April 24, 2001
Har bytt mammabräda och därmed även chipset, från Via 694X till i815. Utrustningen i maskinen är exakt densamma (minnen, processor, NIC, grafikkort osv) men jag får sämre minnesprestanda enligt SiSoft Sandra med i815 än vad jag hade med Via -chippet. Det är ju samma FSB och eftersom i815 ska vara snabbare (alla tester jag sett kör 100-133 Mhz FSB) än 694X så tycker jag att minnesprestandan borde vara linjär i förhållande till FSB:n. Någon som vet hur man optimerar minnesprestanda i BOIS på ett CUSL2-C? Jag klarar inte av att få sämre mätresultat än jag hade innan... 🙁
Är det stor skillnad på resultaten?
Har du nyaste biosen för moderkortet?
Tekniknörd som gillar att träna.
Ja det var ju inte så stor skillnad..
Men det går kanske att optimera lite.. Det är bara att leka lite i biosen!
December 20, 2000
Jag trimmade en burk med detta moderkort för ett tag sen och jag blev lite fundersam i bios........det f-nns väldigt få inställningar för att trimma minnesprestandan. Dock så är kortet ett höjdare när det gäller att trimma CPU:n!
Ändra till Cas 2 för det är nästan den enda tweaken som går när det gäller minnestweak.
Jo det verkar vara som att Intel inte har ändrat mycket i biosen sen BX chipet.. Där är iförsej minnes prestandan rätt optimerad men där går det nästan bara också att ställa in Cas 2 eller Cas 3..
1 Guest(s)