Hjälp med bygge|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hjälp med bygge
EmiLGreco
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 10
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 24, 2007 - 1:27 am
sp_Permalink sp_Print

Hej nordiska hårdvarumedlemmar,

Jag skapade en tråd där jag ställde några frågor jag behövde svar på inför ett datorbygge, nu har vi redan kommit igång och man kan väll säga att vi har kommit lite mer än halvvägs in i byggfasen och många frågor har väckts på vägen.

Jag skapar alltså en ny tråd dels för att frågornas karaktär skiljer sig något och dels för att jag behöver all uppmärksamhet och hjälp jag kan få, för att gå vidare med byggandet.

Imorgon kväll fortsätter rond 2 men innan dess behöver jag hjälp med följande;

- Det var riktigt kämpigt att installera Scythe Infinity kylaren men jag lyckades till slut, däremot fick jag ta loss den 3 gånger och sätta tillbaka efter att jag applicerat kylpastan. Är detta lugnt? Kan det ha negativ påverkan?

- Jag har ett Antec Performance One P180 Miditower, ett sådant som används i datorbyggarskolan. Den har en fläkt på ovansidan. För att få ut bästa möjliga prestanda ur Scythe enligt intruktionerna, blev jag tvungen att installera CPU-fläkten så att den hamnar några cm precis under chassits "takfläkt". Kan jag ha två fläktar, den ena under den andra, som blåser åt samma håll, eller är detta dåligt på något sätt? Vet att jag inte behöver koppla in "takfläkten", men bara det inte är dåligt så gör jag det gärna.

- Som nägagg har jag Corsair Powersupply 520W. Förutom själva huvudkontakten till mammakortet och kontakterna som man kopplar in själv till SATA m.m så sticker det även fram 8-pins kontakter (tror jag) och någon kontakt till. Dessa har tjock sladd, i samma hölje som den stora huvudkontakten. Vad är de till för?

- Chassit har förutom "takfläkten", två fläktar till, en på baksidan och en nere i mitten. Dessa har en vit 4-pins kontakt som inte passar i nätagget. Till nätagget tillkommer en kabel där det sår med vit text "FOR FAN ONLY". Men jag kan inte komma på hur jag ska koppla fläktarna till dessa och sedan i nätagget?

- Jag har två SATA-diskar. En på 80GB (OS-disk) och en på 400GB. Jag har först kopplat en kontakt från nätagget som delar sig i två huvuden, dessa är kopplade till varsin disk. Är det rätt?

Förutom det har jag såklart kopplat de röda kablarna från diskarna till mammakortet, ett ASUS P5B-E PLUS. Behöver jag göra mer än så? Påsarna som de röda kablarna låg i satt ihop med en påse med någon annan kabel i. En röd-gul-svart med vita 4-Pins kontakter, behöver jag de?

- Känner ni till Q-Core? Den ska underlätta installationen av chassits front-kablar till bland annat på och av knappen. Bland kabblarna finns någon som heter HDD-Led I och II, dessa platser finns inte på Q-Core förgreningen, vad gör jag av dessa? Q-Core har två sidor, på den "bakre" finns massa AUDIO uttag, men jag hittar inte sladden, ska jag strunta i dessa?

- Jag har ett Sapphire Radeon X1900GT. Hittills har jag kopplat PCI-E kontakten från nätagget till kortet, inget mer. På påsen kortet låg i var det en stor klisterlapp med anvisningar som sade att man ska koppla in kortet till nätagget och hårddisken. Ska man verkligen det? Det följer med en sladd med tre kontakter, precis som den på anvisningen... men denna passar inte i mitt nätagg. Här är jag verkligen osäker.

Sådär. Tror jag fick med allt. Många frågor, riktigt nice om ni tagit er igenom alla. All hjälp uppskattas, svara på det ni kan svara på, säg till om något är oklart. Detta är saker som inte framkommer ur manualer eller datorbyggarskolan, och skulle de göra det så ha överseende, har meckat i många timmar och hjärnan är inte vid sin fulla kapacitet.

Tack på förhand!

