av, nu är själva utformningen och fästen annorlunda men utseendet påminner en del om just denna kylning.
På RX670XT kärnan sitter stor koppar klump med flänsar monterad och som hjälper till och kyla GPU´n, även på minnena och andra delar där värmen kan skapa problem är koppar flänsar monterade. Sedan runtom kopparblocket på GPU´n finns en plastskåpa som riktar luften genom flänsarna och sedan vidare ut genom expansions platsen på baksidan, detta gör att varmluften inte cirkulerar runt i chassiet utan flyttas ut och detta är nått jag verkligen gillar.
Vad det gäller ljudnivå håller den här kylaren en rimlig nivå och samtidigt gör ett bra jobb med och hålla kortet väll kylt.

Det som man betalar extra för på HIS ICEQ3 kortet är kylningen som tidigare nämnt ett par gånger, nu är HD3870 så pass billiga i sina grund utförande att dessa lite moddade och överklockade varianterna inte sticker iväg speciellt mycket prismässigt och kan vara prisvärda för dom som inte själv vill meka med deras kort.
Men vad är det som är så speciellt med ICEQ3 kylningen kan man tycka eftersom HD3870 redan har en bra kylare i sitt originalutförande som också håller en väldigt rimlig ljudnivå, ja, skillnaden är just i temperaturer och till viss del ljudmässigt. Nu eftersom original kylaren är väldigt bra är skillnaden betydligt mindre jämfört med många tidigare modeller men finns där trots allt, på ICEQ3 kylaren sitter ett något större koppar block än den på standard kylningen och själva utformningen ser lite annorlunda ut. Dessutom använder sig HIS kylaren av en heatpipe som för över värmen direkt från blockets nedre del till flänsarna där luften går igenom från fläkten, även dom kopparflänsar för minnena är något större än på standard kylningen vilket även detta ger bättre temperaturer.
Sedan är plast kåpan som sitter över kyl flänsarna smalare än på standard kylare och riktar luften mer koncentrerat genom flänsarna, även detta har en positiv inverkan på kylningen.
En annan stor skillnad är att HIS ICEQ3 har en annan form på fläktens vingar som ger bättre luftflöde, original kylaren har ganska raka vingar som går ihop i varandra medan ICEQ3 kylare har något mindre vingar fast betydligt fler och en annan sked liknande utformning.

Skillnaderna mellan standard kylaren och ICEQ3 är alltså inte jätte stora, utan HIS har gjort små förbättringar och effektiviserat den redan bra kylaren. Det ger alltså något bättre temperaturer på egentligen hela grafikkortet och dessutom med en lägre ljudnivå.

Detta blev ganska mycket och läsa trots att jag försökt och korta ner alla avsnitt så mycket jag kunnat, men hoppas ni inte tappat intresset helt efter denna långa text. Här kommer iallafall det jag vet många av er vill se, bilder på grafikkortet.

BILDER:

[Image Can Not Be Found]

[Image Can Not Be Found] Lådan som grafikkortet kommer i är riktigt snygg och i ganska lagom i storleken, dessutom är embalaget för kortet både stabil och snyggt gjort vilket ger ett bra helhetsintryck.

[Image Can Not Be Found] Med bland tillbehören kan man hitta en Crossfire brygga som borde ska passar bra till dom flesta moderkorten, denna är dessutom böjbar vilket ger större möjligheter.

[Image Can Not Be Found] Med grafikkortet följer även ett speciellt verkryg, detta är först och främst en skruvmejsel med speciella bits som går att byta ut, men detta verktyg har också en ficklampa och ett vattenpass tillgängligt.

[Image Can Not Be Found] Plast föpackningen som grafikkortet och tillbehören kommer föpackat i gör ett riktigt bra jobb, först och främst ser den till att tillbehör och kort ligger på plats men ger också ett snyggt utseende från utsidan av lådan där man ser in till grafikkortet.

[Image Can Not Be Found] Här har vi grafikkortet i sin helhet, här kan man se den igenkännande loggan och den blåaktiga färgen som HIS valt och använda på sina lite dyrare ICEQ modeller.

[Image Can Not Be Found] På bilden här kan man se att plastkåpan som ligger ovanför kortet är något smalare än den som finns på standardkylningen, här skymtas också heatpipen som går från bottenplattan upp i kopparflänsarna.

