April 22, 2005
Mitt mobo verkar ha lagt av. Funderar nu på att göra steg ett i en uppgradering. Tänkte behålla mitt AGP-grafikkort, mina DDR-minnen och köpa nytt mobo och processor. Problemet är att det jag köper ska ju gå att komplettera med DDR2-minne och nytt grafikkort i framtiden.
Har hittat detta mobot:
http://www.datorbutiken.com/ho.....R4COREDUAL
Har många portar etc, ganska billigt, inbyggt ljudkort. Men frågan är märket? Och är det kanske lite väl mycket grejor för det priset? Sen undrar jag om det går att köra DDR och DDR2 samtidigt?
Vad ska jag ha för processor till detta?
Att spela coola spel etc kommer lite i andra hand. Måste dock funka hyffsat till att cada med och snabbt kunna göra beräkningar.
Några åsikter? Jag har noll koll...
April 22, 2005
tack för svaren. jag är lite inne på denna CPU'n
http://www.datorbutiken.com/ho.....uct=PD820R
är den hyffsad?
December 1, 2006
Jag trodde inte heller att man kunde köra DDR och DDR2 samtidigt, men det står ju faktiskt 2DDR-DIMM + 2DDR2-DIMM... Kan det verkligen vara möjligt? Eller är det bara för att man ska kunna välja DDR eller DDR2?
Och är det två kanaler av varje så får man väl inte fördel av Dual-Channel funktionen om man har en C2D-processor? Någon som kan det där bättre än mig som kan förklara?
Annars får jag nog hålla med ovanstående, E6300 är nog den mest prisvärda processorn... Klockar ju rätt bra dessutom... 🙂
May 8, 2001
Från manualen:
4CoreDual-VSTA motherboard provides two 184-pin DDR (Double Data Rate)
DIMM slots and two 240-pin DDRII DIMM slots, and supports Dual Channel Memory
Technology. For dual channel configuration, you always need to install identical
(the same brand, speed, size and chip-type) DDR / DDRII DIMM pair in the
slots of the same color. In other words, you have to install identical DDRII DIMM
pair in Dual Channel A (DDRII_1 and DDRII_2; Yellow slots; see p.11 No.6) or
identical DDR DIMM pair in Dual Channel B (DDR1 and DDR2; Blue slots; see p.
11 No.7), so that Dual Channel Memory Technology can be activated. You may
refer to the Dual Channel Memory Configuration Table below.
1. It is not allowed to install a DDR memory module into DDRII slot or
a DDRII memory module into DDR slot; otherwise, this motherboard
and DIMM may be damaged.
2. It is not allowed to install both DDR and DDRII memory modules to
this motherboard at the same time; otherwise, this motherboard and
DIMM may be damaged.
Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB
1 Guest(s)