September 7, 2003
Det börjar bli dags att kasta ut s775-riggen (eller åtminstone mobo/CPU/RAM) och efter att ha kollat runt har jag fått uppfattningen att en Core i5 3570K skulle passa mig utmärkt. Det verkar vara Z77 som rekommenderas av de flesta men det finns ändå många moderkort att välja bland.
Några av förutsättningarna är:
* Ett par USB 3.0 och 8+ USB 2.0 som minimum (inkl interna kontakter)
* Minst 2 + 4 SATA platser med RAID (Lutar åt 2st 128gb SSD för program och 3-4st större för lagring i RAID 5)
* Minst en PCI-e för grafik och en för ljudkort, men gärna en eller två platser till om det dyker upp något roligt på marknaden de närmaste åren
* Fyra minnesplatser (Siktar på 2st 8GB, men vill kunna uppgradera enkelt vid senare behov)
* Helst integrerat ljudkort också, om ingen har något annat förslag på hur man skickar ljud från spel/voicecom till hörlurar och musik till högtalarna samtidigt
* Gärna en eSATA, men det är inte nödvändigt
Jag planerar inte att överklocka i någon större utsträckning, men jag ser gärna att det är kvalitativa komponenter för att hålla systemet så stabilt som möjligt. Priset är inte så noga men jag siktar egentligen inte på topprestanda så jag tycker det borde gå att hålla ner priset lite.
January 9, 2004
med de kriterar du satt ut så fungerar nästan vilket moderkort som helst.
Behöver du inte ha någon PCI plats så tycker jag du ska kolla op moderkort med Z77 eller Z75 chipset. Tillverkare spelar ingen större roll men jag tycker Gigabyte och Asus kör bra kort. Gigabyte brukar ha bättre ljudkretsar och Asus har ibland Intel NIC på sina kort. Smaksak 🙂
September 7, 2003
-Tjalve-;1283206 wrote: med de kriterar du satt ut så fungerar nästan vilket moderkort som helst.
Hehe, ja det var ungefär det jag kom fram till så jag tänkte att det kanske kunde finnas lite personliga erfarenheter eller subjektiva åsikter så här på NH... 🙂
-Tjalve-;1283206 wrote: Tillverkare spelar ingen större roll men jag tycker Gigabyte och Asus kör bra kort. Gigabyte brukar ha bättre ljudkretsar och Asus har ibland Intel NIC på sina kort. Smaksak 🙂
Jo, det stämmer väl också vad jag kommit fram till. Efter att ha klickat runt på prisjakt en stund så står det mellan ASRock, ASUS och Gigabyte. ASRock är visserligen billigast, men jag litar inte riktigt på det företaget...
February 12, 2003
Jag slår ett slag för MSI Z77A-GD65. Visst, jag jobbar för MSI, bara så ingen anklagar mig för att jag gör smygreklam. Låt mig istället göra ett informerat inlägg om varför:
* Bra integrerat ljud. ALC898 (många billigare moderkort använder ALC892, som t.ex. vårt eget GD55)
* Intel NIC
* PCI-E 3.0 på alla PCI-E-portar (16/8/4x)
* Moderkortet med högst omdöme på Prisjakt, någonsin: Moderkort - Hitta de bsta priserna, information och omdmen
Annars är Z77A-GD55 i princip samma moderkort med ALC892, x4 PCI-E-porten i PCI-E 2.0 istället för 3.0 och några faser mindre för CPU-strömförsörjningen. Intel-NIC där också.
Men som sagt, lyssna inte på mig. Kolla bara prisjaktlänken istället. 😉
September 7, 2003
Hehe, ja så kan man ju också se det...
Jag gillar minis svar, framför allt att du tog upp några viktiga punkter att kolla på, men det lutar nog ändå åt Asus P8Z77-V, Pro eller Delux, just nu. Eller så blir det ett ASRock för halva det priset, bara för att det är billigt 😛
Tack för hjälpen, nu ska jag bara fundera lite till på egen hand.
September 7, 2003
-Tjalve-;1283233 wrote: Obs. Det är inget fel på Asrock. De brukar ha lite mindre finesser bara 🙂
Finesser är inget jag har märkt att de saknar (de har ju t.ex. eSata på ett par Z77-kort, vilket jag inte sett från MSI).
Mitt intryck är främst att de brukar välja billigare komponenter men ibland sätter de ihop moderkort som ingen annan tänkt på. (T.ex. de gamla S754 + S939 korten eller AGP + PCI-E korten :P)
Billigare komponenter innebär ju billigare moderkort, men man får ju bara vad man betalar för. Har man otur kan de ha sparat in på fel saker och det kan bli ett helvete att felsöka...
1 Guest(s)