March 17, 2002
När jag skriver in D: så står det att det inte är en giltig enhet.
Vad ska jag göra så att jag får min CD-rom att funka i dos?
Jag har inga drivrutiner på floppy, och även om jag hade det så kvittar det, min floppydrive är kaputt.
CD-romen funkar i windows, vilket betyder att drivrutiner finns någonstans.
Och om jag har förstått sätt så använder man mscdex i dos för att lägga till en CD-rom enhet.
Men jag vet ju inte vart drivrutinerna ligger.
Jag har en mapp som heter cdrom, där finns mscdex och en fil som heter wcd.sys!
Kan det vara drivrutinen?
Om ine, vart hittar jag den på hårddisken?
Oldschool member since 2002.
June 22, 2002
Det är jobbigt det där med CD-ROM i DOS. I alla fall, de flesta, nej alla moderna IDE CD-spelare är s.k. ATAPI-kompatibla. Windows har inbyggt stöd för detta. För att få det i DOS måste du hitta en ATAPI-drivrutin (gå in på vilken CD-ROM-spelar-tillverkares hemsida som helst, t ex Creative) och sök på DOS-drivrutiner för CD-ROM. En ATAPI-drivrutin funkar för alla ATAPI-cd-spelare. I drivrutinerna medföljer oftast ett installationsprogram som gör i ordning drivrutinen, mscdex, config.sys och autoexec.bat åt dig på rätt sätt. Finngs inget installationsprogram, eller om drivisen inte skulle funka med din cd-spelare, prova en annan tillverkare.
Ett problem kan vara att du inte har tillräckligt med "konventionellt minne". DOS har en slags begränsning, konv. minnet är max 640kb. Om inte drivrutinen och mscdex får plats i minnet måste du ta bort nåt från startfilerna. Men det ska nog inte va nåt problem tror jag.
Ett till problem du kan få är om du startar windows med drivisarna laddade... Det går å lösa det med men jag orkar inte förklara...
(det var mycket roligare med DOS)
June 22, 2002
Här är en bra idé: Man kan boota från vissa CD-skivor om BIOSen och cd-spelaren klarar det, den finessen började hårdvaran klara under Pentium-generationen så det är mycket troligt att du kan boota datorn från någon Windows 98 skiva. Det kommer upp en meny då, välj bara "starta datorn med CD-ROM-stöd". Det går ju, men det är ingen permanent lösning för att kunna använda CD-ROMen i DOS. Men det kanske inte var det du ville?
För att kunna boota från en cd-skiva måste man ställa in bootordningen på rätt sätt, i ditt fall vore väl detta mkt lämpligt :
Boot device 1: CD-ROM
Boot device 2: HDD-0 (första hårddisken)
1 Guest(s)