February 14, 2006
Hilfe!
Har ett Epox 9nda3+ Nforce3 som hänger sig vid Magic-Health i POST och jag kan inte komma åt bios. Alla siffror för spänningar, varvtal och temperaturer är helt "garbled", och gå från noll till tiotusen huller om buller. Jag har clearat CMOS många gånger, tagit ut batteri med mera. Testat massor med olika minnen. Inget annat ikopplat.
Nu undrar jag:
Har någon använt en floppy med awdflash samt senaste bios och lyckats flasha bioset med framgång, när något liknande inträffat?
Jag kan alltså omöjligen komma åt mitt bios, kan inte egentligen göra något annat än att se på. Tangenbordet fungerar fram tills att den låser sig. Den känner igen cpu, minnen, hårddisk m.m. men precis därefter låser den sig.
Som jag ser det:
Bios trasigt=osannolikt då jag inte försökt flasha det, men möjligt
Agg trasigt=tror inte det skulle resultera i sådana fel
RAM trasigt=nej, har testat olika sorter
CPU trasig= Njae, den startar upp och känns av
GPU trasig=tror inte det heller då boot-logo visas utan problem
Mobo trasig= Kanske, men den bootar ju en bit och det fungerade nyss
Dessutom säger POST "checksum error-defaults loaded" VARJE gång jag bootar.
Vad göra? Kan någon brainstorma lite ideer innan jag ger upp helt på detta?
December 3, 2004
Du har inte råkat röra nån jumper som sitter fel?
Jag hotflashade mitt nuvarande Dfi då den vägrade att boota som den skulle efter att jag flashat bios med fel fil, den ville alltså inte ens gå förbi boot logot.
Prova få tag på ett mobo med samma bios chip och sedan hotflashar du det i windows med winflash (kryssa i att den skriver över allt dv.s boot block, dmi block etc)
February 14, 2006
Jumpers sitter där de ska, den enda jag rört är clear-cmosjumpern. Jag känner ingen med samma typ av moderkort som jag, men innan jag beställer ett nyt bios från Epox vill jag vara lite mer säker på att det just är bioset som strular och inget annat. Nytt bios=200:- minst.
*edit*
Nu har jag testat med ett annat agg, samt att jag kopplat ur GPU:n. Felet kvarstår. Den goda nyheten är att mitt Nvidia 6800 nog inte är paj, inte agget heller. Den dåliga nyheten är att det fortfarande inte fungerar. Nu står det mellan korrupt bios och trasigt moderkort.
December 3, 2004
Flatline wrote: Jumpers sitter där de ska, den enda jag rört är clear-cmosjumpern. Jag känner ingen med samma typ av moderkort som jag, men innan jag beställer ett nyt bios från Epox vill jag vara lite mer säker på att det just är bioset som strular och inget annat. Nytt bios=200:- minst.
*edit*
Nu har jag testat med ett annat agg, samt att jag kopplat ur GPU:n. Felet kvarstår. Den goda nyheten är att mitt Nvidia 6800 nog inte är paj, inte agget heller. Den dåliga nyheten är att det fortfarande inte fungerar. Nu står det mellan korrupt bios och trasigt moderkort.
Börja med att kolla exakt vad chippet heter och OM det går att ta lös, vissa är fastlödda och går inte att ta bort.
Så om det är lött så har du inget annat val igentligen, köp ett nytt mobo.
February 14, 2006
Tack för hjälpen, alla som svarat på den här och de andra trådarna jag skapat relaterade till min strejkande dator.
Hatar att erkänna det men...
Tyvärr verkar det som om jag måste erkänna mig besegrad. Har ingen aning om vad felet beror på längre.
Får köpa nytt moderkort när lönen kommer och hoppas det hjälper. Gör det inte det får jag skylla på CPU:n.
1 Guest(s)