/Svamptrollsjägaren

LinuC
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 98
1126296
March 24, 2007 - 9:34 am
sp_Permalink sp_Print

"- Som nägagg har jag Corsair Powersupply 520W. Förutom själva huvudkontakten till mammakortet och kontakterna som man kopplar in själv till SATA m.m så sticker det även fram 8-pins kontakter (tror jag) och någon kontakt till. Dessa har tjock sladd, i samma hölje som den stora huvudkontakten. Vad är de till för? "

8-pins kontakten ska du inte koppla in om du inte har ett moderkort som tar ström från en sådan, alltså antingen 4-pins eller 8

"- Jag har två SATA-diskar. En på 80GB (OS-disk) och en på 400GB. Jag har först kopplat en kontakt från nätagget som delar sig i två huvuden, dessa är kopplade till varsin disk. Är det rätt? "

ja.

"Förutom det har jag såklart kopplat de röda kablarna från diskarna till mammakortet, ett ASUS P5B-E PLUS. Behöver jag göra mer än så? Påsarna som de röda kablarna låg i satt ihop med en påse med någon annan kabel i. En röd-gul-svart med vita 4-Pins kontakter, behöver jag de? "

nej det behövs inte, det är molex till sata adapter om jag förstod det rätt, och du har ju redan sata ström.

"- Jag har ett Sapphire Radeon X1900GT. Hittills har jag kopplat PCI-E kontakten från nätagget till kortet, inget mer. På påsen kortet låg i var det en stor klisterlapp med anvisningar som sade att man ska koppla in kortet till nätagget och hårddisken. Ska man verkligen det? Det följer med en sladd med tre kontakter, precis som den på anvisningen... men denna passar inte i mitt nätagg. Här är jag verkligen osäker. "

kortet ska bara ha pci-e strömsladden ikopplad, alldrig hört att ett grafikkort ska koppas till en hårddisk.sladden med tre kontakter har jag ingen aning om va det är för något, kan du mena 3-pins fläkt kabel

hoppas jag var till hjälp lite iaf.

EmiLGreco
Medlem
1126394
March 24, 2007 - 8:33 pm
sp_Permalink sp_Print

tack för svaret.

nej ingen fläktkabel, utan en kontakt med tre olika huvuden... men om det räcker med pci-e kontakt från nätagget så är det lugnt... hoppas jag.

fläktarna i chassit är 4-pin kontakter (som egentligen bara är 2-pin) och dessa går såklart inte att koppla in i mammakortet, jag kopplade istället dessa till kabeln som heter FANS ONLY som kom med nätagget, och sen kopplade jag den ena änden till en tom kontakt som sitter på den som går till den optiska enheten, och snor ström den vägen...

tror det är så det ska vara om jag förstod manualen till nätagget rätt.

LenteP
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 481
1126397
March 24, 2007 - 8:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja, det är helt rätt. Grafikkortet behöver bara den extra kontakten från nätagget...

Och om jag förstår dig rätt så har du kopplat även chassi-fläktarna rätt...

Låter som om det går riktigt bra det där... 😀

EmiLGreco
Medlem
1126423
March 24, 2007 - 9:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Hehe, förutom infinity kylaren som var rätt bökig har det faktist flytit på fint. Ändrade om lite med chassifläktarna, kopplade en ny kabel i nätagget, och sen FAN ONLY kabeln i den... så har de en egen kabel, känns iallafall bäst så.

Ja snart får vi se,

jävligt kul att bygga dator måste jag säga... nästan så jag vill köpa en till bara för att bygga 😉

LinuC
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 98
1126427
March 24, 2007 - 10:02 pm
sp_Permalink sp_Print

EmiLGreco wrote:
fläktarna i chassit är 4-pin kontakter (som egentligen bara är 2-pin) och dessa går såklart inte att koppla in i mammakortet, jag kopplade istället dessa till kabeln som heter FANS ONLY som kom med nätagget, och sen kopplade jag den ena änden till en tom kontakt som sitter på den som går till den optiska enheten, och snor ström den vägen...

tror det är så det ska vara om jag förstod manualen till nätagget rätt.

du har inte kopplat den optiska enheten till en fan only kontakt va?(hoppas jag missförstod dig) för den behöver alla 4 pinnarna, alltså en adapter från 2 -->4 hjälper inte, koppla direkt till 4pins

EmiLGreco
Medlem
1126483
March 25, 2007 - 8:20 am
sp_Permalink sp_Print

Ja nej nej,

utan jag kopplade först DVD-brännaren i sin vanliga kontakt, och sen FAN ONLY i kontakten som var fri på den kabeln, den har ju två... men ändrade det sen som sagt.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 75
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL