June 22, 2009
Hej! Jag är i färd med att skaffa nya hårddiskar till min dator, gäller att få det gjort innan min nuvarande på 250GB kraschar. Därtill är den full. Planen är alltså mer utrymme plus backup, jag vill inte förlora fyra års foton.
Det blir förmodligen två Seagate Barracuda 7200 500GB och därtill en Seagate Desktop 500GB. Det är inte lönt med mer än 500GB, när det väl är fyllt kommer det att vara dags för en ny dator.
Frågan är nu vad ni tror är bäst:
1. Behålla min nuvarande 250 disk som den är och köra alla program, windows etc. från den, men flytta över alla dokument, bilder och dylikt till de nya och köra dem speglade i RAID1.
2. Ta bort den nuvarande HDD:n och köra allt på den nya i RAID1. Att jag förlorar 250GB spelar ingen större roll, jag fyller mycket långsamt.
Vilket är lättast och vilket är bäst? Jag har letat runt på olika forum, men inte hittat det jag söker. Som ni säkert förstår är datorer inte min hemmaplan, så jag vore mycket tacksam för alla synpunkter, tips och råd. Tack på förhand!
June 22, 2009
Här går det undan, toppen! Annat än i vårdköerna jag pysslar med dagtid... 😀
Om jag gör som du föreslår, behöver jag alltså inte ominstallera windows (hemska tanke) och andra program, utan kan bara plugga in de nya diskarna och köra?
Jag hittade en artikel om RAID1 installering här http://www.smartcomputing.com/.....&guid, som borde hjälpa mig på traven. Eller är det någon som har tips om andra hjälpsidor kring detta?
Den tredje disken, Seagate 500, skall vara som backup ståendes någon annan stans, om huset brinner ner, så RAID5 är inte aktuellt.
PS. Förresten har jag aldrig begripit hur jag istället för att klistra in en lång och ful länk som den ovan, gör så att folk bara kan klicka på här och komma dit. Suck. Nu avslöjade jag min okunskap. Igen. 🙁 [/u]
March 14, 2001
Har du Windows på 250GB nu behöver du ju såklart inte installera om något om du fortsätter köra så.
Korta ner långa länkar gör du såhär:
länk
1 Guest(s)