Hjälp! HDD x2 i RAID1, skall in i gammal dator|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hjälp! HDD x2 i RAID1, skall in i gammal dator
knasten
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 4
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 22, 2009 - 6:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej! Jag är i färd med att skaffa nya hårddiskar till min dator, gäller att få det gjort innan min nuvarande på 250GB kraschar. Därtill är den full. Planen är alltså mer utrymme plus backup, jag vill inte förlora fyra års foton.

Det blir förmodligen två Seagate Barracuda 7200 500GB och därtill en Seagate Desktop 500GB. Det är inte lönt med mer än 500GB, när det väl är fyllt kommer det att vara dags för en ny dator.

Frågan är nu vad ni tror är bäst:

1. Behålla min nuvarande 250 disk som den är och köra alla program, windows etc. från den, men flytta över alla dokument, bilder och dylikt till de nya och köra dem speglade i RAID1.

2. Ta bort den nuvarande HDD:n och köra allt på den nya i RAID1. Att jag förlorar 250GB spelar ingen större roll, jag fyller mycket långsamt.

Vilket är lättast och vilket är bäst? Jag har letat runt på olika forum, men inte hittat det jag söker. Som ni säkert förstår är datorer inte min hemmaplan, så jag vore mycket tacksam för alla synpunkter, tips och råd. Tack på förhand!

knasten
Medlem
1228785
June 22, 2009 - 6:18 pm
sp_Permalink sp_Print

För övrigt har jag läst på tillräckligt för att vara något så när orienterad inom området, men inte så mycket att jag verkligen förstår vad jag pratar om. 😛

Sålunda: tacksam för råd! 😀

mattan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1457
1228786
June 22, 2009 - 6:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej och välkommen!

Jag föreslår att köra windows och program på din 250GB-disk och spara på RAID1 diskarna. Om du ska ha 3st diskar på 500GB så borde du kunna köra dom 3 i RAID5 istället. Då blir 1GB säkert.

knasten
Medlem
1228791
June 22, 2009 - 7:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Här går det undan, toppen! Annat än i vårdköerna jag pysslar med dagtid... 😀

Om jag gör som du föreslår, behöver jag alltså inte ominstallera windows (hemska tanke) och andra program, utan kan bara plugga in de nya diskarna och köra?

Jag hittade en artikel om RAID1 installering här http://www.smartcomputing.com/.....&guid, som borde hjälpa mig på traven. Eller är det någon som har tips om andra hjälpsidor kring detta?

Den tredje disken, Seagate 500, skall vara som backup ståendes någon annan stans, om huset brinner ner, så RAID5 är inte aktuellt.

PS. Förresten har jag aldrig begripit hur jag istället för att klistra in en lång och ful länk som den ovan, gör så att folk bara kan klicka på här och komma dit. Suck. Nu avslöjade jag min okunskap. Igen. 🙁 [/u]

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1228793
June 22, 2009 - 7:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Har du Windows på 250GB nu behöver du ju såklart inte installera om något om du fortsätter köra så.

Korta ner långa länkar gör du såhär:

länk
knasten
Medlem
1228796
June 22, 2009 - 8:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Det blev två Samsung SpinPoint F1 500GB och en Western Digital My Book Essential Edition 2.0 500GB. Till helgen blir det fram med skruvmejseln, sedan huvudvärk och tandagnissel. Gött.

Tack för hjälpen så här långt!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 434
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL