June 7, 2005
Hey hey!
Jag köpte ett Kingston PC3200 DDR400 - KVR400X64C25 / 512 mb RAM minne häromdagen för att ersätta mina två äldre minnen. Nu undrar jag om minnet är rätt konfigurerat för optimal prestanda (ej överklockning).
Enligt Sandra Software så är inställningen just nu: SiSoftware Sandra
Total Memory : 512MB DDR-SDRAM
Memory Bus Speed : 2x 139MHz (278MHz data rate)
Ska det inte vara totalt 400 mhz och 2x200 mhz?
Om det är det senare, hur vet jag vilka inställningar jag ska göra i BIOS (cas och allt det där) som passar mitt minne? Tack på förhand
June 7, 2005
SiSoftware Sandra
Processor
Model : AMD Athlon(tm) XP 2500+
Speed : 1.83GHz
Model Number : 2500 (estimated)
Performance Rating : PR2658 (estimated)
Cores per Processor : 1 Unit(s)
Threads per Core : 1 Unit(s)
Internal Data Cache : 64kB Synchronous, Write-Back, 2-way set, 64 byte line size
L2 On-board Cache : 512kB ECC Synchronous, Write-Back, 16-way set, 64 byte line sizeMainboard
Bus(es) : ISA AGP PCI USB i2c/SMBus
MP Support : No
MP APIC : No
System BIOS : American Megatrends Inc. 080012
System : System manufacturer System Product Name
Mainboard : ASUSTeK Computer INC. A7N8X-XE
Total Memory : 512MB DDR-SDRAMChipset 1
Model : ASUSTeK Computer Inc nForce2 AGP Controller
Front Side Bus Speed : 2x 167MHz (334MHz data rate)
Total Memory : 512MB DDR-SDRAM
Memory Bus Speed : 2x 139MHz (278MHz data rate)Video System
Monitor/Panel : COMPAQ Presario MV700-färgbildskärm
Monitor/Panel : Standardbildskärm
Adapter : RADEON 9600 SERIES
Adapter : RADEON 9600 SERIES - SecondaryOperating System(s)
Windows System : Microsoft Windows XP/2002 Professional 5.01.2600 (Service Pack 2)Network Services
Adapter : Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC
(med lite censur) 🙂
August 16, 2003
din processor, xp2500 har standard busshastigheten (2x)166MHz
om dina minnen nu kör 133MHz så är dom onödigt underklcokade.
166MHz ska du som lägst köra dom i. så att dom blir synkroniserade med processorn 1:1
Du kan även säkert i BIOS enkelt ställa om så att minnena går i äkta DDR400, men jag tror inte att det gör någon skillnad, för att minnesignalerna måste ändå stanna upp och vänta in processorn så det blir ingen prestanda vinst.
men eftersom xp2500 är så överklockningsvänlig så ska det inte vara några problem att dra upp FSB till 200MHz (400MHz DDR)
för att ditt moderkort är märkt att klara den hastigheten, dina minnen med, och processorn klarar den även om den inte är märkt med det
då har du "optimal" prestanda i ditt system
timingsarna du bör vara automatiskt 2.5-3-3-8 men är märkta att klara (från Kingston) 2.5-3-3-6 1T 2.6V
http://www.anandtech.com/showd.....2&p=4
jag vet inte om jag ha missat något, (har mycket att göra 😀 )
edit: för att ändra så att den blir synkroniserad med processorn så är det någon inställning i BIOS, vet inte vad den heter på ASUS just nu, men den ska finnas bland dom andra inställningarna för systemets hastigheter, säg till om du inte hittar så kan jag slå upp det.
June 7, 2005
Okej, jag har just prövat.
Jag ändrade FSB från 166 till 200 mhz i Bios. (FSB spread spectrum disabled) Sen ändrade jag i minnet, från auto till DDR400 (CAS och det övriga var på Auto) Ändringen verkade ha bumpat upp min Athlon 2500 till en 2.2 ghertz (enligt startup medelandet).
Resultatet var att datorn vägrade start upp när den bootade hårddisken utan bara rebootade. Jag tog tillbaka FSB till 166 och prövade att behålla den högre minnesinställningen...HD'n bootade men frös under windows-laddningen. Min nuvarande inställning är precis som den var förut och det verkar funka fint.
Men vad göra nu? 😛
August 16, 2003
när du körde upp den till 200, kanske inte helt konstigt om du inte ökade spänningen till processorn (Vcore)
men när du hade kvar minnena på 166 för att ha 1:1 och att den krashade då, det låter mycket konstigt
du har alltså bara ett minne i datorn? en sådan där 512MB Kingston minne? mest skumt i så fall.
June 7, 2005
Poontus wrote: när du körde upp den till 200, kanske inte helt konstigt om du inte ökade spänningen till processorn (Vcore)
men när du hade kvar minnena på 166 för att ha 1:1 och att den krashade då, det låter mycket konstigtdu har alltså bara ett minne i datorn? en sådan där 512MB Kingston minne? mest skumt i så fall.
Jupp, 1 sprillans ny 512 mb. Kanske CAS och dom där övriga inställningarna (DRAM timing), som var på AUTO inte fixade rätt inställningar?
August 16, 2003
du råkar inte typ bo i närheten så att jag kan komma över och se på plats om jag kan fixa det, lite lättare när man har grejerna framför sig 😉
men om du verkligen ställde in rätt så att den skulle gå i 166MHz och det inte fungerar så låter det mycket konstigt, typ minnet kanske är lite defekt?
June 7, 2005
Poontus wrote: du råkar inte typ bo i närheten så att jag kan komma över och se på plats om jag kan fixa det, lite lättare när man har grejerna framför sig 😉
men om du verkligen ställde in rätt så att den skulle gå i 166MHz och det inte fungerar så låter det mycket konstigt, typ minnet kanske är lite defekt?
Nä bor i Norrland. 😀
Men om minnet är defekt, varför dyker det enbart upp vid högre hastigheter? En sak, minnet är single layer istället för Double Layer, har det något med saken att göra?
Om jag nu mot förmodan lyckas fixa minnet, hur och till vad ska jag ändra CPU volten till?
June 7, 2005
Okej en smärre uppdatering.
Som bekant så rebootar min dator om jag kör FSB 200. Om jag ändrar minnet till ddr400 (och kör Auto på cas, tras inställningarna) så fryser datorn.
Men om jag kör DDR400 på minnet och ställer in CAS, TRAS och allt detta för hand så funkar minnet. Kör jag FSB 191 så funkar CPU också.
Just nu är min spec: 2096.9 MHz CPU,
DRAM Frequency 158.9 MHz
FSB:DRAM 6:5
CAS# Latency 2.0 clocks
RAS# to CAS# 3 clocks
RAS# Precharge 3 clocks
Cycle Time (TRAS) 8 clocks
Jag kan fortfarande inte ändra CAS-latency till 2.5 trots att jag ställde in det manuellt. Oavsett det så ska jag öka FSB sakta men säkert för att testa vilka inställningar som funkar (som sagt, 200 funkar ej).
CPU Tempen är 50 grader, ungefär samma som innan nya minnet och CPU inställningen.
Så nu behöver jag råd om vad jag borde eller inte borde göra i inställningarna.
2 Guest(s)