Hitta på sata disk när man ska installera XP?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hitta på sata disk när man ska installera XP?
Terho
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1353
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 30, 2007 - 7:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Kompisen köpte nyligen en ACER Travelmate 5310 med "vista" men som han inte kan använda för hanns cad program rasar hela tiden.... Rensade disken helt och skulle installera XP men då hittar inte XP disken! och de jävliga är att de inte finns någon disketenhet så jag kan inte få igång det med en disket med drivrutiner.... Någon som har en lösning?

jonte_power
Member
Medlem
Forum Posts: 2674
1157903
September 30, 2007 - 8:38 pm
sp_Permalink sp_Print

ja du får trycka F6 precis när installationen börjar (det står längst ned på skärmen). Sedan lägga in drivrutiner för satakontrollerkortet via diskett när du blir tillfrågad av installationsprogrammet eller så får du lägga in drivrutinerna på skivan innan installationen (driverpacks.net)

Enklare att från början (nu är det för sent) stoppa i skivorna som följde med datorn eller om det finns någon återställningspartition på disken...
Då får man med alla drivrutiner och förinstallareade program direkt.

EDIT: skit i sista meningarna, såg att du skulle byta från vista till xp. Då är det ingen vits att stoppa i återställningsskivorna

Terho
Kommer du hit ofta?
Medlem
1157909
September 30, 2007 - 9:53 pm
sp_Permalink sp_Print

jonte_power wrote: ja du får trycka F6 precis när installationen börjar (det står längst ned på skärmen). Sedan lägga in drivrutiner för satakontrollerkortet via diskett när du blir tillfrågad av installationsprogrammet eller så får du lägga in drivrutinerna på skivan innan installationen (driverpacks.net)

Enklare att från början (nu är det för sent) stoppa i skivorna som följde med datorn eller om det finns någon återställningspartition på disken...

EDIT: skit i sista meningarna, såg att du skulle byta från vista till xp. Då är det ingen vits att stoppa i återställningsskivorna

Jag har inga sata drivrutiner till den bärbara, vart in på ACER,s hemsida men hittar inget där chipet är iaf ett Mobil Intel 945GM/943GML hitatr det på intels sida men hittar inga drivrutiner där.... Hur gör jag så jag får in drivrutinerna på skivan då? Läste men hittade inte några direkta förklaringar.... Länka?

-d-himself-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1491
1157917
October 1, 2007 - 4:08 am
sp_Permalink sp_Print

brukar man inte bara behöva sata drivare till äldre xp skivor ? alla nyare med SP2 ingående har jag då aldrig stött på detta problem med.. ?

jonte_power
Member
Medlem
1157918
October 1, 2007 - 4:20 am
sp_Permalink sp_Print

SoundHead wrote: [quote=jonte_power]ja du får trycka F6 precis när installationen börjar (det står längst ned på skärmen). Sedan lägga in drivrutiner för satakontrollerkortet via diskett när du blir tillfrågad av installationsprogrammet eller så får du lägga in drivrutinerna på skivan innan installationen (driverpacks.net)

Jag har inga sata drivrutiner till den bärbara, vart in på ACER,s hemsida men hittar inget där chipet är iaf ett Mobil Intel 945GM/943GML hitatr det på intels sida men hittar inga drivrutiner där.... Hur gör jag så jag får in drivrutinerna på skivan då? Läste men hittade inte några direkta förklaringar.... Länka?

Du skapar en mapp som du t ex döper till winXP sen kopierar du hela innehållet från din xp-skiva till denna mapp. Ladda ner alla driverpacks och DriverPacks BASE från http://driverpacks.net/DriverPacks/
Installera DriverPacks BASE och lägg packa upp alla driverpacks i driverpack mappen.
Starta programmet (DriverPacks BASE) och följ instruktionerna.
(peka på den mapp dit du kopierat xp-skivan)

Sen bränner du tillbaka allt innehåll i mappen till en ny skiva. Då ska alla drivrutiner vara slipstreamade. OBS! om du tar alla driverpacks, måste du bränna på DVD sen.. men om du bara tar dom nödvändigaste (kontrollerkort, chipset och nätverk) får du plats...

Om du inte har en XP skiva med integrerat SP2, googla slipstream SP2 xp eller nåt liknande och skapa en sådan FÖRST!

jonte_power
Member
Medlem
1157919
October 1, 2007 - 4:21 am
sp_Permalink sp_Print

-d-himself- wrote: brukar man inte bara behöva sata drivare till äldre xp skivor ? alla nyare med SP2 ingående har jag då aldrig stött på detta problem med.. ?

Det beror på om satakontrollern finns med i SP2 eller inte.
Dom vanligaste när SP2 släpptes för ett par år sen finns med.

SP2 är ganska ouppdaterat, blir bättre i SP3 kan jag tänka mig.

Terho
Kommer du hit ofta?
Medlem
1158739
October 6, 2007 - 7:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Har fixa de nu men skivan vägrar boota i uppstart försökt flera gånger nu men nej.... Även fixat en annan fixad skiva men får inte den och boota, testa men en vanlig XP skiva och det funkar *mutter*

jonte_power
Member
Medlem
1158856
October 7, 2007 - 1:13 pm
sp_Permalink sp_Print

testa nLite när du ska göra en bootbar skiva..

Theking
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 3
1174705
January 12, 2008 - 8:14 am
sp_Permalink sp_Print

jonte_power wrote: Du skapar en mapp som du t ex döper till winXP sen kopierar du hela innehållet från din xp-skiva till denna mapp. Ladda ner alla driverpacks och DriverPacks BASE från http://driverpacks.net/DriverPacks/
Installera DriverPacks BASE och lägg packa upp alla driverpacks i driverpack mappen.
Starta programmet (DriverPacks BASE) och följ instruktionerna.
(peka på den mapp dit du kopierat xp-skivan)

Sen bränner du tillbaka allt innehåll i mappen till en ny skiva. Då ska alla drivrutiner vara slipstreamade. OBS! om du tar alla driverpacks, måste du bränna på DVD sen.. men om du bara tar dom nödvändigaste (kontrollerkort, chipset och nätverk) får du plats...

Om du inte har en XP skiva med integrerat SP2, googla slipstream SP2 xp eller nåt liknande och skapa en sådan FÖRST!

Så om man tankar ner DriverPack MassStorage så borde det funka på en dator som säger att det inte finns några hårddiskar installerade då ?
Har en polare som har en toshiba med samma bekymmer, Vista från butiken men han vill ha xp istället, höll på igår kväll men gick inte igång, så det är bara att lägga till MassStorage så ska det funka då eller ?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 51
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL