February 13, 2001
Kompisen köpte nyligen en ACER Travelmate 5310 med "vista" men som han inte kan använda för hanns cad program rasar hela tiden.... Rensade disken helt och skulle installera XP men då hittar inte XP disken! och de jävliga är att de inte finns någon disketenhet så jag kan inte få igång det med en disket med drivrutiner.... Någon som har en lösning?
December 24, 2002
ja du får trycka F6 precis när installationen börjar (det står längst ned på skärmen). Sedan lägga in drivrutiner för satakontrollerkortet via diskett när du blir tillfrågad av installationsprogrammet eller så får du lägga in drivrutinerna på skivan innan installationen (driverpacks.net)
Enklare att från början (nu är det för sent) stoppa i skivorna som följde med datorn eller om det finns någon återställningspartition på disken...
Då får man med alla drivrutiner och förinstallareade program direkt.
EDIT: skit i sista meningarna, såg att du skulle byta från vista till xp. Då är det ingen vits att stoppa i återställningsskivorna
February 13, 2001
jonte_power wrote: ja du får trycka F6 precis när installationen börjar (det står längst ned på skärmen). Sedan lägga in drivrutiner för satakontrollerkortet via diskett när du blir tillfrågad av installationsprogrammet eller så får du lägga in drivrutinerna på skivan innan installationen (driverpacks.net)
Enklare att från början (nu är det för sent) stoppa i skivorna som följde med datorn eller om det finns någon återställningspartition på disken...
Då får man med alla drivrutiner och förinstallareade program direkt.EDIT: skit i sista meningarna, såg att du skulle byta från vista till xp. Då är det ingen vits att stoppa i återställningsskivorna
Jag har inga sata drivrutiner till den bärbara, vart in på ACER,s hemsida men hittar inget där chipet är iaf ett Mobil Intel 945GM/943GML hitatr det på intels sida men hittar inga drivrutiner där.... Hur gör jag så jag får in drivrutinerna på skivan då? Läste men hittade inte några direkta förklaringar.... Länka?
December 24, 2002
SoundHead wrote: [quote=jonte_power]ja du får trycka F6 precis när installationen börjar (det står längst ned på skärmen). Sedan lägga in drivrutiner för satakontrollerkortet via diskett när du blir tillfrågad av installationsprogrammet eller så får du lägga in drivrutinerna på skivan innan installationen (driverpacks.net)
Då får man med alla drivrutiner och förinstallareade program direkt.EDIT: skit i sista meningarna, såg att du skulle byta från vista till xp. Då är det ingen vits att stoppa i återställningsskivorna
Jag har inga sata drivrutiner till den bärbara, vart in på ACER,s hemsida men hittar inget där chipet är iaf ett Mobil Intel 945GM/943GML hitatr det på intels sida men hittar inga drivrutiner där.... Hur gör jag så jag får in drivrutinerna på skivan då? Läste men hittade inte några direkta förklaringar.... Länka?
Du skapar en mapp som du t ex döper till winXP sen kopierar du hela innehållet från din xp-skiva till denna mapp. Ladda ner alla driverpacks och DriverPacks BASE från http://driverpacks.net/DriverPacks/
Installera DriverPacks BASE och lägg packa upp alla driverpacks i driverpack mappen.
Starta programmet (DriverPacks BASE) och följ instruktionerna.
(peka på den mapp dit du kopierat xp-skivan)
Sen bränner du tillbaka allt innehåll i mappen till en ny skiva. Då ska alla drivrutiner vara slipstreamade. OBS! om du tar alla driverpacks, måste du bränna på DVD sen.. men om du bara tar dom nödvändigaste (kontrollerkort, chipset och nätverk) får du plats...
Om du inte har en XP skiva med integrerat SP2, googla slipstream SP2 xp eller nåt liknande och skapa en sådan FÖRST!
December 24, 2002
-d-himself- wrote: brukar man inte bara behöva sata drivare till äldre xp skivor ? alla nyare med SP2 ingående har jag då aldrig stött på detta problem med.. ?
Det beror på om satakontrollern finns med i SP2 eller inte.
Dom vanligaste när SP2 släpptes för ett par år sen finns med.
SP2 är ganska ouppdaterat, blir bättre i SP3 kan jag tänka mig.
January 12, 2008
jonte_power wrote: Du skapar en mapp som du t ex döper till winXP sen kopierar du hela innehållet från din xp-skiva till denna mapp. Ladda ner alla driverpacks och DriverPacks BASE från http://driverpacks.net/DriverPacks/
Installera DriverPacks BASE och lägg packa upp alla driverpacks i driverpack mappen.
Starta programmet (DriverPacks BASE) och följ instruktionerna.
(peka på den mapp dit du kopierat xp-skivan)Sen bränner du tillbaka allt innehåll i mappen till en ny skiva. Då ska alla drivrutiner vara slipstreamade. OBS! om du tar alla driverpacks, måste du bränna på DVD sen.. men om du bara tar dom nödvändigaste (kontrollerkort, chipset och nätverk) får du plats...
Om du inte har en XP skiva med integrerat SP2, googla slipstream SP2 xp eller nåt liknande och skapa en sådan FÖRST!
Så om man tankar ner DriverPack MassStorage så borde det funka på en dator som säger att det inte finns några hårddiskar installerade då ?
Har en polare som har en toshiba med samma bekymmer, Vista från butiken men han vill ha xp istället, höll på igår kväll men gick inte igång, så det är bara att lägga till MassStorage så ska det funka då eller ?
2 Guest(s)