[Image Can Not Be Found] Genom att låta luften vandra igenom kåpan från bakre delen till den främre så släpper denna kylaren värmen utanför chassit, den kommer ut genom gallrena på framisdan genom öppningen i kåpan.

[Image Can Not Be Found] För HD3870 är det rekomenderat med minst ett 450w nätagg, och det behövs endast en 6pin PCI-E kontakt.

[Image Can Not Be Found] Fläkten på ICEQ3 kylaren har en lite annorlunda form än vad som är standard, dessa vingar är mer formade som slevar och är betydligt fler.

[Image Can Not Be Found] Flänsarna som kyler minnena är större och kraftigare på ICEQ kortet, detta ger då uppenbarligen lite bättre temperaturer. Här kan man även se heatpipen som går från bottenplattan till övre delen på koppar flänsarna över GPU.

[Image Can Not Be Found] Tittar vi lite närmare på flänsarna som sitter över minnena syns en ganska stor skillnad mot standard plattorna på HD3870, på ICEQ är flänsar från kopparplattan högre och något bredare, dessutom är dom placerade precis ovanför minnena vilket ger en bättre och mer riktad verkan.

[Image Can Not Be Found] Flänsarna som sitter på blocket ovanför GPU´n är till för att luften från fläkten blåser igenom dessa och flyttar då ut värmen, här kan man också se att själva blocket har en lite annan form än standardkylaren och är dessutom större.
Lägg också märke til att platskåpan är tajtare vilket även det ger en mera riktad verkan, så lite luft som möjligt ska gå till spillo.

[Image Can Not Be Found] Dom två DVI portarna på grafikkortet är guldplätterade, HIS HD3870 är också fullt HD redo precis som alla andra 3870 kort

[Image Can Not Be Found] Med en ganska futuristisk look och samtidigt väldigt effektiv är ICEQ3 kylningen på detta kortet något som HIS lyckats bra med.

[Image Can Not Be Found] baksidan ger väll egentligen inga stora överaskningar, utan det ser ungefär ut som vilket HD3870 kort som helst.

[Image Can Not Be Found] Det som däremot var nytt för mig var att det ska gå och köra fyra av dessa GPU´s i crossfire samtidigt med specialla moderkort, där är faktiskt på en av dom punkter som HD3870 lägger sig framför Nvidias 8800GT som idag endast kan köras med två kort i SLI.

[Image Can Not Be Found] Sedan sist men inte minst, både 8800GT och 3870 bredvid varandra.

Resultat:

2008-01-19 Initierande tester:

Jag har kört några korta rundor, nu eftersom det är väldigt länge sedan jag körde med ATI grafikkort har jag hittils spendera mesta delen av tiden till och lära mig hur ATI tool och CCC fungerar. Men kommer göra en mer genomgående test så snabbt jag får tid på kylare och överklockning. Jag kommer testa grafikkortet i ett chassie och se hur pass bra ICEQ kylningen håller tempen.

System:

[i]Intel QX9650 Retail
ASUS Maximus Formula
HIS HD3870 ICEQ3 Turbo Edition
Crucial BallistiX 8500

Här har vi lite tmperaturer av olika slag i lite olika miljöer.

[Image Can Not Be Found] Först ett screen på tempen när fläkten körs i norm. hastighet, vet inte varvtalet men ca 35%.
Detta är kört utanför chassiet och man får nog lägga på nån/några grader för att få inuti chassie temp. Jag kommer någon dag framöver och stoppa in grafikkortet i min arbetsdator och testa tempen inne i ett chassiet och se skillnaden.

[Image Can Not Be Found] Detta var det lägsta jag lyckades och komma ner i, detta med grafikkortsfläkten på 100% och lite hjälp från extra fläktar och luft utifrån.

Image Enlarger

Tempen under load med fläkten i 50%, lägg på några grader för riktig temp i chassie.

[Image Can Not Be Found] Tempen under load med fläkten i 100%, lägg på några grader för riktig temp i ett chassie.

