December 14, 2005
Har ett konstigt problem med min dator.. när jag startar upp den så laddar den ändra fram tills att "Windows XP"(laddar rutan) ska komma upp, men det gör inte det utan den startar om istället och så fortsätter det hela tiden..men innan det så kommer det upp så att jag får välja om jag vill "Starta i felsäkert läge","Starta i felsäkert läge med nätverk", "Starta i felsäkert läge med kommandotolk", "Starta Windows med dom senaste inställningarna som fungerade" samt "Starta Windows normalt".. Har testat alla men den startar fortfarande bara om..
Brukar alltid ha min dator på men så när jag kom hem en dag så var den avstängd..antingen är det någon av mina föräldrar som har vart och stängt av den eller så har en säkring säkert gått.. :arg:
När jag går in i BIOS och kollar om hårddiskarna finns så gör dom det, har 4 stycken SATA diskar, 250,400,320 samt 320 GB. Har även en extern USB-disk på 500 gb.
Har även testat att försöka installera om XP men då säger den att jag inte har några lagringsenheter att installera på..men om jag har USB-hårddisken i så hittar den den..har även testat att dra ut alla kablar samt tagit bort Flash-bios minnet en stund,utan resultat.
Har funderat att ta min Windows disk och sätta i den i min brors dator och formatera den,men den lär väl ändå inte hitta den sen om jag sätter i den i min dator igen?
Förut så har jag haft problem med nätaggregatet och moderkortet..har fått 2 nya nätagg från datorbutiken tills det visade sig att moderkortet till slut var sönder..fick då ett nytt och sen så funkade det ett tag tills nu..
Vad är problemet? 🙁
November 3, 2007
prova med drivisarna till sata på moder kortet dom fins oftas på recover skivan e datan av nyare sort så kann du ta dom på en usb pine /
annars så får du lägga in skivan efter att du tryckt f2 på ex install eller sättain en disket med drivisana för moder kortet så att den hittar satan
//
December 14, 2005
nuts wrote: prova med drivisarna till sata på moder kortet dom fins oftas på recover skivan e datan av nyare sort så kann du ta dom på en usb pine /
annars så får du lägga in skivan efter att du tryckt f2 på ex install eller sättain en disket med drivisana för moder kortet så att den hittar satan//
Har testat att starta upp Xp installationen och sedan tryckt F2 men istället för skiva så står det att den vill ha diskett..händer inget när jag testar med skiva..? Om jag ska köra med usbpinne,när ska den "laddas" och vad ska jag ha på den? SATA drivisarna är väl en självklarhet men vart hittar jag dom?
DrPepper wrote: Chansen finns ju att åskan kan ha slagit ner eller liknande?
Tveksamt att det kan vara åskan såhärårs? Fick höra från min bror att det nog var en säkring som hade gått så..
Jag skulle sagt risken, men kolla att köra xp-skivan och gå in i reparationsläget och kör chkdsk /r 😛
Testade att slå in chkdesk /r och den började hålla på..sen vid 75% hoppade den ner till 50 % och sen stannade den där.
🙁
June 11, 2001
Låter som ett allvarligt fel på filstrukturen. Har du partition magic i dos-läge så koppla bort alla diskar utom en, använd dock inte den du har windows på nu.
Sedan så partionerar du om den och ger en ca 8 GB stor partiton att installera windows på (den bör vara först och satt som active). Installera windows som vanligt. Där efter så kan du koppla in din nuvarande systemdisk och köra kommandot fsutil dirty set enhet:. Ersätt enhet med alla dom bokstäver som är hårddiskar.
Starta sedan om datorn. Windows kommer att anse att diskarna är skadade och behöver en noggrann kontroll.
Om inte detta fungerar är det ett allvarligt fel på installationen och då är det bara en ominstallation som kan hjälpa dig.
Dom drivrutiner du behöver ligger oftast på moderkortets CD under X:drivers...
December 14, 2005
Sebbe wrote: Låter som ett allvarligt fel på filstrukturen. Har du partition magic i dos-läge så koppla bort alla diskar utom en, använd dock inte den du har windows på nu.
Sedan så partionerar du om den och ger en ca 8 GB stor partiton att installera windows på (den bör vara först och satt som active). Installera windows som vanligt. Där efter så kan du koppla in din nuvarande systemdisk och köra kommandot fsutil dirty set enhet:. Ersätt enhet med alla dom bokstäver som är hårddiskar.
Starta sedan om datorn. Windows kommer att anse att diskarna är skadade och behöver en noggrann kontroll.
Om inte detta fungerar är det ett allvarligt fel på installationen och då är det bara en ominstallation som kan hjälpa dig.
Dom drivrutiner du behöver ligger oftast på moderkortets CD under X:drivers...
Jag har inte Partition Magic i DOS-läge..
"Köra kommandot fsutil dirty set enhet:" vart då?
Det där med Partition Magic i DOS-läge funkar ju inte så en ominstallation skulle nog sitta på sin plats,men jag kan ju inte göra det? Drivrutinerna ligger där ja,men hur ska jag komma åt dom?
Jalle64 wrote: Testade du det jag skrev fler ggr?
Annars testa igen
Har testat det ett par ggr men den enda disken den hittar är den externa som är USB 🙁
Får upp en bluescreen när jag startar XP installationen..
"Ett fel uppstod och Windows har stängts för att förebygga problem med din dator.
Om detta är första gången du ser detta meddelande, bör du starta om datorn. Om meddelandet visas igen, bör du utföra följande steg:
Datorns BIOS är inte helt ACPI-kompatibelt. Kontakta datorleverantören eller besök http://www.hardware-update.com om du vill ha ett uppdaterat BIOS. Om du inte kan erhålla ett uppdaterat BIOS, eller om tillverkarens senaste BIOS inte är ACPI-kompatibelt, kan du stänga av ACPI-läget under den textbaserade delen av installationen. Du kan göra det genom att trycka på F7 när du uppmanas att installera drivrutiner för lagringsenheter. Systemet kommer inte att meddela att F7 tangenten trycktes ned - ACPI kommer att inaktiveras i tysthet och installationen kan fortsätta.
Teknisk information:
*** STOP: 0x000000A5 (0x00010007, 0x000000CA, 0x00000000,0x000000000 "
Förstår inte riktigt hur jag ska kunna få tag i och lägga in en uppdatering på mitt BIOS och har testat det där med F7..installationen fortsätter men hittar inte hårddiskarna när jag ska försöka formatera eller installera om. Bara den externa..
December 14, 2005
Nu funkar datorn 😀 😀 😀
Hittade ett "recover" chip till moderkortet som låg i lådan som tillhör moderkortet. Satte på det ovanför Flash-BIOS minnet och startade upp och sedan så funkade den igen 🙂 sedan så uppdaterade jag BIOSet från moderkortets tillverkares hemsida 🙂 Och nu funkar det fin fint 😀
Tack så mycket allihopa för hjälpen 🙂
2 Guest(s)