July 20, 2003
lånade flickvännens PSU och lite IDE kablar ur hennes dator för
att fixa min igen. Under en tid så kopplade jag ur hennes och kopplade
in min hårddisk, allting fungerade, sen när jag skulle koppla i hennes grejjer igen så hittar biosen inga IDE saker över huvudtaget..
Provat att reseta cmos, byta mellan main och backup biosen,
köra på failsafe inställningarna, försökte tom koppla in min hårddisk
igen, men det fungerade inte. Provat att byta ide kablar med, utan resultat..
Någon som har någon ide?
Bild på moderkortet:
http://www.askrouz.net/Bild_007.jpg
Moderkort:
Gigabyte 8ihxp 3.0 rev
Hårddisk:
Seagate 120gb
Minnen:
Twinmos 2 x 256
July 20, 2003
japp, men det är lite konstigt för det finns 4 ide ingångar på moderkortet. Och datorn har funkat förut med att ha 2 st cdrom i en IDE kontakt, borde det verkligen fungera? Borde det inte vara så att det är 2 master och 2 slave ingångar, låter mysko.. men men.. Har inte rört en jumper, molex antar jag är själva elförsörjningen tll hårddisken och cdromerna, ja det har jag testat att ändra..
January 19, 2003
Hårddiskarna bör skall kopplas i den vita kontakten då det är IDE1 och CD-Romar i den röda då den är IDE2.
Ang master och slave så är det byglingen på enheterna som styr, kolla så att inte båda hårddiskarna har samma bygling t.ex. båda slave eller båda master. Om du nu byglade om när du plockade ur disken. Varje IDE kanal klarar av en master och en slave enhet. De två gröna kontakterna är ifall man vill raida enheter eller bara fylla ut med lagringsutrymme.
//Jimmy
June 11, 2001
Hårddiskarna skall kopplas så här:
Primary/IDE0|-------------------------------|Slavdisk|--------|Masterdisk
Secondary/IDE1|-------------------------------|CD/DVD-spelare/HDD|---------|Brännare
Kabeln fungarar så att masterenheter sitter längst ut på kabeln
Kabelns längsta del skall sitta i moderkortet.
Har datorn ingen brännare skall en vanlig CD/DVD-spelare sitta som master. Anledningen till detta är att master har högre prioritet än slave.
2 Guest(s)