Överklockning:

Jag har inte hunnit och testa grafikkortet färdigt ännu men hann testa ut GPU´n iallafall, det högsta den klarar av är 904Mhz vilket jag är riktigt nöjd med. Nu är över 900Mhz på snäppet, 891 går igenom varje gång medans 904 behöver lite tricksande för och fixa. Däremot har jag inte testat färdigt minnena ännu, sista rundan jag körde gick 1270Mhz igenom utan problem, förhoppningsvis kan jag ta mig upp till 1290-1300 Mhz som bäst.
Alla resultat nedanför är utan tweakar eller annat som påverkar resultatet, dessutom kör jag fortfarande på min gammla win installation som börjar vara väldigt dålig.

[Image Can Not Be Found] Först ett 3D Mark 06 resultat, nu stämmer inte riktigt siffrona i stapeln, GPU´n körs i 891Mhz och minena i 1269Mhz.
Är riktigt nöjd med detta resultat med tanke på att CPU´n körs en del lägre än vad den klarar.

[Image Can Not Be Found] Sedan ett 3D Mark 05 resultat, detta är jag lite osäker på eftersom jag inte riktigt vet vad som är normalt för dom här HD3870 korten. Men ska kolla upp detta och kommer givetvis att fortstta försöka höja resultatet.

[Image Can Not Be Found] Även en 3D mark 03 runda hann jag med, detta resultat är jag också lite osäker på om det är OK för hastigheten.

Testerna kommer fortsätta under veckan, grafikkortet ska även spänningsmoddas och bättre kylning testas. Men först och främst kommer jag och köra fler tester med stock kylaren i olika miljöer.

Eftersom texten är skriven under väldigt begränsad tid kan den inehålla felaktigheter i spec och i stavning, jag hopas ni har överseende med detta och ska isåfall försöka att rätta till dessa fel snaras möjligt.

Twelve
Kronoberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1341
1176723
January 22, 2008 - 1:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Såg ju inte allt för dålig ut.

Kanske blir att inhandla 2st:P

Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
1176747
January 22, 2008 - 2:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Kul att du testar HIS ICEQ, jag har själv ett HIS 1800GTO ICEQ3, upplåst till XL, som bara är en dröm att köra med, dessutom har min fru ett HIS 9800PRO ICEQ i sin burk, och den funkar också super, detta är helt klart bland de bästa och tystaste GPU-kylarna på marknaden 😛

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
1176756
January 22, 2008 - 3:24 pm
sp_Permalink sp_Print

1000mhz core är inte långt borta va? denna kan ju helt klart klara det 😀

på vatten lär det inte vara så svårt

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1176837
January 22, 2008 - 8:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Du har inte kört ATI på ett tag, va? 😉

Crossfirebryggorna har ju alltid varit böjbara och två Crossfireportar har ju funnits sedan 2900-serien.

Men som vanligt; grymma bilder.

NightWalker
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 396
1176952
January 23, 2008 - 2:30 pm
sp_Permalink sp_Print

fan vilket snyggt kort ;D. men jag får bara 10000 poäng i 3dmark06 och 16000 i 05 med specsen här under. har dock inte drivrutinerna till mitt moderkort instalerade pga att jag får bluescreen å måste instalera om vista -.-. bra recension annars 😀

Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
1177060
January 23, 2008 - 10:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är dessutom UV-känsligt det "lyser" blått om man sätter in ett UV-rör i lådan wink 😎

Jonas Klar
Member
Medlem
1177075
January 24, 2008 - 12:57 am
sp_Permalink sp_Print

Jalle64 wrote: Det är dessutom UV-känsligt det "lyser" blått om man sätter in ett UV-rör i lådan wink 😎

Ja, måste köpa sju direkt då. 🙂

jonbass
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 26
1177341
January 25, 2008 - 12:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack för alla fina kommentarer :).

Jag har tyvärr haft väldigt mycket och göra den här veckan på jobbet, som vanligt. Men ska nu i helgen fortsätta mina tester, hade också tänkt och späningsmodda kortet och se vilken skillnad det kan ge.

Vad det gäller själva grafikkortet är jag väldigt nöjd, kylaren ger en bra prestanda och gör det med väldigt låg ljudnivå.
Dessutom tycker jag HD3870 klockar helt OK som standard.

Vad det crossfire bryggan, jag skriver det som jag gissar kan vara intressant information för dom som läser tråden, och även om många vet att bryggorna är mjuka betyder inte att alla som läser tråden har den informationen. Detta gäller också crossfire portarna.

