Hjälp|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hjälp
czappa
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 40
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 19, 2010 - 4:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Skulle installera en extra lagringsmedia (HD) idag men utforskaren hittar den inte! Den finns med i bios och enhetshanteraren men inte i utforskaren. Får väl ta det från början vad som finns: Asus Commando, P965 moderkort. Har En DVD läsare IDE kopplad och en DVD brännare SATA Slave kopplad. Sen har jag en operativ disk SATA master kopplad och då en lagrings disk slave kopplad. Nu är det så att jag vill till med en till lagrings disk men får inte till det enligt min beskrivning ovan.
Det finns totalt 6 SATA uttag på moderkortet och enligt manualen är bara två slave resterande 4 master.
Är det någon med tips på hur jag ska göra? :cy:

Dadde
Member
Medlem
Forum Posts: 2868
1249872
May 19, 2010 - 5:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Är hårddisken helt ny så kan en behöva formateras så den får ett filsystem. Välj NTFS snabb där och formatera så ska den komma upp i utforskaren.

czappa
Medlem
1249873
May 19, 2010 - 5:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Dadde wrote: Är hårddisken helt ny så kan en behöva formateras så den får ett filsystem. Välj NTFS snabb där och formatera så ska den komma upp i utforskaren.

Hur? Var?

Tidsdjuret
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1268
1249878
May 19, 2010 - 6:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Om hårddisken är SATA så skall inte slave/Master vara av någon betydelse, men om du inte hittar den fast den är inkopplad.

Du behöver då som sagt aktivera den med en partition och formatera den i Windows med hjälp av Diskhanteraren.
I XP så kommer du åt den genom kontrollpanelen och i Vista/Windows 7 kan du klicka med högra musknappen på "Den här datorn" eller Computer och välja Hantera/Manage, gå sedan vidare till Diskhanteraren/Disk Management.
Förhoppningsvis dyker Disken upp som Opartitionerad med streckade linjer över sig, markera den och välj Action i översta Menyn sedan All Tasks, vidare Partition och Format.

Tja, hoppas det stämmer med verkligheten för dig också, men det är väll dom stegen man får ta om disken syns i BIOS men inte dyker upp i Windows.

/Jonas.

czappa
Medlem
1249881
May 19, 2010 - 7:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Tidsdjuret wrote: Om hårddisken är SATA så skall inte slave/Master vara av någon betydelse, men om du inte hittar den fast den är inkopplad.

Du behöver då som sagt aktivera den med en partition och formatera den i Windows med hjälp av Diskhanteraren.
I XP så kommer du åt den genom kontrollpanelen och i Vista/Windows 7 kan du klicka med högra musknappen på "Den här datorn" eller Computer och välja Hantera/Manage, gå sedan vidare till Diskhanteraren/Disk Management.
Förhoppningsvis dyker Disken upp som Opartitionerad med streckade linjer över sig, markera den och välj Action i översta Menyn sedan All Tasks, vidare Partition och Format.

Tja, hoppas det stämmer med verkligheten för dig också, men det är väll dom stegen man får ta om disken syns i BIOS men inte dyker upp i Windows.

/Jonas.

Tack för den vägledningen. Nu stötte jag dock på ett problem. Det står att den inte är initierad! Vad sjutton menas med det? Hur initierar jag disken? Gahhh.... Det löste sig. Det var bara att högerklicka och initiera!

Stort tack för hjälpen!

Tidsdjuret
Kommer du hit ofta?
Medlem
1249883
May 19, 2010 - 7:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Kolla om du har valet "Mark Partition as Active" eller motsvarande i Menyn, det borde Initiera Disken.

Tidsdjuret
Kommer du hit ofta?
Medlem
1249884
May 19, 2010 - 7:21 pm
sp_Permalink sp_Print

OK, kul att det löste sig 🙂

Sen gäller det att komma ihåg sådant till nästa gång det blir aktuellt och det är ju inte ofta man behöver fixa diskar, hehe!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 575
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL