September 16, 2001
Köpte ett Abit KT7A moderkort och en Athlon Tbird 1.4 idag och
skulle montera ihop skiten. Första gången jag startade datorn
så gick skärmen igång och fick bild, efter minnes uppräkningen stog det "Cmos Checksum error 80" "Ide 80 pin not connected"
hmmm slarvat nått med ide kablarna tänkte jag. så jag fipplade lite och startade igen, Denna gången fick jag bild och den hittade alla enheter men sen fick jag "Not system Disc replace disc" Hade jag varit lite smart nu hade jag kunnat löst det med att gå in i biosen och ändrat bootordningen på hddiskarna men tänkte inte så långt utan rotade lite mer med ide kablarna. Och nu är det störst omöjligt att få liv i den. Hårdiskarna startar inte och inte ens skärmen går igång, den får ingen signal av datorn utan visar bara "Override" på skärmen. Det är inget fel på grafikkortet. Det lustiga är att om jag drar ur idekablarna och låter dom hänga löst så startar iallafall hårdiskarna upp. Så vad tror ni är moderkortet trasigt eller tom processorn?
p.s Det enda jag har göra i biosen var att ta bort a: driven ändrade den till "none"
April 1, 2001
Om det står "Not system Disc replace disc" så sitter det förmodligen en diskett i diskettenheten som INTE är en systemdiskett. Men det har ju att göra med att datorn inte startar upp. Men det skall nog finnas en jumper på moderkortet som man kan återställa bios:en med. Leta lite i manualen så hittar du nog vilken det är. Det kan ju fungera om man "resettar" bioset.
July 18, 2001
Ta bort kylflänsen och lukta på CPUn eller botten på flänsen, där coren stöter emot.
Om det luktar väldigt illa så ska du vara lessen. Då är CPUn brännd. Om det inte syns på den så ska du skicka tillbaks den och be att få en ny, för att den inte fungerade.
Torka då bort all kylpasta. Annars, testa att flytta på ram minnena, eller att ta ur alla icke nödvändiga kort, och testa att boota med endast 1 ram minne i.
/-ChaoS-
December 23, 2000
Felsökning suger, finns inget tråkigare.
Skit i hårddiskarna så länge, datorn ska starta utan dom. Koppla ur allt utom processorn, grafikkortet och ramen. Cleara CMOS. Se till så att du har strömmen av när du clearar.
Startar datorn ? Får den ström överhuvudtaget?
Testa nätagget, koppla ihop grön kabel med jord (någon av de svarta kvittar vilken) använd ett gem eller något. Startar agget så är det åtminståne inte det som felar.
Testa grafikkort och ram i annan dator om du kan/har möjlighet.
byt plats på ramminnena.
vad har du för nätagg förresten? jaja, hmm.. testa med det här så länge
September 16, 2001
Jag har nog testat precis allt, det är inget fel på delarna i lådan det är precis samma delar jag kör med just nu fast jag bara bytt ut moderkort och processor. Cpufläkten får ström eftersom den rör sig, kollade i manualen också. datorn får ström ja, Nätagregatet startar, Cpu fläkten. Dock inte hårdiskarna om man inte drar ur IDE kabeln dvs. Jag tror det är fel på nån komponent.
September 16, 2001
Nej ingen bild sista gången jag testade hade jag resettat bioset också. använder samma låda som min gamla dator, bara skiftat moderkort, samma minne, samma sladdar allting det e ju fan bara 3 st sladdar som skall skiftas i princip (om man inte räknar med diod sladdarna)
1 Guest(s)