Shikar
Member
Medlem
1177359
January 25, 2008 - 2:05 pm
sp_Permalink sp_Print

NightWalker wrote: fan vilket snyggt kort ;D. men jag får bara 10000 poäng i 3dmark06 och 16000 i 05 med specsen här under. har dock inte drivrutinerna till mitt moderkort instalerade pga att jag får bluescreen å måste instalera om vista -.-. bra recension annars 😀

som jämförelse har mitt system 10171 poäng i 06 med ett 8800gts 320mb med 650/792 klock och 3GHz på prollen.

cpu är inte så värst klockat där mao.

jag kör alltid med 3.2GHz stabilt o svalt.

jonbass: ser fram emot denna helg med att se dina underbara recensioner 😀

_<H@XXEL>_
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
1177464
January 25, 2008 - 10:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Fan vad snyggt det var, vad kostade det?

Shikar
Member
Medlem
1177466
January 25, 2008 - 10:32 pm
sp_Permalink sp_Print

__ wrote: Fan vad snyggt det var, vad kostade det?

svar>but it here >D http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=343932

bra pris.bra aterforsaljare!

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1177497
January 26, 2008 - 3:01 am
sp_Permalink sp_Print

Beställde nyss själv ett sådan här kort i turbo varianten (är för lat för att klocka själv).
Sedan kan man säkert dra på lite extra utöver detta.

Verkar ju positivt i ljudsynpunkt med. En av orsakerna till att jag valde detta kortet.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

NightWalker
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 396
1177531
January 26, 2008 - 11:33 am
sp_Permalink sp_Print

presterar detta kortet lika bra som tex ett 8800 GTS 512?

Jonas Klar
Member
Medlem
1177574
January 26, 2008 - 4:13 pm
sp_Permalink sp_Print

NightWalker: Nej, men det är inte långt ifrån. Mycket billigare är det åtminstone.

Powercolor har ett 3870 med Zerothermkylare på, PCS kallar de det. Kostar runt 2000:- och har en liknande kylförmåga som det ICEQ3-kortet. 🙂

Shikar
Member
Medlem
1179051
February 3, 2008 - 9:05 pm
sp_Permalink sp_Print

kan rekommendera kortet av mina erfarenheter hittils.

intressant med uv ljsuet 😉 kasnke blir o skaffa en sån?

Gabor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 629
1185093
March 14, 2008 - 3:41 pm
sp_Permalink sp_Print

detta his grafikort i agp ,
är jag intresserad av

HIS Radeon HD 3850 512MB GDDR3, IceQ 3, AGP8X, 2xDVI/HDMI/HDCP, "Turbo"

http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=347137

Läst på komplet omkunders klago mål om PowerColor hd 3850
Att det verka vara många missnjöda med PowerColor agp. halv färdig driv rutiner .

Att grafikorten är biliga i dag .
Vad beror det på ?

biligare matrijal med sämre kavlitet ?
De som gör grafikorten .
De som jobbar, har de bra löner ?
Var ligger grafikorts tillverka fabrikerna
Är det i fattigare länder , utan facklig avtal ?

Ja är njöd med mitt gamla grafikort
som kostade 5000 kr för 2 årsen .

Jag betelar hällre mer pengar till ett företag som gör kvalitet saker som funger med drivrutiner

HIS är ett bra märke ,

Shikar
Member
Medlem
1185117
March 14, 2008 - 4:47 pm
sp_Permalink sp_Print

gabor: mindre NM.

asiastiska länder

inga fackavtal eller dåliga sådana

deras löner är mycket bra jämfört med andra i landet. men jämfört med sverige tjänar dem lite

+utveklingen ar gått framåt, effektivare tillverkning

fattar du?

Gabor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 629
1185301
March 16, 2008 - 3:05 am
sp_Permalink sp_Print

Jag hittade den länk info
http://xtreview.com/addcomment.....GP-8X.html

The cooling system iceQ 3 ensure high heat removal efficiency - copper radiators, thermal tubes and fan. Video card Frequencies are increased to 720/1820 MHz, the memory volume is standard - 512 mb. GDDR- 3 with 256- bit system bus. The video card mentioned support HDMI and DirectX 10.1; however, in practice their work will depend on drivers.

2008 04 10 I DAG .

Nu har jag beställt mitt sista agp korrt från komplett. ca 2179 kr

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 285
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL