Hjälp med att kopiera filer från satadisk|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hjälp med att kopiera filer från satadisk
bobjones
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 10
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 9, 2007 - 12:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej, jag har suttit hela natten. Modekortet pajade så jag köpte ett nytt. Sen kunde jag inte installera sata-disken med två partitioner. Enda sättet var att formatera en disk från början, så jag tog en annan.

(obs: prövade allt med inställningar i bio + försökte skapa JBOD-raid + att starta med makedisk-floppy från moderkortets support-cd. Windows hittade aldrig någon av diskarna.)

Så nu står jag med en clean win installation + en icke installerad sata med mitt gamla win på C: och ALLT viktigt på den andra partitionen.

Hur ska jag flytta alla filer till min installerade hårddisk (också sata)

Sen när jag tömt över allt skulle jag vilja raida den andra hårddisken också.

Kör win xp prof. Båda diskarna är sata.

Rune
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1766
1163796
November 9, 2007 - 9:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Till att börja med ska du veta att om man ska ha 2 diskar i raid så så förlorar man all info på dom när dom blir raid. Så om du nu har i disk med win på och en andra så kommer alla info på båda försvinna om du gör dom i raid.

Men om du inte vill ha raid så är det väll bara stoppa i den andra disken och ha kvar allt viktigt på den.

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
1163801
November 9, 2007 - 9:56 pm
sp_Permalink sp_Print

bobjones wrote: Hej, jag har suttit hela natten. Modekortet pajade så jag köpte ett nytt. Sen kunde jag inte installera sata-disken med två partitioner. Enda sättet var att formatera en disk från början, så jag tog en annan.

(obs: prövade allt med inställningar i bio + försökte skapa JBOD-raid + att starta med makedisk-floppy från moderkortets support-cd. Windows hittade aldrig någon av diskarna.)

Så nu står jag med en clean win installation + en icke installerad sata med mitt gamla win på C: och ALLT viktigt på den andra partitionen.

Hur ska jag flytta alla filer till min installerade hårddisk (också sata)

Sen när jag tömt över allt skulle jag vilja raida den andra hårddisken också.

Kör win xp prof. Båda diskarna är sata.

Det är inte helt lätt förstå vad du menar kanske för att du suttit hela natten eller för att du vet precis vad du skriver men för oss som läser är det hemskt svårt förstå.

Hursomhelst, för att installera Windows på Sata-diskar måste man ha Sata-drivrutiner (när Windows XP uppfanns, fanns inte SATA) på floppy eller slipstreamade in på skivan eller liknande (se klistrad tråd). Om det var så att den dök upp (om du inte hade haft den som en JBOD eller raid förut?) så borde du kunna välja installera på den partitionen och sen vält R för repair i värsta fall.

Men nu när du har en ren windowsinstallation så är det rätt lätt. Stoppa i disken (se till den hittar drivrutiner), diskarna ska dyka upp, copy and paste allt du vill ha över. Om du vill raida diskarna får du börja om. Gör en backup på datat. Då kan du kanske också glömma kunna få tillbaka datat nästa gång ditt moderkort pajar... (ett moderkorts JBOD raid eller raid-0 är olik ett annat moderkorts raid eller JBOD...)

bobjones
Medlem
1163852
November 10, 2007 - 12:18 pm
sp_Permalink sp_Print

hehe, förstår att det var otydligt.

Var mest orolig över vad som händer när jag kopplar in en till satadisk som också har win xp på sin c:

Nu har jag disk1 med en ren win-installation. Den är uppe och hoppar.

Sen har jag kopplat in min gamla disk - disk2. Den hittas nu som F: men den går ju inte att öppna. Datorn ber mig formatera istället.

Problemet är att jag har viktiga filer på disk2 (som disk1 kallar för F:)

Disk 2 har två partitioner: C: med win + program och Q: med alla filer.

Hur går jag vidare? Jag har ett raidprogram också (via raid tool) som erbjuder mig att raida diskarna. Men det vågar jag ju inte. För då försvinner ju infon?

Hur kan jag kopiera det jag behöver från disk2?

Se bild: http://www.bobjones.se/2007/11/07/test/
Båda diskarna är sata.

Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
1163854
November 10, 2007 - 12:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Har du SP2 i burken? Det bör du ha för att hitta allt på en disken

bobjones
Medlem
1163856
November 10, 2007 - 12:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Jadå. Den hittas. Det är F: på bildlänken. Den går dock inte att öppna. Tänktte att det beror på att den innehåller win xp. Att man inte kan browsa en disk då.

OBs: Kör win xp pro corp m s.p. 2

[Image Can Not Be Found]

Disken som inte kan öppnas är F:

[Image Can Not Be Found]

bobjones
Medlem
1163882
November 10, 2007 - 3:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan det vara så att den bara formaterar min C-partitionen om jag klickar vidare? Storleken stämmer med den partitionen. Hela disken är på 350 gb:
[Image Can Not Be Found]

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
1163925
November 10, 2007 - 9:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Vet inte, det kanske hjälper disable D: och E: prylarna. Det kanske går bra att i det läge du är "snabbformattera" diskarna.

Personligen skulle jag nog köra nåt recovery-program som "getdataback" för att få tillbaka datat till din andra disk, sen kan man börja experimentera och formattera disken om man vill.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 100
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL