January 16, 2005
för det första visste jag inte var jag skulle lägga detta inlägget eftersom att det antingen kan bero på mjukvara eller hårdvara men om det är fel får nån mod flytta de.
det är så här att jag har fått problem med mitt grafikkort nu. jag får nämligen skumma svarta prickar när jag ser på film och spelen ser helt skumma ut. datorn är den som står i sign men kortet är inte längre överklockat och jag har heller inte försökt maxa överklockningen så jag tror inte att det beror på det.
bilderna under kan nog visa lite hur mitt problem ser ut.
så här ser det även ut när jag spelar
[Image Can Not Be Found]
får att testa om felet påverkade alla spel så startade jag CS Condition Zero och där blev några konstiga turkosa fläckar lite över allt.
alla de svarta prickarna visas inte på denna bilden men man kan se dem på vissa ställen. (är betydligt fler annars.)
[Image Can Not Be Found]
jag har precis provat att installera om drivrutinerna till grafikkortet men det hjälpte inte. jag har även tagit ut det och sen satt i det igen för att se om det hjälpte men utan några resultat.
SNÄLLA kom med förslag på åtgärder, kommer inte på vad det skulle kunna vara!
det enda hårdvaru förändring som hänt är att jag har fått sätt på CPU fläkten på nytt men jag hade inte så jätte mycket kylpasta kvar så där kan vara för lite. tror iofs inte att det är det som är problemet men det kan vara värt att nämna.
sen piper dessutom datorn till en gång när man startar den, men jag kommer inte ihåg om den har gjort det innan eller inte så någon med ett likadant moderkort får ju gärna säga till om deras osså gör det eller om det kan ha med problemet att göra.
January 16, 2005
fläkten som sitter på är en Arctic Cooling ´där fläkten snurrar på. där sitter även kylflänsar på minnena. har känt på kylflänsarna och de är inte särskilt varma.
Frågan som jag ser det är huruvida det är ett mjukvaru problem eller ett hårdvaru? med tanke på att jag bara upplever problemen när datorn anstränger sig.
January 16, 2005
kom på nu att jag råkade golva kortet (inte från någon större höjd, tror typ det låg i en antistat påse ovan på chassit som låg på golvet så vi snackar kanske 10cm.) kan fläkten ha rubbats när det hände så att jag ska prova att ta av den och sätta på den igen eller?
om jag nu behöver göra detta så får jag ju även byta kylpasta. vilken pasta rekommenderar ni och kan man använda likadan pasta som den man har på processorn? (den på prollen behöver osså bytas.)
May 23, 2005
Nutty wrote: kom på nu att jag råkade golva kortet (inte från någon större höjd, tror typ det låg i en antistat påse ovan på chassit som låg på golvet så vi snackar kanske 15cm.) kan fläkten ha rubbats när det hände så att jag ska prova att ta av den och sätta på den igen eller?
om jag nu behöver göra detta så får jag ju även byta kylpasta. vilken pasta rekommenderar ni och kan man använda likadan pasta som den man har på processorn? (den på prollen behöver osså bytas.)
låter som en bra ide.
du har inte möjlighet att mäta hur varmt det är?
January 16, 2005
May 23, 2005
Nutty wrote: tyvärr har jag inte det. det går ju inte att kolla i datorn och nån annan bra termometer har jag inte tillgänglig.
men vad ska jag använda för kylpasta och kan jag använda samma sort som den till processorn?
gissning, ja, det går nog bra. men har aldrig monterat på gfx själv, köpte färdigmonterat begagnat
January 16, 2005
January 16, 2005
August 16, 2003
Nutty, om det mot all förmodan inte skulle räcka så måste du lägga upp en bild så att vi nadra kan få oss ett gott skratt. kylpastan kyler inte, den ska bara leda värmen från kärna till kylare, om det är för lite ( = inget alls?) är inte bra, och är det alldeles för mycket så att det är tjockt då kan det vara sämre än lagom också.
min granne har Tricom, han berättade om att det för några år sedan kom in en snubbe med en trasig CPU, den hade gått sönder pga. att han hade smetat på alldeles för mycket kylpasta så att det hade runnit utanför och processorn dog av det. det täcktes inte av garantin...
January 16, 2005
har bytat på både cpu och gfx nu och det räckte gott o väll
tvärr löste det inte mitt problem över huvudtaget, samma jäkla prickar när jag ser på film.
min fråga är nu, sjunger mitt gfx-kort på sista versen, är det kanske någon annan hårdvara eller kan det vara ett mjukvaru problem???
January 16, 2005
kan det hjälpa att installera om Windows???
kommer ihåg att jag haft ett grafikproblem innan som försvann när jag fomaterade men det var inte likt dett!
Om nu det kan hjälpa vilken versioner rekommenderas då x64 eller vanliga XP?
EDIT: Jag har nu provat kasta i ett GF4 MX i burken och det verkar som om jag kan se på filmer och liknande nu vilket betyder att det är själva grafikkortet det är fel på.
August 16, 2003
möjligt att det hjälper att formatera, hade grafikbuggar på min bärbara och det löstes efter en ominstallation.
hur är den med minnena på ditt 9800Pro? har dom kylflänsar? ser ju nässtan ut som när minnena blir överhettade.
du kan ju testa med andra drivers också om det skulle hjälpa, Omega, NGO eller något sådant 😉
January 16, 2005
asså saken är den att där sitter flänsar på minnena och jag har dessutom känt på dem och de känns inte så himla varma heller.
vad jag tycker skulle vara märkligt är att det skulle hjälpa med en formatering eftersom att jag nu sitter med ett gf4 mx inkopplat och det fungerar hur bra som helst. jag menar om problemet låg i windows, borde inte detta kortet också påverkas då?
1 Guest(s)