June 16, 2004
hejsan
det är nämligen så att jag har köpt en ny hårddisk, en SATA hårddisk! men jag kan inte få igång den. jag har kopplat el sladden till disken och sen SATA sladden från disken till SATA1 uttaget. jag har 2 stycken andra hårddiskar oxå och dom är till IDE kontakterna, och när jag koppla in den andra av dom så var det bara att ta bort bygeln och sen kände windows av disken. men nu är det så att windows inte kan känna igen att det finns en ny disk inkopplad och på SATA hårddiskar behöver man ju inte ta bort bygeln. vad ska jag göra? jag vet inte hur man ska kolla ifall bios känner av hårddisken?
tacksam för svar!
June 16, 2004
tack så mycket för välkomnandet 🙂
sen så i startup så hittar den bara den disken som jag har operativsystemet på. sen har jag ju en till hårddisk men den hittar den inte heller men den fungerar iaf!
nej jag tänker inte köra windows från den, utan bara ha filer på den.
diskhanteraren vet jag inte hur den fungerar! tyvärr
drivrutinerna för sata kontrollen harj ag inte installerat, har inte hittat något, fanns inte med nån skiva eller diskett med moderkortet!
här är länk till mitt moderkort http://www.msi.com.tw/program/.....hp?UID=556
October 27, 2002
Då är det nog i att du inte har aktiverat disken i diskhanteraren... kontrollpanelen --> admin tools --> computer management --> storage --> disk management...
leta upp disken och högerklicka till vänster där det står disk "nr"... ta initialize...
sen måste du formatera den genom att högerklicka till höger på disken och välja formatera och skapa partition...
October 27, 2002
hehe okej:) ich5 är sydbryggan på ditt moderkort... där i finns en integrerad SATAkontroller, men bry dig inte mer om det...!
Ok vi försöker igen=) Nu vet itne jag vad sakerna heter på svenska på rak arm...
kontrollpanelen --> administrationsverktyg --> datorhanteraren --> lagring --> diskhanteraren
June 16, 2004
okej tack så mycket...hittade det inte först men sen så såg jag att man ska växla till klassiskt läge för att se det 🙂 men jag ska göra det där imorgon så det inte blir fel nu på kvällen när man är lite trött men hoppas att ni kan fortsätta hjälpa mig sen imorgon ifall det inte skulle funka 🙂
godnatt
June 16, 2004
jag fick hjälp på ett annat håll oxå och han sa så här:
fixa först s-ata drivrutinerna till ditt moderkort. sedan gjorde jag som så att jag lade in dem på en diskett och startade datorn med windows skivan i . när installationsprogrammet för windows startar så frågar den om man vill installera raid och serial ata. då ska man trycka in F3 tror jag... sen var det bara att ha disketten i så skötte det sig automatiskt typ.
kan det va rätt som han sa?
October 27, 2002
Det där är om du ska installera windows på sata-disken, att du måste trycka F6 för att ladda in drivrutinerna...
Gå in i biosen, titta under integrated peripherals och gå in under on-chip ata config... där borde du hitta vilken mode du kör ich5 på, välj pata + sata eller enhanced mode (beroende på vad det heter i din bios)
4 Guest(s)