Hjälp med eget nätverk och Telia's ADSL, vad behöver jag?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hjälp med eget nätverk och Telia's ADSL, vad behöver jag?
Darkstar
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 44
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 22, 2001 - 11:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Tja.

Tänkte köra med två datorer mot Telias ADSL.
I dator 1 (långsam gammal P75) tänkte jag köra Linux med en ftp server och tänkte att denna datorn skulle vara den dator som kopplar ut mot internet.

Dator 2 är min "vanliga" dator. Jag vill komma åt internet från båda och köra nätverk mellan de två datorerna. Vad behöver jag?

Räcker det med att ha två nätverkskort i dator 1 (ena kortet går till modemet andra går till dator2) och köra någon slags routerprogram på burken? I så fall, vilket program skall jag köra med?

Annars antar jag att det är bäst med en riktigt (läs hårdvaru) bredbandsrouter. Hade dock tänkt o komma undan lite billigare...

69link
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1398
124807
December 23, 2001 - 12:09 am
sp_Permalink sp_Print

Dator 1 räcker nog till som router/firewall med Linux. Du behöver 2st nätverkskort. Populärt är lrp (Linux Router Project) eller liknande. http://master-www.linuxrouter.org:8080/

Annars har de vanligaste Linuxdistros routing inbyggt så du behöver ingen speciell programvara.

Darkstar
Medlem
124947
December 23, 2001 - 1:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Vilket linux är bäst o köra till detta?

Håller på att ladda ner Red Hat 7.2. Såg att en serverinstallation krävde ca 1Gb!! Finns det något som använder mindre eller man borde kanske köra en custom installation och strippa det hela lite... Tänkte använda Apache som web server på burken. Sedan tänkte jag även installera VNC (http://www.uk.research.att.com/vnc/) så att man kan administrera via win2k burken (har ingen skärm etc till Dator 1). Har någon tips om vad jag behöver köra för andra program i linux så tar jag gärna imot dem (har aldrig kört linux förr)!

69link
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1398
124950
December 23, 2001 - 1:31 pm
sp_Permalink sp_Print

RedHat7.2 är alldeles strålande, men kör custom och plocka bort all skit såsom X, spel, media osv... Den borde inte bli på mer än kanske 300-500MB.

Men har du inte kört Linux innan så kan det bli tungt.

VNC är på, men ska du bara köra datorn som en enkel server så behöver du inte X eller VNC. Du kör då hellre med terminal+SSH och med putty.exe från din windowsmaskin.

support.linux.se är en bra sida...

Darkstar
Medlem
125727
December 25, 2001 - 9:21 pm
sp_Permalink sp_Print

okay, tack för svaret... Skall testa o installera så fort jag kommer hem. Blir nog lite pulande eftersom jag inte kört linux förut (är dock lite van vin unix så), men det är ju bara kul! skall testa putty också.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 431
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL