May 29, 2006
Igår sålde jag en dator som jag har använt och testade den igår igen så allt skulle vara ok innan försäljning och allt fungerade precis som vanligt. Men nu när den nya ägaren försöker starta den så hittar den varken disk eller dvd. Då den nya ägaren inte har särskilt bra kunskaper om datorer så kunde jag inte ge mera råd än att dra ur nätkabeln och trycka på startknappen tills dessa att dom blir less och sen stoppa tillbaka och testa starta igen. Tyvärr fungerar inte detta och dom känner ingen som är kunnig inom området så jag vet inte vad jag ska hitta på.
June 11, 2001
Vad är det för spec på maskinen, är den ett egenbygge eller är den en märkesmaskin?
Låter som kabeltrassel eller att moderkortet har bråkat.
Antar att dom får någon bild på maskinen som säger något från bios?
Har datorn skickats per post, kan vara ram eller kablar som halkat snett.
Ommontering av ramminne och sedan bortkppling (alla) och omanslutning av hårddisk, diskettstaton och DVD, en i taget, borde göra att datorn fungerar.
Dåligt monterat ramminne eller diskett/HDD-kabel kan ge konstiga resultat.
May 29, 2006
M2NE-SLI är moderkortet där det sitter en x2a 5000+, några noname minnen och ett 9600gt på. Har satt ihop den själv. Dom kom och hämtade datorn med bil. Men det jag tänkte var att man kunde tipsa dom om nått enkelt som dom klarar av. Har sagt att dom ska kontrollera så att alla kablar sitter men det känns konstigt att den varken hittar disk eller dvd. Den startar som vanligt bara att den inte hittar dessa, helt utan felmeddelanden förutom att den inte kan boota. Jag fixar garanterat problemet om jag åker dit och testar och kanske byter ut moderkortet som jag skulle tro bökar lite grann om kablarna inte har rört på sig.
1 Guest(s)